Khamis, 29 September 2011

LUAS AIR ABBAS SPLASHKAN, PUNCAK NIAGA KAK WAN JIJAH PUSPELKAN.

AKAQ SEDIH ... ......
LAGU INI ....
MENCUIT HATI AKAQ
AKAQ TAU LAH BANG
NUO TAK SETIA KEPADA
AKAQ TAPI AKAQ BERHARAP
BANG NUO AKAN TAUBAT
JIKA TIDAK AKAQ AKAN
BUAT CAMNE AWEK DALAM
LAGU BUAT ......

LAGU 'RHYTHM OF THE FALLING RAIN' merupakan sebuah lagu melankoli mengisahkan sebuah percintaan yang tak kesampaian seorang perjaka kepada kekasih hatinya. Perjaka tersebut menjadikan bunyi hujan sebagai gambaran luahan rasa hati sedih menangisi pemergian kekasih hatinya yang pergi mencari PERMULAAN BARU. Kumpulan The Cascades mempopularkan lagi ini sekitar tahun 1963. Tentunya kak Wan Jijah  turut meminati lagu ini sebab ada kena mengena lah dengan kisah kak Wan Jijah. 

Lagu ini juga mengingatkan kepada kita peri pentingnya AIR dalam kehidupan kita. Air hujan merupakan satu-satunya sumber bagi bekalan air di Malaysia ini. Tanpa air hujan, kering kontang sungai mengakibatkan empangan air turut terjejas.

AIR adalah keperluan hidup. Tanpa AIR manusia akan mati.Sepertimana sumber-sumber asli lain yang ada AIR juga mudah tercemar dan menjadi semakin berkurangan apabila kita gagal mengurus tadbirnya dengan baik.  Walaupun segala sumber air adalah percuma sebagai anugerah Allah SWT kepada sekelian mahkluk NYA, namun disebabkan oleh kemajuan peradaban manusia itu sendiri menjadikan perlunya air di rawat di loji-loji air terlebih dahulu sebelum sampai ke pili-pili paip di rumah kita.Anda sanggup ke berjalan kaki pergi ke sungai yang berdekatan setiap hari?

Perkhidmatan pembekalan air ini selalu kita runguti ... mahal lah ... menyusahkanlah ... membebankan.. bermacam-macam lagi rungutan lah ... hairannya kita mampu membelanjakan wang yang banyak untuk benda-benda yang bukan keperluan kepada kita .. seperti rokok ... Astro .. bil internet.. tapi AIR?

Tabiat manusia bila mendapat segala yang percuma tak perlu berbayar tapi merupakan keperluan hidup ada tak kita ambil peduli? Contohnya sungai-sungai, longkang-longkang, parit-parit dan segala sumber yang ada. Bayangkanlah kita membasuh kereta pun dengan AIR YANG DI RAWAT! Fikir-fikirkanlah mengenai AIR ini.

JANGAN MEMBAZIR SEPERTIMANA BANG NUOR 'ANUGERAH TUHAN' KAK WAN JIJAH LAKUKAN ... NUN SAMPAI DALAM JUBOR ORANG PUN DIPANCUTNYA ... EIIII TAK MALU SUNGGUH !!! HABIS TU KITA NI YANG SETIAP HARI MEMBAZIRKAN AIR TAK MALU KE????? JOM TANYA ISHAM RAIS... CIK ISHAM APA PENDAPAT ANDA?....

APO JANG??!!! EKAU NAMPAK TAK BETAPO SENTIMENTOLNYA DEN DUDUK TEPI LONGKANG NI HAH SOBAB DEN PUNYO PIKIR PUN CAM LONGKANG .. DEN TAU LAH PILI BOMBA DEN SUMBAT ... TAPI DEN DAH BEROBAT DENGAN BOMOH ABBAS .. KHALID GAGAP REKEMEN ... JAGO LAAHH ..
EKAU BACO LAH ARTIKEL JAM 10:30 MALAM NANTI YOOO ..
DEN NAK POIE JUMPO BOMOH ABBAS NIE HAH ....

TEPUK DADA TANYA IMAN!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...