Isnin, 3 Januari 2011

KALAU BEGITU DI MANA ALLAH? Saidina 'Umar Al Khattab & Pengembala Kambing.


Daripada Abi Mas'ud Uqbah bin 'Amr al-Ansari al-Badri radiyallahuanhu berkata: Bahawa Rasulullah sallallahu-alaihis-salam bersabda: Sesungguhnya sebahagian daripada apa yang telah dikenali orang daripada ungkapan kenabian yang pertama adalah; JIKA ENGKAU TIDAK MALU BERBUATLAH SEKEHENDAKMU. (Riwayat Bukhari) 
 1. Hadis di atas berkenaan dengan SIFAT MALU. Ungkapan yang dijadikan tajuk dipetik daripada kisah saidina 'Umar Al Khattab dengan seorang pengembala kambing yang berkaitan bagaiman SIFAT MALU itu diamalkan dalam kehidupan. Ini juga berkaitan dengan mengamalkan IHSAN iaitu bagaimana RASA MALU itu diamalkan.

2. Kisahnya begini: 
Saidina 'Umar Al Khattab radiyallahuanhu pernah menguji rasa malu seorang pengembala kambing yang masih seorang kanak-kanak. Dia meminta kepada pengembala itu untuk membeli seekor kambing. Gembala itu berkata: Kambing-kambing ini bukan milikku, lagipun majikanku tidak mengizinkan aku untuk menjualnya. "Umar radiyallahuanhu berkata: Juallah seekor kambing itu kepadaku, aku akan memberikan wangnya kepadamu.Kemudian katakan kepada majikanmu bahawa seekor serigala telah memakan seekor kambingnya. 

Gembala itu menjawab: KALAU BEGITU, DIMANA ALLAH? Tingkahlaku gembala itu meninggalkan kesan yang baik kepada saidina 'Umar radiyallahuanhu yang membebaskan kanak-kanak itu laludimerdekakannya dan menghadiahkan kepada kanak-kanak itu beberapa ekor kambing.

Setelah peristiwa itu, saidina 'Umar radiyallahuanhu sering mengulang-unkangi ungkapan gembala kambingitu: KALAU BEGITU, DIMANA ALLAH?

3. Dalam hal Adun Selinsing, Perupok dan senamrobik Neo di perkarangan masjid serta kesemua fitnah-fitnah dan perkara-perkara yang yang pelik-pelik yang dipolitikkan oleh PKR PAS & DAPIGS selama 10 tahun ini termasuklah para BLOGGER ELITIS TAHAP DEWA , NADI RAKYAT juga ingin bertanya kepada pepuak & jejuak ini KALAU BEGITU, DIMANA ALLAH?


BERANI & BENAR
ALLAH BERSERTA UMNO/BN
UMNO ITU ISLAM TULIN
INGAT PAS INGAT ZINA
INGAT PKR INGAT DAJJAL AL MASIKH


 

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...