Khamis, 8 September 2011

BIDASAN DARIPADA SEORANG ANGGOTA FESBUKER NADI RAKYAT UTARA KEPADA PKR DAP PAS & PSM - ISHAM RAIS BAKAL MERAUNG GILA.


British 'kalah' dengan orang Melayu apabila orang Melayu bangkit bersama Raja-raja Melayu membuang Malayan Union dan Harold McMicheal d hantar pulang ke England pada Mei 1946.

ITULAH Istilah KEMERDEKAAN sebenar pada waktu tu, namun oleh kerana British yang juga telah membekalkan senjata kepada PKM dan BINTANG 3 semasa pendudukan Jepun selama 3 tahun 8 bulan bagi tujuan melemahkan kedudukan Jepun di Tanah Melayu, Tunku tidak mahu British lepas tangan. 

Tangungjawab MENYUCIKAN TANAH MELAYU daripada ancaman senjata2 komunis harus di lunaskan terlebih dulu oleh pihak British. Perlu di ingat, pada semasa Melayu bangkit melawan British pada 1946, British merupakan sekutu TENTERA BERSEKUTU yang baru memenangi perang Dunia ke-2 d Eropah dan Perang Pasifik. PIHAK BERSEKUTU juga baru menggugurkan bom atom di 2 bandar di Jepun iaitu NAGASAKI dan HIROSHIMA pada Ogos 1945. Pada 1946 British mempunyai kemampuan menghancurkan Melayu. British hanya perlu 'Menghalakan' muncung-muncung senjata dari Eropah, Pasifik dan Jepun ke Tanah Melayu dan terus menggulingkan Raja-raja Melayu dan orang-orang Melayu. 

Tapi itu tidak berlaku. Kenapa? Kerana sifat orang-orang Melayu yg suka menyimpan perasaan dan pandai menyembunyikan air muka dari mahu mengamuk habis habisan walaupun sudah ada niat dan rancangan begitu. Nanum kerana orang-orang Melayu ini memiliki sifat kesabaran yang tinggi di tambah pula mereka mendakap Islam sbg AQIDAH mereka.

MAKA MEREKA MEMERHATIKAN GERAK GERI BRITISH DENGAN AMAT-AMAT DEKAT. British tahu dalam banyak-banyak medan perang, 'they cannot afford to win THIS SINGLE BATTLE if they wish to battle with the Malays'. 

Mahu tidak mahu, British terpaksa menuruti kemahuan orang-orang Melayu kerana pemimpin-pemimpian Melayu pada masa itu amat-amat tahu cara orang Ingeris Mat Salleh ni berfikir....Orang Barat amat-amat malu jika dikatakan TIDAK MENGHORMATI PERJANJIAN KERANA ITU TRADISI MARUAH KTAMADDUNAN BANGSA MEREKA'.

BETUL, AKIBAT KETAJAMAN PIKIRAN TUNKU KITA DAPAT MERDEKA MELAUI MATA PENA. SAMA SEPERTI CARA DAN KAEDAH BAGINDA RASULULLAH S.A.W. BERHIJRAH DARI MAKKAH KE MADINAH, MENEGAKKAN PIAGAM MADINAH TERLEBIH DULU SBLM MENEGAKKAN NEGARA, SELEPAS ITU MEMERDEKAN MADINAH ITU MENJADI NEGARA ISLAM PERTAMA TANPA MENITISKAN SATU TITIK DARAH PUN. 

Semangat yang sama Tunku contohi......kebanyakaan perang yang baginda Rasullullah s.a.w. kepalai ialah mempertahankan kota Madinah dari di serang pengancam Islam ke atas kota itu.....apakah Tanah Melayu ini tidak melalui sejarah yg sama? 

Siapa anasir PERTUALANG pada 1946 dan selepas Piagam @ PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU DI TEGAKKAN?

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...