Jumaat, 17 Mei 2013

INSIDEN DI FORUM WACANA SINAR HARIAN - PENJELASAN DATUK YAZID OTHMAN.

Di atas adalah apa yang diputarbelitkan bagi menunjukkan pemimpin UMNO tak sporting dan suka mengamok tak tentu fasal. Dalam wacana tersebut yang hadir hanya dua orang pemimpin UMNO, yakni Sapudin Dolah dan Dato Yazid (dalam gambar yang di fitnah sebagai mengamok)

Apa yang sebenarnya berlaku pada sesi Wacana Sinar Harian tersebut?
Apakah benar Dato Yazid mengamok dan marah sepertimana yang tertera pada lapuran Sinar Harian?
Atau ianya satu kalihan dan laporan berat sebelah?
Antara yang hadir dalam Wacana tersebut ialah figura plastik anak angkat Tan Sri Khir Johari, Zairil Khir Johari dan bekas Ahli Parlimen Temerloh Sapudin Dolah yang kalah kepada PAS pada PRU13 lalu.
Berikut adalah penjelasan Datuk Yazid sendiri yang telah diterbitkannya di akaun fesbuk beliau mengenai insiden tersebut:-

SEDIKIT PENJELASAN DALAM WACANA SINAR HARIAN...
Sebenarnya saya tidak langsung dalam keadaan marah, jauh sekali emosi.. , cuma saya dihalang dari menjawab tuduhan dari wakil Pas dan DAP dalam forum yang berat sebelah itu ..saya baru jawab satu persoalan yang dituduh oleh wakil DAP anak angkat Khair Johari, Zaril, yang berkata kerajaan BN tidak langsung memberi kebebasan bersuara kepada media sejak berkuasa di negara ini, dan menghalang pembangkang dari berusara, sehingga pihak pembangkang kononnya terpaksa mengeluarkan pendapat ditepi-tepi jalan dan perhimpunan2 bersih..
Saya menjawab," betulkah pembangkang mengamalkan kebebasan bersuara.. sedangkan di Pulau Pinang, Utusan Malaysia dihalabg dari membuat liputan semua acara kerajaan negeri Pulau Pinang"..tetapi para pekerja Sinar harian dan Astro Awani yang memang kelihatan pro pembangkang itu menghalang saya dari terus menjawab tuduhan pembangkang itu...saya tahu kalau saya tidak terus bercakap menjawab tuduhan2 liar itu tentulah mereka tak akan memberikan peluang kedua utuk bertanyakan soalan..! itu belum lagi saya jawab tuduhan liar wakil Pas yang kononnya Kerajaan Negeri Trengganu zalim merobohkan rumah2 pengusaha ukiran tembaga, songket dll.
Kalau saya diberi peluang, saya akan mengemukakan fakta yang ada ditangan saya mengenai ratio kenaikan pangkat di Universiti Malaya yang lebih ramai bukan Melayu yang naik pangkat serentak baru-baru ini ..malangnya yang nak menjawab bagi pihak UMNO /BN hanya saya seorang, sedangkan bekas Timbalan Menteri Pengajaian Tinggi banyak main politik 'senyum' untuk tidak mempertahankan Umno dan BN, dan lebih mencari populeriti ditepuk oleh para budak2 pembangkang yang ada dihadapannya, bagi setiap kali beliau mengakui kononnya Umno/BN banyak buat silap sehingga kononnya "perlu bertaubat nasuha".. 
Jadi, saya sendiri menjadi bahan putarbelit tulisan pihak sinar harian, yang ternyata berat sebelah caranya itu.. Sahabat saya Dato' Jalil Ali penasihat editorial Sinar Harian, serta kerabatnya Astro Awani.. perlulah tengok budak2 tu sikit agar tau menghormati tetamu yang datang, lebih2 lagi dari warga media sendiri..tak perlulah rampas mike (mikrofon) orang tengah bercakap..padahal ia boleh di-censored kemudian kalau tak suka dengan jawapan saya yang mungkin boleh jejaskan imej pembangkang itu..! 
Tak perlulah 'budaya samseng' menular dalam majlis-majlis ilmu, dek pengaruh 'reformasi jalanan pembangkang' yang meraung dan menyorak liar pihak Umno/BN yang bercakap, apalagi yang datang itu adalah tetamu yang telah dijemput.Wallahu A'lam.
Kepada pembaca budiman kita perlu dengar kedua pihak.
Dan anda berpeluang membaca sendiri penjelasan daripada pihak Datuk Yazid.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...