Ahad, 29 Disember 2013

KOS SARA HIDUP & KENAIKAN HARGA BARANGAN, PERMAINAN LICIK KIASU MEMPERSALAHKAN KERAJAAN.

Ramai ada otak tapi agak jarang mempergunakan AKAL yang merupakan fungsi utama OTAK. Mungkin disebabkan oleh pelbagai ragam dan karenah kehidupan, maka OTAK jarang digunakan. Sebaliknya, lebih mudah menggunakan EMOSI. 

AKAL memerlukan kita BERFIKIR, sedangkan EMOSI tak memerlukan kita BERFIKIR. Proses BERFIKIR begitu memenatkan. Setelah bekerja keras sepanjang hari, sudah tentu amat KEPENATAN. Bila KEPENATAN, kita cuma mahu REHAT. Semasa REHAT, kita tak nak BERFIKIR lagi. Oleh itu, sepanjang masa selama 24 JAM, kita lebih banyak dipengaruhi EMOSI daripada AKAL.
AKAL sentiasa menilai sesuatu perkara dan isu itu samada BENAR atau SALAH. Sebaliknya EMOSI tak menilai BENAR atau SALAH. Didalam EMOSI, kita hanya perlu ANDAIAN sahaja yang dikaitkan dengan kondisi semasa kita. Dan itu lebih MUDAH bagi kita. Kerana kita mempunyai KECENDERUNGAN KUAT mengatakan kita lebih BENAR dan BETUL. 

Manusia lebih mudah dipengaruhi oleh EMOSI berbanding AKAL. Sewaktu kita dikuasai kita amat mudah dipengaruhi dan terpengaruh oleh sesiapa saja. Semua cadangan yang memihak kepada kita, waima kita melakukan kesalahan nyata, dengan cepat dipersetujui oleh kita. Dan, walaupun selepas itu, kita menyedari kita BERSALAH, kita tetap dikekang serta didorong oleh EGO untuk tidak mengakui KESILAPAN kita. Ini kerana EMOSI kita menakutkan kita berhadapan EJEKAN dan SINDIRAN orangramai. 

Inilah yang berlaku kepada kita semua dalam isu kos sara hidup dan kenaikan harga barangan. Kita semua memang MARAH. Dan KEMARAHAN kita didorang kuat oleh EMOSI kita sendiri. Kita sudah terlalu KEPENATAN menghambat masa untut mencari REZEKI. Menyedari kondisi KEMARAHAN kita itu, maka puak ulat taik dap kiasu, syiah pas dan pgayr mengambil kesempatan keatas kita. 

Mereka berusaha mempengaruhi MINDA kita melalui KEMARAHAN kita kerana KEPENATAN kita. Mereka sedar, jentera kerajaan akan GAGAL mempengaruhi MINDA kita dengan menyuruh kita BERFIKIR kerana kita sedang dikuasai EMOSI KEMARAHAN. dan KEMARAHAN perlu DILEPASKAN segera. Itulah yang puak KIASU dan ULAT TAIK mereka mahukan daripada kita. Akhirnya yang RUGI adalah KITA dan bukan puak KIASU dan ULAT TAIK mereka. 

Sepatutnya kita MELEPASKAN KEMARAHAN kita kepada PENIAGA KIASU dan POLITIKUS yang MENGAPIKAN kita. Bukan kepada KERAJAAN. Kerana yang MENAIKKAN HARGA BARANGAN dan membebankan kita ialah PENIAGA KIASU dan POLITIKUS berkenaan.

PENIAGA KIASU dah lama KAUT UNTUNG BERLEBIHAN keatas KELALAIAN kita sendiri. 

Kita sendiri yang ENGGAN MENGGUNAKAN KUASA PEMBELI kita. 

Kita sendiri yang ENGGAN MENGAJAR PENIAGA KIASU.

Kita sendiri TERLALU BERGANTUNG KEPADA PENIAGA KIASU. 

Kita sendiri ENGGAN MENDESAK DAN MEMAKSA PENIAGA KIASU MENURUT KEHENDAK KITA.

Sebaliknya kita lebih MUDAH MENGIKUTI KEHENDAK PENIAGA KIASU.

PENIAGA KIASU memanipulasi dan mengambil faedah sepenuhnya daripada pelbagai insentif potongan cukai dan perdagangan antarabangsa. Dan sentiasa MENEKAN KITA dengan HARGA YANG TAK MUNASABAH.

PENIAGA KIASU LAH YANG SEPATUTNYA KITA HANTAM DAN LEPASKAN KEMARAHAN KITA. BUKAN KEPADA KERAJAAN !

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...