Khamis, 10 Februari 2011

KULTUS MAHADEWATARAYA PAS 2: Waraq atau Tidak Waras?


1. Tuan Haji Ahmad Fuad bin Hassan, anak kelahiran Terengganu, pengerusi Badan Agama UMNO telah menulis dalam 1 artikel di dalam Suara UMNO bertajuk 'Ulama Malaya Masih Belum Bersatu dan Belum Mempunyai Organisasi' telah berjaya mencetuskan 1 persidangan alim ulama pada 15hb, Ogos 1951 diadakan di Kuala Lumpur. Ok kita berhenti seketika di sini. Mari kita selidiki fakta ini dan kupaskan.

2. Siapakah Tuan Haji Ahmad Fuad ini? Agak-agak siapa yang tahu biografi Tuan Haji Ahmad Fuad bin Hassan ini? Kita hanya tahu beliau adalah Pengerusi Badan Agama UMNO pada tahun 1950an. Apakah motif beliau mengarang artikel tersebut ? Nak bertanya kepada Tuan Haji Ahmad Fuad, beliau sudah tiada lagi. 

3. Adakah beliau menulis artikel itu atas arahan orang lain atau atas kesedarannya sendiri? 

4. Betul ke pada masa itu alim ulamak di Malaya masih belum bersatu dan belum mempunyai organisasi tersusun sepertimana yang di dakwa oleh Tuan Hj Ahmad Fuad itu? Seingat penulis, pergerakan Islam di Malaya pada masa itu lebih banyak dipengaruhi oleh kaum Muda yang berkiblatkan pergerakan IKHWANUL MUSLIMIIN di MESIR antara tokoh yang menyebarkannya ialah SYED SHEIKH AL HADI, pada awal 1900an. Pergh, dengar namanya saja dah tergambar alim ulama, tapi adakah beliau seorang alim ulama atau sekadar tokoh pemikir dan pengerak sahaja?

5. Adakah semua alim ulamak yang tersohor dan terkenal di Malaya pada tahun 1950an menghadiri perhimpunan alim ulamak di Kuala Lumpur pada 15hb Ogos 1951? Atau hanya kenalan dan rakan rapat Tuan Haji Ahmad Fuad sahaja?

6. Pada masa itu di mana Mahadewataraya Nik Ajis , Hadi Awang, Husam Musa, Awang Ahmad dan Anwar bin Ibrahim ? Mereka masih hidup dan kita berpeluang untuk bertanya kepada mereka tapi kita biarkan penganut-penganut mereka yang menjawabnya.

bersambung ...................
DAHULUKAN RAKYAT
BERANI DAN BENAR
INGAT PAS INGAT ZINA PAEDHOPILIA CINTA CURANG TIPU MC
INGAT PKR INGAT DAJJAL AL MASIKH
INGAT DAPIGS INGAT KOMUNIS CAUVINIS RASIS TEGAR 

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...