Rabu, 23 November 2011

BDTB BHGN 1 BAB 4 1/2: NAK CAPAI BULAN TERCAPAI BARA API.


NAK CAPAI BULAN TERCAPAI BARA API. 
Bahagian Satu Bab 4 1/2.

Jemu dan bosan dengan kerenah orang Cina dap. Apatahlagi karenah orang India HINDRAF. Sudah 54 tahun merdeka masih ramai yang tak nak faham dan tak faham-faham. Ada yang masih taknak hidup bekerjasama dengan orang Melayu. Macam-macam alasan diberikan. Memanglah orang Cina dan orang India hendak juga merasa menjadi Perdana Menteri. Tapi masalahnya ialah mampu ke orang India dan orang Cina jaga orang lain? Tak usahlah nak bohong kata orang Cina dan orang India mampu jaga orang lain. Orang India masih terikat dengan kasta. Orang Cina masih terikat dengan kecinaan mereka. Siapa yang patut berubah sebenarnya? Orang Melayu ke? Orang Cina ke? Orang India? Yang paling patut berubah ialah orang Cina. Orang Cina Malaysia ini masih ramai tak tahu bahawa di Malaysia ini ada orang Melayu dan ada orang India. Perkahwinan campur antara kaum masih boleh di bilang dengan jari.

Majoriti orang Cina dan orang India cukup susah dan sukar hendak hidup dengan orang Melayu. Bukanlah kerana orang Melayu tak terima mereka tetapi sejak 54 tahun dulu mereka yang susah nak terima orang Melayu. Bahasa Melayu. Budaya Melayu. Agama Islam. Bilangan orang Cina dan orang India yang benar-benar boleh bertepuk tampar dengan orang Melayu pun masih boleh di kira dengan jari. Orang Cina dan orang India masih lagi bercakap dalam bahasa ibunda mereka bila berada di kalangan orang Melayu. Kenapa agaknya? 

Apabila golongan peguam dari orang India mula terpengaruh dengan HINDRAF, ianya menjadi semakin kacau bilau. Susahlah kalau orang HINDRAF hendak menjadi ketua sedangkan bilangan mereka sedikit dan mereka hidup dalam budaya berkasta.Bagaimana hendak mentadbir dan menjaga orang lain yang tidak berkasta?

Orang Cina pula sibuk dengan budaya terasing mereka. Budaya mereka berdasarkan kepada Siapa Kuat Jadi Ketua. Tidak ada tolak ansur dan keras kepala. Sombong dan bongkak.

Hakikatnya, orang Melayu dan budaya Melayu lah yang telah banyak membantu orang Cina dan orang India hidup selesa di Malaysia. kalaulah budaya Melayu ini berkasta dan mementingkan kumpulan alamatnya orang Cina dan orang India takkan mampu hidup selesa dan menjadi wakil rakyat.

Orang Cina taknak orang Melayu berkampung di kawasan mereka sebaliknya orang Melayu takde hal kalau orang Cina dan orang India hendak berkampung di kawasan orang Melayu. 

Orang Cina dan orang India kena banyak berubah jika betul-betul hendak menjadi orang Malaysia. Pertama mereka perlu korbankan sekolah vernakular. Mereka juga wajib menghormati kedudukan orang Melayu dan bumiputera. Hormati bukan bermakna menjadi hamba abdi. 

Orang Melayu sudah banyak buat pengorbanan besar-besar. Persoalannya sekarang bilakah orang India dan orang Cina hendak melakukan pengorbanan pula? Takkanlah selama 54 tahun asik nak mengharapkan orang Melayu sahaja berkorban. Di mana pula pengorbanan orang Cina dan orang India jika mereka mahu duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan orang Melayu?

Ini bukan soal rasisma tetapi ini soal hakikat sebenar. Apakah jaminan yang diberikan oleh orang India dan orang Cina kepada orang Melayu pada masa sekarang? Tidak ada. Sebaliknya orang Cina di dalam DAP dan orang India di dalam HINDRAF hendak orang Melayu ikut kehendak dan selera mereka. Selama ini orang Melayu takde pun memaksa orang Cina dan orang India mengikut telunjuk dan perintah orang Melayu pun.

Sifat rasis orang Cina DAP dan orang India HINDRAF begitu menebal sekali. Jadi, adil ke orang Melayu melakukan pengorbanan lagi semata-mata ada sebilangan kecil orang India dan orang Cina keras kepala hendak pegang kuasa dan ekonomi tetapi tidak mahu menghormati orang Melayu, budaya Melayu , bahasa Melayu dan agama Islam? Sendiri mahu ingat. Orang Melayu ini mampu panjat pokok berduri.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...