Selasa, 20 Mac 2012

AHLI PARLIMEN PEMBANGKANG MENOLAK KETELUSAN KERANA TAKUT FITNAH TERBONGKAR.

Bezakan Di Antara Kedua Yang Di Atas Loji Nuklir
Dan yang di bawah Kilang Proses Nadir Bumi 



Makin Panas lah brader. Berita ini kalau anda baca di portal-portal pembangkang akan berbunyi 'LYNAS DIBERIKAN PERLINDUNGAN' walhal pembangkang sendiri yang menolak ketelusan BN dalam menangani isu LYNAS. Pada hari ini semua ahli Parlimen pembangkang terpaksa bekerja obertaim sebab baru dapat duit komisyen kutip sampah. Semuanya hepi maksimum dan sudah berangan-angan 'doll' mana yang hendak dizinakan oleh mereka. Pihak BN telah mengusulkan penubuhan JAWATANKUASA PARLIMEN ISU LYNAS. 

Usul tersebut telah di bantah keras dan hebat oleh DAP, PKR dan PAS. Apakah alasan mereka? Fuziah Thoron kemain hari ni nak jadi pensyarah dan pakar nuklir sampai speker Dewan Rakyat pun terpaksa menegur beliau agar kembali berpijak ke bumi nyata. Ahli Parlimen PAS pula asik terlupa yang pihak mereka sendiri mengakui bahawa kilang LYNAS ini takde masaalah radiasi. 

Kenapa pembangkang masih membantah JTP LYNAS jika mereka benar-benar ikhlas dan jujur mahu memperjuangkan kebajikan rakyat? Adakah kerana kes sabotaj ARE dulu di Bukit Merah ? Kita semua maklum pelaburan kilang ARE di Bukit Merah digagalkan kerana tindakan mahkamah oleh penduduk yang dipengaruhi oleh DAP pada masa itu yang masih mendendami BN kerana tragedi 13 Mei 1969. Kes tersebut mengambil masa yang begitu panjang sekali bermula dari tahun 1980an sehingga 1990an. Pada akhirnya pelabur utama mengarahkan agar menarik semula pelaburan mereka dan memberikan kemenangan kepada pihak plaintif. Itu je ler. 

Tapi adakah kialng LYNAS dan kilang ARE adalah sama? Adakah membabitkan pihak yang sama? Sekarang teknologi semain canggih berbanding dahulu. Bukanlah bermakna dahulu punya cara lebih merbahaya daripada sekarang. Kalau dulu pun tak merbahaya patahlagi sekarang. 

Regulasi AELB agensi yang mempunyai regulasi ketat dan prosedur yang menurut piawaian antarabangsa IAEB. Soal keselamatan dan pemantauan dilakukan secara tegas dan berperingkat pada setiap masa. Apa masaalahnya di ihak pembangkang sebenarnya?

Dahulu pembangkang berjaya menghasut penduduk menentang projek ARE sehingga operasi kilang tersebut terpaksa di tutup akibat tekanan dari prosding mahkamah yang berpanjangan. Tidak ada fakta pun melainkan hanya tekanan-tekanan sahaja. Jika pembangkang berjaya menghalang LYNAS ini merupakan kejayan kedua mereka menghalau pelabur asing dari Malaysia. Samalah seperti isu BROGA dulu mengenai INSINERATOR yang kini menyebabkan Selangor dihantui oleh masaalah sampah yang berpanjangan. Benda yang sama der dan tettik yang sama der. 

TEPUK DADA TANYA IMAN!

1 ulasan:

pukimaq berkata...

Lantak pilah dengan Lynas tu.Homo cun ni hanya suka dan memperjuangkan bontot.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...