Selasa, 17 Januari 2012

KARTEL CINA KAPIR LAKNAT PENGIMPOT DAGING SUDAH GOYAH.



Ada dua reaksi yang hamba fikirkan adalah penting bagi mencerminkan impak NFC ke atas industri pengimpotan daging luar negara . Bagi hamba dua komen tersebut memberikan gambaran kepada kita bahawa kewujudan NFC sememangnya di lihat sebagai ancaman kepada survival perniagaan sesetengah pihak yang terlibat di dalam industri pengimpotan daging luar negara. Jelaslah bahawa isu NFC berkait rapat dengan kebimbangan pihak tertentu yang tidak senang dengan kewujudan NFC. Isu NFC bukan berkisar kepada penyelewengan wang pinjaman.Tidak dapat disahkan samada pemberi komen memberikan maklumat yang betul atau cuba memperlekehkan pendedahan yang di buat. Maklumlah ianya melibatkan sebuah agensi di bawah Kementerian seorang Menteri yang memegang portfolio Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Selangor.  Baca di bawah ini:-


Concern JohoreanJan 16, 2012 06:01 PM
Salam Tuan,

Kawan merupakan salah satu syarikat bumiputera yang mengimport daging dari Australia. Tak semua tuduhan pihak tuan adalah benar. Separuh betul. :-) Terlalu banyak loopholes didalam kerajaan. Pihak DVS hanya memantau tetapi pihak JAKIM yg mempunyai kata putus sama ada rumah sembelih itu lulus atau tidak. Sepanjang lebih kurang 5 tahun berurusan dengan pihak DVS, saya dapati mereka amat professional dan tidak mengamalkan sifat pilih kasih. Masalahnya ada dipihak JAKIM. Boleh dibeli dengan wang ringgit. Jika kita buat perbandingan diantara rumah sembelih di Australia, India dan Malaysia, pasti ramai yang tidak akan makan daging lembu tempatan dan juga dari India. Kebanyakan daging India dan tempatan mempunyai kandungan samonela, e-coli dan tidak bebas dr penyakit FMD. Tetapi ramai pengusahan cina menyeludup masuk daging yang tidak tahu asal usul dan halal haramnya.
Daging dari india adalah daging kerbau dan banyak diguna-pakai oleh syarikat bumiputera yang besar seperti ramli etc. Kenapa label tulis daging lembu? bukan salah ke?
Hamba tidak menyentuh soal daging impot dari India mahupun membuat tuduhan tanpa sebarang pengalaman selama 10 tahun melakukan urusan bagi pihak klien hamba. Tetapi komen di atas jelas menunjukkan kebimbangan pemberi komen mengenai survival perniagaannya mengimpot daging dari India untuk dibekalkan kepada syarikat bumiputera yang besar seperti Ramli Burger dan pasaran tempatan.

Namun begitu ada beberapa poin yang menarik didedahkan oleh pemberi komen tersebut iaitu (terimakasih kepada beliau kerana jujur) :-
  1. JAKIM di lihat tidak kompeten (Diselitkan dengan tuduhan JAKIM menerima rasuah -JAKIM di bawah JPM jadi faham-fahamlah maksud tuduhan tersebut. Adakah JVN sahaja kompeten menakala JAKIM tidak kompeten? )
  2. Taraf mutu daging impot Australia dengan daging tempatan dari segi bilangan samonela, e-coli dan FMD (daging tempatan lebih mahal dari daging impot jadi faham-fahamlah. Kita perlu ingat lembu tempatan di sembelih di bawah pemantauan JVN- Jika betul dakwaan beliau mengatakan JVN adalah kompeten kenapa beliau menafikannya pula dalam perbandingan yang beliau buat?- NFC mempunyai rumah semeblihan yang amat canggih dan bertaraf tinggi dari rumah sembelihan di luar negara seperti Australia).
  3. Beliau memuji JVN sebagai kompeten (Beliau adalah pengusaha impot daging luar negara, jadi faham-fahamlah)

