Isnin, 30 Disember 2013

SPAD: SEPANJANG TAHUN 2013 - (1) @ SPADChannel.


SURUHANJAYA PERKHIDMATAN PENGANGKUTAN AWAM DARAT, ditubuhkan dibawah inisiatif NKRA. Sebuah badan berkanun dibawah Akta Pengangkutan Awam Darat 2010. SPAD secara rasminya ditubuhkan pada 3hb Jun 2010. Tugas dan fungsinya ialah menambahbaik sistem dan mutu perkhidmatan pengangkutan awam darat negara kita. Menjadikan perkhidmatan pengangkutan awam mesra pengguna yang bermutu tinggi. Sasarannya ialah menjadikan pengangkutan awam sebagai pilihan utama rakyat. Pelan Induk 20 tahun SPAD merangkumi Polisi Pengangkutan Awam Nasional dan Pelan Induk Pengangkutan Awam Greater KL/Lembah Kelang. SPAD juga diberikan kuasa untuk merancang dan menguatkuasakan Akta Pengangkutan Awam Darat 2010.

Bidang kuasa pegawai penguatkuasa SPAD ini antara lain termasuklah pemeriksaan pengangkutan-pengangkutan awam dan pengangkutan muatan bagi memastikan kesemua layak berada di atas jalan raya, dan memiliki lesen yang sah serta dokumen-dokumen lain; pemeriksaan pemandu, konduktor dan pemandu gantian bagi memastikan bahawa mereka dalam keadaan yang memuaskan untuk bertugas; pemeriksaan tiket perjalanan; dan mengetatkan kawalan bagi membanteras penjualan tiket haram dan perayu tiket.

Sepintas lalu, sepanjang tahun 2013, pada Mei , SPAD menerima anugerah dan pengiktirafan UITP Di Kongres Dunia di Geneva diatas usaha mereka. Sesuatu yang amat membanggakan bagi negara. Dan membuktikan SPAD bukan sembarangan badan berkanun. Kejayaan luarbiasa tersebut melonjakkan negara dipersada dunia dalam industri pengangkutan awam darat.

Selain itu, SPAD turut melancarkan TEKS1M. Ini satu inisiatif bersama dengan PROTON dan PUSPAKOM. TEKS1M mempunyai ciri-ciri keselesaan maksimum kepada pengguna. Dilengkapi dengan sistem pembayaran kad kredit dan kad debit. Dalam skim berkenaan , seramai 1,000 pemandu diberikan lesen persendirian dan kemudahan pinjaman membeli model TEKS1M.

SPAD turut bercadang memperkenalkan bas elektrik di Melaka pada tahun depan. Sebanyak lima buah bas akan mula beroperasi mulai Januari 2014. Ini kerjasama dengan Kerajaan Negeri Melaka melalui Panorama Melaka Sdn. Bhd. sebuah subsidiari kerajaan negeri Melaka.

Perkhidmatan tren komuter KTM dilanjutkan sehingga ke Rembau mulai 31hb Ogos, 2013. Pengerusi SPAD, CEO dan pegawai eksekutif nya sendiri turun padang menaiki tren komuter KTM dari KL Sentral ke setesen komuter baru di Rembau.

Perkhidmatan bas feeder ke Skypark (Subang Airport) yang dikendalikan oleh Konsortium Transnaisonal Berhad mula beroperasi pada 12 Disember lalu. Perkhidmatan ini merangkumi lima laluan utama. Mengambil dari Perhentian bas Pekeliling, dan berhenti di poin-poin Plaza Damas, Curve Mutiara Damansara dan Kelana Jaya LRT setesen.

Pada tahun ini juga menyaksikan pelancaran E-Tiket intergrasi yang dilakukan oleh pengendali bas KLIA. Sistem yang boleh mana-mana individu memesan dan membeli tiket melalui talian. Disamping melancarkan sistem dwi-tier bagi perkhidmatan teksi di KLIA. 

SPAD menerima 10,000 aduan sehari mengenai salah laku pemandu dan kesalahan lori. Sebanyak 2,000 aduan telah diambil tindakan. Bakinya, kerana kekurangan butiran. SPAD juga menambah kekuatan pegawai penguatkuasa. Dan mengambil ramai graduan peringkat ijazah. Bahagian Penguatkuasa SPAD pun kerap melakukan operasi bersepadu dari masa ke semasa.

Manakala Projek HRL -KL-Singapura cadangannya akan dimuktamadkan. Dan projek MRT serta pembinaan penyambungan jajaran LRT Ampang Kelana Jaya sudah siap 41.5 peratus setakat pada Oktober 2013. sejumlah RM160 bilion diperuntukkan untuk penambahbaikkan projek rel.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...