Isnin, 15 Julai 2013

Berapa Lama Nak Simpan Tunggul Kayu Bernama Soi Lek Ni?

Norma politik Malaysia, selain menjadikan anggota Dewan Rakyat sebagai Orang Kurang Upaya dan tunggul-tunggul kayu pak pacak, ahli politik Malaysia juga suka menyimpan barang antikuiti di kalangan mereka. Bukan apa, manalah tahu, kot-kot kalau di gosok akan keluarlah Jin Toncet yang mampu mengabulkan tiga permintaan. Cuma, tunggulan kayu bertaraf ankuiti yang di simpan oleh ahli politik Malaysia, tak mampu mengabulkan permintaan tetapi mengabihkan boreh. Itulah perumpamaan yang setimpal dengan Chua Soi Lek.

Kita maklumlah, Soi Lek itu cina bangsanya, sudah tentulah beliau akan perjuangkan apasaja berkenaan cina. Tapi wajarkah Soi Lek selaku tunggulan kayu bertaraf antikuiti dalam BN hanya bersuara mengenai hak dan kepentingan cinabeng? Apakah suara beliau masih ada nilai dan mempunyai kuasa magik menarik semula sokongan cinabeng kepada BN? Sampai kiamatlah dok menunggu si Jin Toncet tu nak kabulkan permintaan BN. 

Kalau terlalu banyak sangat diberikan kepada cinabeng, apa yang tinggal kepada yang lain? Inilah persoalan dan cabaran utama yang perlu segala tunggulan kayu antikuiti dalam lingkungan politik Malaysia perlu menjawabnya dan mendepaninya. Kita tak mahu lagi sok-sek, sok-sek mengenai cina sahaja. Teruk sangat ke Cina Malaysia ini sehinggakan semuanya hendak diberikan kepada mereka dan untuk kesenangan mereka sahaja? Sedangkan, Cina Malaysia begitu berbangga dan sentiasa mendabik dada; bahawa mereka mampu berjaya tanpa sokongan dan bantuan kerajaan. 

Sudah terlalu banyak toleransi dan tolak-ansur yang diberikan kepada komuniti Cina di Malaysia. Tapi mereka berterusan berlagak sombong dan angkuh kerana sokongan dan dokongan ahli-ahli politik yang menjadi tunggulan kayu bertaraf antikuiti. Kononnya, mampu melembutkan hati cina Malaysia. Sedangkan majoriti Cina Malaysia sudah kerasukan para dewata sembahan mereka dan hasutan perkauman DAP yang tak pernah diberikan hukuman setimpal. 

Berat sungguh mulut tunggul-tunggul kayu bertaraf antikuiti di Dewan Rakyat yang nampaknya semakin enggan membuka mulut. Mungkin kerana Jin Toncet dalam lampu ajaib Aladdin berada dalam mulut mereka. Jadi mereka bimbang Jin Toncet kabulkan permintaan rakyat pula. 

1 ulasan:

Megat Alam Gempita berkata...

Kepada orang-orang Melayu tak kiralah UMNO, PAS, PKR atau Bebas...cukup-cukuplah kita menjilat puak cinabeng ni. Mereka memang puak yang tamak dan tak akan puas selagi tak dapat semuanya. Dah dapat semuanya nanti kita dihalaunya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...