Selasa, 26 April 2011

KAUM CINA MULA MERASA TERPINGGIR DAN TERANCAM. (2)


PENUBUHAN MALAYSIA, 13 MEI 69 & DEB
Permulaan Ketidakpuashati Kaum Cina
Siri 2

Bersambung dari pasca 13 Mei 1969, mengenai kemasukan GERAKAN ke dalam BARISAN NASIONAL dan bermulanya polisi DASAR EKONOMI BARU yang diberikan tempoh hanya beroperasi selama 20 tahun. 

1. Semenjak 1969, GERAKAN menguasai PULAU PINANG dan amanah terdahulu diperbaharui melalui mandat baru GERAKAN ke dalam BARISAN NASIONAL. Untuk seketika PAS berada dalam BARISAN NASIONAL kerana impak tragedi 13 Mei 1969.

2. Untuk tempoh seketika, DAP memainkan peranan sebagai pembangkang dan pengawas mewakili kaum Cina di Parlimen dan Dewan Undangan Negeri manakala GERAKAN dan MCA bertindak sebagai suara orang Cina dalam kerajaan dan kabinet.

3. Zon Selesa kaum Cina ini dari 1969 - 2008 tidak dinafikan banyak membawa manafaat dan keuntungan besar kepada kaum Cina walaupun DASAR EKONOMI BARU dilaksanakan. di samping itu secara diam-diam kedudukan ekonomi kaum Cina diperkukuhkan melalui Kuasa Membeli golongan Menengah Atas Melayu yang tumbuh bagai cendawan hasil polisi agresif dan proaktif Tun Dr Mahathir pada tahun 1980an dan 1990an.

4. Manakala kaum Melayu/ Bumiputera diwakili oleh UMNO, PBB, PBDS dan PAS baik di Parlimen, Dewan Undangan Negeri dengan PAS berkuasa selama 21 tahun di Kelantan, tapi bukanlah secara kerjasama dengan UMNO sebaliknya bagaikan api dalam sekam dan duri dalam daging.

SAMBUNG LAGI. SEMAKIN MENARIK INI. 


1 MALAYSIA menolak Pakatan Jahat PAS DAP PKR

2 ulasan:

kasim berkata...

Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong, Pas Pembohong,

kasim berkata...

Fenomena menjelang PRU 13 yang paling ketara ialah:

1. Pemimpin kaum China menyeru kaum China supaya bersatu dan menyokong perjuangan DAP supaya kuasa politik Melayu dapat dihapuskan.

2. Pemimpin Melayu PAS dan PKR menyeru kaum Melayu-Bumiputera supaya menentang hak keistimewaan Melayu-Bumiputera yang dijamin Perlembagaan kerana bertentangan dengan Perlembagaan Baru Malaysian Malaysia

3. PAS, DAP dan PKR membentuk kerjasama dan berjanji setia untuk melenyapkan kuasa Politik Melayu-Bumiputera
dan menerima konsep Malaysian Malaysia

4. Pemimpin China dari komponen BN juga gagal membuktikan mereka tidak terpengaruh dengan momokan cauvinistik-racist DAP.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...