Isnin, 25 Julai 2011

MANA YANG BETUL? MAJLIS PEGUAM BIN BAR MALAYSIA ATAU MAJLIS PEGUAM BIN DAPKRPASM?

Kita sambung lagi dalam membicara tujuan, matlamat dan kuasa-kuasa BAR MALAYSIA dengan MAJLIS PEGUAM. Berdasarkan AKTA PROFESION GUAMAN 1976 (Akta 166), MAJLIS PEGUAM tertakluk kepada BAR MALAYSIA, ringkasnya MAJLIS PEGUAM BIN BAR MALAYSIA. Itu yang tertulis di dalam perundangan Malaysia. Sungguh menghairankanlah apabila kebelakangannya ini terutama sejak sebelum 2008, MAJLIS PEGUAM nampaknya sudah dijadikan 'anak angkat' DAPKRPASM sehingga tidak lagi merasakan perlu berbinkan kepada BAR MALAYSIA. 




Dia atas adalah petikan-petikan seksyen-seksyen yang berkenaan dengan tujuan, matlamat dan kuasa-kuasa penubuhan BAR MALAYSIA dengan MAJLIS PEGUAM. Sila bezakan antara keduanya untuk pemahaman yang amat jelas, 

Anda boleh membaca walaupun tanpa perjelasan daripada JS kerana ianya begitu mudah ...cubalah cari di mana kuasa-kuasa BAR MALAYSIA untuk mempertikaikan apa-apa keputusan SURUHANJAYA SIASATAN DIRAJA?

Di mana kuasa BAR MALAYSIA untuk campurtangan dalam hal ehwal keputusan MENTERI KDN dan PDRM dalam hal menahan 6 orang PSM di bawah EO.

Apabila BAR MALAYSIA tidak mempunyai kausa-kuasa untuk berbuat demikian ini bermakna MAJLIS PEGUAM turut TIDAK MEMPUNYAI KUASA-KUASA SEDEMIKIAN.


Berikut di bawah adalah seksyen berkaitan dnegan MAJLIS PEGUAM dan kuasa-kuasa yang letakhak kepadanya 



Jelas peruntukan undang-undang tidak membenarkan MAJLIS PEGUAM mengambil tindakan yang telah dan sedang di ambil olehnya dalam isu penahanan 6 orang PSM dan isu keputusan SURUHANJAYA SIASATAN DIRAJA. MAJLIS PEGUAM ternyata telah bertindak di luar kuasa-kuasa mereka dan melampaui batas. Sudah agak lama MAJLIS PEGUAM menjadi anak angkat kepada pembangkang ! Kita perlukan MAJLIS PEGUAM yang BEBAS MEMPERTAHANKAN PERUNDANGAN NEGARA dan bukannya MAJLIS PEGUAM BEBAS BERBUAT SESUKA HATI MEREKA MENCABAR PERUNDANGAN NEGARA!


TEPUK DADA TANYA IMAN!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...