Sabtu, 11 Februari 2012

JOM BACA CERITA INI MENGENAI SEMUA ISU-ISU YANG MEMPERBODOHKAN RAKYAT.

CERITANYA BEGINI :-
Guan Eng (bukan nama sebenar) pemilik kilang gula terbesar di Malaysia. Juga Presiden Persatuan Gula-Gula Malaysia. Buat perjanjian dengan kerajaan Malaysia untuk menjual gula sudah diproses mengikut harga kawalan dengan syarat kerajaan perlu membayar perbezaan antara harga sebenar dengan harga kawalan. Maknanya kerajaan kena beri subsidi ler. Keuntungan syarikat Guan Eng pula dikenakan cukai pendapatan, biasa lah. Pada masa yang sama kerajaan beri subsidi kepada syarikat Gula-gula Guan Eng. Margin keuntungan syarikat Gula-gula Guan Eng tidak terjejas langsung kerana menerima perlindungan dalam bentuk subsidi. Subsidi gula tersebut turut dinikmati oleh peniaga-peniaga dan peruncit-peruncit warga asing yang membuka perniagaan kerana ada ehem ehem ehem di kalangan kakitangan Majlis Perbandaran Dewan Bandaraya dan kakitangan kerajaan yang sentiasa tak cukup gaji. Turut membeli gula tersebut adalah warga-warga asing yang ehem ehem ehem jugak lah. Menyedari ramai sangat warga asing yang berdehem lebih dari sepatutnya, kerajaan buat kajian. Ternyata ianya lebih emnguntungkan rakyat jelata bila subsidi dikurangkan kerana warga asing yang kuat berdehem akan termuntah hijau pula kerana terpaksa berbelanja lebih. Jadi kuranglah penghantaran wang saraan setiap bulan ke negara asal mereka. Penjimatan subsidi itu pula boleh kerajaan gunakan untuk kebajikan rakyat jelata yang sebenar. Tiba-tiba ada pula yang buat bising kerana katanya pemotongan subsidi tersebut adalah rompakan oleh kerajaan. Masuk akal ke bantahan tersebut ?
 CERITA SETERUSNYA BEGINI:
Anwar Ibrahim (bukan nama sebenar) adalah pembekal KY Jeli Tunggal di Malaysia.Amatlah laris sehingga hasil jualan mencecah berbilion ringgit setahun. Harga setiub KY Jeli menjadi terlalu mahal. Ada pihak mendesak agar kerajaan memberikan subsidi. Kerajaan akur. Beri subsidi sejumlah 80 sen setiap tiub KY Jeli. Untunglah syarikat Anwar Ibrahim. Kaya raya. Warga asing turut membeli KY Jeli pada harga subsidi. Masa membayar cukai syarikat Anwar Ibrahim buat magik tunjuk sentiasa rugi kerana harga rokok di Serbia naik 400%. Jadi pada setiap keuntungan jualan sebatang tiub KY Jeli , syarikat Anwar Ibrahim hanya bayar 30 sen (sepatutnya RM1.50 tapi tipu punya pasal bayar 30 sen.) Bermakna sampai ke kanting perbendaharaan negara hanya 30sen. Terpaksa kerajaan cari sumber lain nak tampung lagi 50sen untuk bayar subsidi 80sen. Tiba-tiba Kit Siang (bukan nama sebenar) marah-marah kerajaan katanya kerajaan curi duitnya beri kepada syarikat Anwar Ibrahim (kebetulan anak Kit Siang adalah pemegang saham terbesar) Ada masuk akal tak apa yang Kit Siang bising-bisingkan?
Begitulah kurang lebih apa yang terjadi di Malaysia ini kan. Setiap hari kita cuba diperbodohkan oleh Pakatang haramjadah dalam setiap isu-isu yang cuba mereka bangkitkan. 

TEPUK DADA TANYA IMAN!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

apalah bodoh nya si jas salleh ni merapu2 ..macam takde agama dan kefahaman apa yang ditulis cam cerita kartun ni hahhahah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...