Sabtu, 9 Julai 2011

PENJELASAN LANJUT TIP CARA & KAEDAH PENANGKAPAN & PENAHANAN ANJING SETANIROJIM LAKNATULLAH BEERSHIT 2.0. NOTA KAKI.

LANJUTAN daripada artikel sebelum ini , artikel ini memperjelaskan dan memperincikan lagi cara & kaedah penangkapan dan penahanan anjing-anjing setanirojim laknatullah BEERSHIT 2.0 serta cara menangani anjing-anjing setanirojim laknatullah BEERSHIT 2.0 yang degil , keras kepala dan membuat provokasi semasa anda membuat tangkapan dan penahanan ke atas mereka. Kita maklum, anjing-anjing setanirojim laknatullah BEERSHIT 2.0 akan bertikam lidah dengan anda. 

Tangkapan dan penahanan yang anda lakukan di sebut sebagai 'TANGKAPAN ORANG AWAM / CITIZEN ARREST' di bawah Seksyen 27 (1) Kanun Acara Jenayah. Keizinan secara tersirat dan tersurat daripada Polis sebenarnya bukan pra-syarat yang perlu dipenuhi di bawah Seksyen 27 KANUN ACARA JENAYAH (KAJ) tetapi sebagai langkah berjaga-jaga dan keselamatan diri, adalah dinasihati anda berjumpa terlebih dahulu dengan mana-mana anggota polis bagi memaklumkan niat anda untuk melakukan Tangkapan Orang Awam/ Citizen Arrest.

Semasa anda memaklumkan kepada Polis mengenai niat anda untuk membuat tangkapan dan penahanan orang awam, anda dinasihati memberikan butiran penuh diri anda, tempat tinggal, perkerjaan, keahlian anda, umur nombor kenderaan dan nombor talipon serta kawasan yang anda akan membuat tangkapan dan penahanan tersebut.

Anda perlu mencatit juga nama, nombor, pangkat, unit, balai polis dan nama pengawai atasan anggota polis yang anda temui. Ini bagi memudahkan tindakan susulan nanti. Anda wajiblah menuruti segala nasihat  yang diberikan oleh anggota polis tersebut.

Anda wajib menghubungi anggota polis berkenaan sepanjang tempoh anda berkawal, paling tidak selang 15 minit sekali. Jika anda melihat mana-mana orang yang disyakki, anda wajib menalipon terlebih dahulu polis berkenaan dan memberikan butiran pemerhatian anda. Contohnya, bilangan orang, keturunannya, kenderaan, umur yang anda jangkakan serta gerak tingkahlaku mereka, catitan masa kejadian dan lokasi kejadian tangkapan. Jalan yang terbaik ialah menggunakan video kamera dan kamera berdigital yang telah ditetapkan dengan tarikh dan masa. 

Kalau boleh sila catitkan dalam sebuah buku catitan. Ini bagi memudahkan kerja-kerja pendakwaaan ke atas saspek di dalam mahkamah. Sila ingat segala turutan peristiwa yang anda lakukan bermula dari peringkat pemerhatian, semasa penangkapan dan selepas penangkapan serta termasuk segala kata-kata yang digunakan. Sebaiknya, anda lakukan penangkapan dalam berkumpulan 5 hingga ke 10 orang.

Sebelum tangkapan dilakukan, seeloknya anda pastika terlebih dahulu lokasi terdekat mana-mana anggota polis bagi memudahkan anda menyerahkan saspek dalam tempoh masa yang singkat kepada pihak polis bagi memenuhi tuntutan prosedur penangkapan di bawah Seksyen 27 KAJ. 

Semasa tangkapan, anda tidak perlu melayan sebarang pertanyaan daripada saspek selepas anda memaklumkan kepada saspek bahawa anda melakukan tangkapan orang awam di bawah seksyen 27 KAJ dan anda wajib memberitahu kepada saspek jenis kesalahan yang dilakukan oleh saspek di mana penangkapan itu anda lakukan keatasnya. Jika saspek mahu bertikam lidah , anda katakan saja ' Cerita di Balai ' elakkan pertikaman lidah. Pastikan rakan yang merakam kejadian dengan kamera digital sentiasa mengambil 'Wide Angel' anda kena perlu kuatkan kesabaran anda.

Prosedur penangkapan ialah dengan hanya menyentuh mana-mana tubuh badan saspek atau menyebabkan pergerakan saspek terbatas. Cara yang paling elok ialah mengepung saspek sementara menunggu anggota polis tiba untuk membuat penangkapan semula atau mengiringi saspek ke mana-mana balai polis berdekatan atau mana-mana anggota polis yang berada dekat dengan anda.

TEPUK DADA TANYA IMAN.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...