Ahad, 3 Mac 2013

THE SO-CALLED STUPIDITIES ON CLAIM OF 'OWNERSHIP' AND SOVEREIGNITY' 'SUZERAINTY' OF FILIPINO BANDITS OVER SABAH.

   

Entah MALAON BAHLOL manalah dok sibuk nak promosikan kebodohan Hujah-hujah THE INQUIRER dalam isu LAHAD DATU. 

Isu Lahad Datu ini sebenarnya TIDAK MELIBATKAN UNDANG-UNDANG ANTARABANGSA PUN.

KESULTANAN SULU TAK WUJUD sebab Kesultanan itu sudah lama berakhir.
Dan kini pewarisnya adalah RAKYAT BIASA WARGANEGARA REPUBLIK FILIPINA.

Tak kisahlah pun kalau RUMAH PEWARIS nak berikan Gelaran mengikut Adat Resam Budaya mereka kepada mana-mana individu. Itu bukan PEMBUKTIAN KESULTANAN SULU MASIH WUJUD.

Lantaklah pewarisnya nak guna apajua gelaran pun asalkan tak menyalahi undang-undang REPUBLIK FILIPINA.

Soal pembayaran saguhati , jika benar berlaku lah , di atas kapasiti apa sebenarnya? Ianya bukan pembayaran UFTI, pembayaran SEWA TANAH tetapi bersifat SAGUHATI. 

Pada 1878, Sultan Sulu menyerahkan kuasa dan kedaulatannya ke atas seluruh Sabah kepada Syarikat Sabah Utara. Kemudian bagi menghalang pembentukan MALAYSIA, sekali lagi Sultan Sulu menyerahkan wilayah kedaulatan ke atas Sabah kepada Presiden Filipina. Kemudian Filipina menggugurkan tuntutannya ke atas Sabah. Kapische !

Seluruh dunia termasuk PBB mengiktirafkan WILAYAH KEDAULATAN SABAH DALAM MALAYSIA. Dah takde kena mengena lagi dah dengan REPUBLIK FILIPINA atau mana-mana pewaris Kesultanan Sulu.

Malah para pewaris Kesultanan Sulu pun mengakui kedaulatan Malaysia ke atas Sabah. 

Mengikut PERLEMBAGAAN MALAYSIA mana-mana negeri yang tiada BERSULTAN ATAU BERAJA maka YANG DIPERTUAN AGUNG SELAKU KEPALA NEGARA AKAN MELANTIK WAKILNYA YAKNI DI SEBUT SEBAGAI YANG DIPERTUAN NEGERI ATAU GABENUR. Lihat di sini http://www.sabah.gov.my/istana/

Kemasukan SABAH ke dalam Persekutuan Malaysia adalah sah dan mengikut prosedur PBB. Kini Sabah berada dalam Persekutuan Malaysia. Badan legislatif yang tertinggi ialah DEWAN UNDANGAN SABAH yang mempunyai WAKIL SAH DI PARLIMEN MALAYSIA.

Apa kena mengena pula dengan pewaris Kesultanan Sulu yang berada di Jolo, Mindanao yang merupakan WILAYAH KEDAULATAN REPUBLIK FILIPINA? Depa pun dah jadi rakyat REPUBLIK FILIPINA!

Waima PERJANJIAN PERDAMAIAN telah dimeterai di antara PUAK TAUSUG dengan REPUBLIK FILIPINA melalui MALAYSIA sebagai orang tengah, adakah itu bermakna OTOMATISNYA WUJUD SEMULA KESULTANAN SULU?

Sebab itulah yang tuntutan pertama yang di minta oleh para BANDIT FILIPINO ialah meminta kerajaan MALAYSIA MENGIKTIRAF MEREKA ADALAH 'TENTERA DIRAJA KESULTANAN SULU'.  Kerana apa?
Kerana REPUBLIK FILIPINA TAK MENGIKTIRAF WUJUDNYA KESULTANAN SULU. Mana ada SULTAN DALAM SEBUAH NEGARA REPUBLIK?
Untuk apa pula MALAYSIA NAK IKTIRAF SEKUMPULAN BANDIT BERTARAF WARGANEGARA REPUBLIK FILIPINA SEBAGAI TENTERA DIRAJA KESULTANAN SULU ?

Sedangkan pewaris Kesultanan Sulu pun tak mengaku adanya SULTAN SULU DALAM SEBUAH NEGARA REPUBLIK.

Apakah kesan dan implikasinya ?
Bermakna mereka pun menggugurkan tuntutan hakmilik TANAH SABAH.

Apa yang kita ketahui ialah Anwar Ibrahim berjumpa Nur Misuari dalam keadaan mencurigakan sebelum berlakunya insiden pencerobohan oleh BANDIT FILIPINO dari puak KIRAM dan AGBIMUDDIN yang bertindak sendiri bagi kepentingan sendiri.

Ini berlaku kerana mengikut perisikan Filipina sendiri satu pertemuan sulit di antara ANWAR IBRAHIM dengan NUR MISUARI telah berlaku. Termasuklah TIAN CHUA.

Geng Bandit yang menceroboh pula adalah pro Nur Misuari.

Menurut perisikan luar negara yang di petik oleh MANILA TIMES dan THE INQUIRER , geng BANDIT FILIPINO yang menceroboh diketuai oleh seorang askar upahan berambut perang.

Yang menceroboh bukanlah sebuah ENTIT BERDAULAT atau yang diiktiraf berdaulat pun.

Yang menceroboh ialah ENTITI BANDIT TERORIS GENG KIRAM & AGBIMUDDIN yang membuat kacau kerana didalangi oleh ANWAR IBRAHIM & NUR MISUARI.

Jadi tak salah kerajaan guna PDRM & ATM pun untuk menjaga kedaulatan wilayah negara dari di ancam oleh puak BANDIT TERORIS LANUN.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...