Khamis, 30 September 2010

KESEDERHANAAN

Besederhana itu adalah jalan terbaik bagi semua rakyat Malaysia. Konsep 1 Malaysia ini kini menyeru semua rakyat Malaysia agar bersikap sederhana. Sikap ini adalah amat penting dalam sebuah negara berbilang kaum dan agama. Tanpa sikap ini, kesefahaman tidak akan tercapai. Jika tiada persefahaman, maka amat sukar untuk maju ke hadapan dan mencapai Wawasan 2020. Orang-orang Melayu sudah pun membuat 1 pengorbanan besar melalui Jus Soli manakala orang-orang Cina pula perlu mengikis sebanyak mungkin sifat prejudis mereka terhadap orang Melayu. Orang-orang Cina Malaysia perlu menolak semua unsur-unsur melampau yang disuarakan oleh sebahagian besar pemimpin-pemimpin mereka yang tidak membawa sebarang keuntungan kepada semua pihak. Jika masyarakat Cina mahukan keadilan diberikan mereka juga harus bersedia melakukan keadilan kepada pihak lain. Dalam 53 tahun, pengorbanan dan kesediaan mereka untuk melakukan pengorbanan dan berlaku adil kepada pihak lain masih dilihat sebagai terlalu minimal dan tidak memberi impak yang besar.


Masyarakat Cina Malaysia mestilah menolak pemimpin-pemimpin pelampau mereka yang bersikap cauvinis dan rasis. Mereka juga perlu sedar bahwa sekolah vernakular mereka harus menerima arus perubahan zaman. Mereka perlu mengikis sifat & sikap takut budaya mereka dipinggirkan kerana itu tidak mungkin samasekali berlaku dalam kerangka ruanglitup asas kenegaraan MALAYSIA di dalam PERELEMBAGAAN MALAYSIA.


Kesinambungan keberadaan masyarakat Cina Malaysia sebenarnya bergantung kuat kepada pengikisan prejudis, pelampau dan kiasu. Tanpa adanya sifat-sifat ini, mereka akan menjadi lebih terbuka dan hidup tanpa dibayangi oleh perasaan gerun dan gentar kepada orang lain. Jika mereka bersedia bersikap sederhana, mereka akan lebih dihormati oleh orang lain.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...