Isnin, 7 Januari 2013

MAJLIS PEGUAM, AMBIGA & DAP TIDAK RELEVAN LAGI.

TAHUKAH ANDA ....


MAJLIS PEGUAM
 sudah berusia 114 tahun lamanya.
Dah tua sangat.
Dah nyanyuk.
Dah patut kena tukar.
dah tiba masanya PERLU ADA SEBUAH BADAN LAIN MEWAKILI DAN MENJAGA KEBAJIKAN kelompok di dalam bidang guaman di negara ini.

Sudah hampir berbelas tahun ahli Sekretariat Majlis Peguam dan Jawatankuasa Majlis Peguam dikuasai oleh ahli-ahli DAP dan PKR yang berfahaman SASAULIS.
Selama itu jugalah mereka MENGUASAI MAJLIS PEGUAM dengan hanya melalui proses UNDI POS daripada 3,000 ahli sahaja.
Keahlian Majlis Peguam sebenar ialah mencecah hampir 15 ribu lebih.
Belum pernah lagi senarai ahli Majlis Peguam di semak dan dikenalpasti samada masih boleh MENGUNDI ATAU TIDAK.

Inilah realiti Ambiga n da gang di dalam MAJLIS PEGUAM.
Jawatan dalam Jawatankuasa Majlis Peguam sudah menjadi seperti HAK PUSAKA TURUN TEMURUN dipusakai oleh AMBIGA N DA GANG.

Tiada siapa pun boleh mempertikaikan KEPUTUSAN UNDI POS MAJLIS PEGUAM atau MEMANTAU PROSES TERSEBUT.
Tidak ada seorang calun pun dibenarkan berbuat demikian di atas alasan KONONNYA TAK CUKUP DANA dan TAK CUKUP LOGISTIK- alasan yang memang TAK LOGIK.



Sedangkan yang nak mengundi baru 15 ribu lebih sahaja.
Dan yang mengundi baru berjumlah 3 ribu orang sahaja.
Boleh dikatakan tidak ada ketelusan dan amalan demokrasi sebenar dipraktiskan oleh AMBIGA N DA GANG di dalam MAJLIS PEGUAM.
Mereka menjadi PEMBULI BERKUASA MUTLAK.
Mampu MEMBULI MANA-MANA AHLI MAJLIS PEGUAM TANPA DIPERSOALKAN.


KOTAK UNDI POS PUN TAK LUTSINAR DAN TERLETAK DI AKWAN TERBUKA & TAK DI KAWAL. SESIAPA SAHAJA BOLEH MASUKKAN KERTAS UNDI LAIN.

Keluhan salah seorang calun yang bertanding dalam pemilihan Jawatankuasa Majlis Peguam:-

Hari ini adalah hari terakhir untuk semua kertas undi pos pemilihan Bar Council di kembalikan kpd urusetia BC. Tepat jam 5.30pm ini, "katanya" peti undi yg tak lutsinar tu akan di seal.(Peti undi spt gambar) Saya sbg calon takkan tahu apa jadi kat kertas undi, tak boleh pantau proses kira undi, tau2 dpt result je. Lebih malang apabila tahu beberapa org Peguam tak terima pun ballot paper. I will make this thing big!

Seksyen 43 dan Seksyen 94 Akta Profesion Amalan Guaman 1974  perlu di pinda dan di ubah samasekali. Seksyen yang ada sekarang memberikan KUASA MUTLAK kepada Jawatankuasa Majlis Peguam dan Jawatankuasa Displin untuk bertindak sesuka hati mereka tanpa sebarang pemantauan.Keputusan yang mereka buat SUKAR UNTUK DIPERTIKAIKAN DI DALAM MAHKAMAH..

Bayangkanlah, keanggotaan Jawatankuasa Displin Majlis Peguam turut dianggotai oleh Jawatankuasa Majlis Peguam yang membuat penyiasatan serta bertindak selaku hakim mengadili mana-mana peguam yang dinamakan di dalam aduan. Ada masuk akai tak prosedur tu?

Sudah tibalah masanya suatu PERUBAHAN BESAR dilakukan untuk menjaga kebajikan golongan profesional dan separa profesional di dalam kerjaya guaman. MAJLIS PEGUAM dah tak boleh diharapkan lagi. Kutip duit je banyak sampai berbelas juta tapi kebajikan ahli diabaikan. Malah mereka pula menjadi PEMBULI kepada ahli-ahli mereka yang membayar yuran tinggi setiap tahun !


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...