Komen kedua pula lebih bersifat pro kepada kartel Cina kapir laknat pengimpot daging luar negara:-

Tanpa NamaJan 16, 2012 07:53 PM

Saudara, cari lah fakta yang benar sepatutnya dapat penjelasan dari jabatan berkenaan sebelum menulis artikel ini, didapati tulisan saudara banyak kesilapan fakta dan menafikan tugas-tugas yang dijalankan oleh mereka. Saya sebagai pengimport produk haiwan yang sering berurusan dengan mereka mendapati kerja mereka sangat profesional. Jika artikel ini bertujuan untuk menfitnah mungkin saudara tidak mahu cari kebenarannya, jika artikel ini ditulis dengan hati yang ikhlas harap dapat diperbetulkan fakta2 yang kabur dengan bertanya dengan pihak yang terlibat. Barulah saudara dapat menulis artikel yang berwibawa dan telus.
Hamba menulis mengenai kartel Cina kapir laknat pengimpot daging dari luar negara dan bukan mengenai pengimpot produk haiwan . Ada perbezaan ketara di antara 'daging impot' (Bangkaian Haiwan - isitlah perundangan yang digunapakai dengan 'Produk Haiwan - seperti kulit dan sebagainya tidak termasuk daging). Jelaslah bahawa pemberi komen pun adalah seorang yang terlibat dengan industri pengimpotan produk haiwan. Justeru itu kita faham maksud beliau yang agak terkesima dengan artikel bila menyentuh mengenai JVN. 


Nampaknya ada pihak yang tidak senang dengan artikel mempertahankan NFC dan kak Ijat dari fitnah yang dilemparkan ke atas mereka. Kenapalah agaknya ya? Anda sendiri boleh memikirkan sebab-sebabnya. Pendedahan tetap diteruskan kerana ianya sebagai menangani fitnah tidak berasas tanpa fakta ke atas kerajaan Barisan Nasional dan UMNO.

Jelas lah kepada kita bahawa kewujudan NFC banyak meresahkan dan membimbangkan ramai pihak terutama pengusaha yang terlibat secara langsung dengan pengimpotan samada daging mahupun produk haiwan dari luar negara. Ini bermakna NFC tidak gagal sepertimana yang diwar-warkan malah operasi NFC mula memberi kesan kepada kelompok pengusaha yang disebutkan tadi. 


Adakah anda nampak sekarang bahawa isu NFC bukan mengenai penyelewengan dana pinjaman tetapi lebih kepada soal survival persaingan perniagaan. Kenapa? Ini ada kaitan dengan harga dan jumlah besar pasaran industri daging impot dan daging tempatan. Kita lihat statistik yang dikeluarkan oleh JVN sendiri mengenainya.



Jadual di atas adalah perbandingan harga di antara daging impot dengan daging halal tempatan. Berlakunya persaingan hebat di antara pengusaha daging halal tempatan dengan pengusaha pengimpot daging. Jelaslah industri daging impot amat berdaya saing kerana harganya yang jauh lebih murah dari daging tempatan iaitu separuh dari harga daging tempatan. Anda semua boleh berfikir secara waras kenapa dua pemberi komen membuat komen demikian. Di bawah ini pula adalah statistik dari Jabatan Perangkaan Negara mengenai jumlah impot daging.






Dari tahun 2003 -2007 industri impot daging dari luar negara mencecah sehingga bernilai berbilion ringgit. Persaingan sengit dalam perniagaan seperti inilah boleh mencetuskan pelbagai kontroversi yang menjadi punca sebenar kepada isu NFC. 


