Rabu, 18 Januari 2012

ANALISA POLA PENGUNDIAN SEJAK 1969.

Rakan bloger WZWH menulis:-
Sebenarnya jika kita kaji sehalusnya trend pola PRU Malaysia sejak 1969 adalah konsisten sifatnya. Rakyat Malaysia tidaklah menolak atau menghukum seseuatu parti hingga ke dasar laut.

Analoginya seperti air laut ada masa air pasang ada ketika air surut.

PRU 1969, sokongan kepada Perikatan (BN)  merosot tapi PRU 1974 BN bangkit kembali.

PRU 1978, 1982, 1986, 1990, 1995 BN menguasai secara total politik Malaysia

PRU 1990, faktor Ku Li (Semangat 46 pada masa itu) buat BN kehilangan Kelantan selamanya.

PRU 1999, faktor Anwar Ibrahim juga buat BN kemerosotan pengaruh.

PRU 2004, BN pula mendapat kemenangan terbesar dalam sejarah-landslide victory. Rakyat Malaysia mahu beri mandat baru kepada Tun Abdullah. Kelantan hampir dikuasai BN.

PRU 2008, sebaliknya rakyat tidak puas hati dan menghukum BN hingga 4 negeri selain Kelantan jatuh kepada Pakatan Rakyat.

Berdasarkan trend pola PRU Malaysia di atas maka diramalkan PRU 2012/2013 nanti, rakyat Malaysia akan beri peluang dan mandat baru kepada DS Najib Tun Razak.
 Baca seterusnya di sini WZWH


Pada pendapat hamba pula majoriti senyap pengundi Malaysia sememangnya rasional dan waras. Namun kempen berterusan oleh Pakatan dan Anwar berjaya mempengaruhi sebahagian pengundi muda tidak berfikir secara rasional dan mengikut emosi.

Barisan Nasional masih belum berjaya mempengaruhi minda sebahagian besar pengundi muda. Kebanyakan program penerangan oleh Mat Maslan masih bersifat syok sendiri. Manakala program oleh Saipudin Dollah dan Khaled Nordin tidak banyak membantu mempengaruhi minda mahasiswa/i. Seterusnya, tindakan lembik oleh H20 lebih banyak membantu Pakatan mencapai matlamat mereka. 

Selama ini penentu undi hanya 5% tapi pada PRU 13 pihak yang mampu menguasai 7% perbezaan akan menang. Mari kita tonton klip video ini.



"The only thing necessary fotr the triumph of EVIL (Pakatan Sosialis) is for good men (Barisan Nasiona) to do nothing"

"Kejujuran ialah sumber tenaga kuasa sakti kebenaran. Tanpanya kebenaran tidak mampu ditegakkan. Dengannya sejuta fitnah terancang mampu dimusnahkan walaupun bersendirian"

TEPUK DADA TANYA IMAN!

1 ulasan:

C L J berkata...

KENA PERHATIKAN JUGA POLA TINDAKAN BANGKANGAN DIMANA SEMASA BN MEMILIKI KUASA PENOH (MEJORITI SELESA) MEREKA AKAN BERTALU MUNCUL DENGAN KEMELUT FITNAH YANG BASAH BASAH PUN. TAMBAHAN PADA MASA ITU MEREKA TIDAK PUNYA SANGKAR YANG BOLEH MENYERLAHKAN TEMBELANG MEREKA. PADA MASA INI MEREKA ADA SANGKAR SANGKAR: SELANGOR, PENANG, KELANTAN DAN KEDAH SELAIN PERAK YANG SUDAH TERUBAT YANG MENYERLAHKAN TEMBELANG TEMBELANG MEREKA. NAMUN MEREKA TETAP MASIH MENUMPU DENGAN POLA TINDAKAN FITNAH YANG BASAN BASAH DENGAN KEJAHATAN YANG KEJAM PIMPINAN DAP DAN ANWAR BRUTAL. RAKYAT MASIH BOLEH ADA YANG TETAP TERTIPU KALAU KURANG BERJAGA JAGA. MAJLIS MAJLIS PENERANGAN KENA BERKESAN DAN BERTERUSAN. INSHAALLAH.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...