Jadi anda fikirlah sendiri dan buatlah penilaian sendiri samada hamba menulis untuk menyebarkan fitnah atau hamba menulis untuk mendedahkan punca-punca sebenar kenapa isu NFC amat hangat diperkatakan. Adakah kerana penyelewengan dana pinjaman atau kerana kewujudan NFC menjadi pesaing hebat dalam industri daging halal tempatan yang mampu mengecilkan saiz monopoli kelompok kartel Cina kapir laknat pengimpot daging luar negara. Anda tanyakan juga soalan ini adakah mana-mana individu dalam JVN sendiri turut terlibat dalam industri pengimpotan daging dari luar negara memandangkan nilai industri itu mencecah berbilion ringgit.


TEPUK DADA TANYA IMAN!

4 ulasan:

PAPA GOMO berkata...

mantap dan terbaik bro... kartel yang telan duit berbilion ringgit setiap tahun..

Jas Salleh berkata...

TQ BRO Papa Gomo .. hanya sedikit sumbangan bagi menegakkan kebenaran.

Tanpa Nama berkata...

memang benar kartel cina pengimport daging lembu memonopoli perniagaan mengimport daging dan mereka akan membunuh mana2 syarikat bumiputera yg cuba masuk pasaran. Dah tu berlagak sombong pulak. Tapi aku yakin bumi bulat. Kengkadang kita di atas, kengkadang di bawah. Kepada pengguna muslim,jika anda perihatin atas kepentingan bersama, boikot daging australia dan kepada kerajaan BN, kenapa dibenarkan lagi pengimportan daging kerbau dari india yg tak baik untuk kesihatan rakyat terutama orang melayu? hatta negara indonesia pun mengharamkan daging india bukan sahaja singapura? Bab ni seolah2 kerajaan BN dah khianati rakyat sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Tuan : Anda perlu tahu agensi manakah yang mengawalselia aktiviti pengimpotan daging halal dan haram (mati di renjat elektrik) dan di bawah kementerian mana.

Fakta : Semua daging lembu, kerbau, kambing, bebiri, ayam yang dimport bersumber dari loji yang telah diaudit oleh JPV dan JAKIM dan disahkan HALAL. Tiada daging lembu, kambing, kerbau, kambing, bebiri, ayam TIDAK HALAL dibenarkan import. Daging tidak halal yang dibenarkan import adalah daging babi.

Tuan : Agensi yang bertanggungjawab ialah JABATAN VETERINER NEGARA (JVN)

Fakta : Agensi yang bertanggungjawab adalah JABATAN PERKHIDMATAN VETERINAR (JPV) (sila lihat paparan web yang tuan uploakdan dalam artikel)

Tuan : Jangan terkejut sebab daging babi turut di impot. Jadi anda sendiri boleh bayangkanlah karkas (bangkaian haiwan) babi dan lembu dalam kontena peti sejuk yang sama (maklumlah kartel Cina kapir laknat hendak kurangkan kos forwarding).

Fakta : Benar daging babi juga dibenarkan import tetapi dari loji yang berlainan dari daging halal. Pemeriksaan di pintu masuk dijalankan bagi memastikan produk yang diimport sama seperti yang diikrarkan dalam borang kastam. Jika berlaku penyelewangan (pencampuran produk) perkara ini dapat dikesan. Perkataan `bayangkanlah’ hanya spekulasi tuan sahaja, jika ada bukti sila bentangkan.

Tuan : Undang-undang yang digunapakai adalah lapuk dan sama usia dengan arwah moyang......

Fakta : Animal Ordinance 1953 telah disemak pada 2006 menjadi Animal Acts 1953 (Act 647) (Revised – 2006) dan dalam proses semakkan secara keseluruhan

Tuan : Tahukah anda sesebuah rumah sembelihan di luar negara untuk mendapatkan pengiktirafan JVN segala kos perlu ditanggung oleh pemohon lesen impot.

Fakta : Kos pemeriksaan ditanggung oleh loji pemperosesan yang berhasrat untuk mengeksport ke Malaysia bukan oleh pemohon lesen import.

ini adalah beberapa fakta yang perlu diperbetulkan, banyak lagi fakta tak lengkap, ini akan mengelirukan pembaca. Aku bukan balaci `pengimport' yang tuan marahkan sangat tu'

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...