Isnin, 30 Disember 2013

SPAD: PERKHIDMATAN PENGANGKUTAN AWAM DIBANDAR-BANDAR UTAMA MENJADI FOKUS @SPADChannel.


Seramai 1.2 juta penduduk Kuala Lumpur menggunakan perkhidmatan awam darat. Antara faktor mengapa SPAD memberikan fokus utama kepada bandar-bandar utama di Malaysia. Penduduk dibandar lebih ramai menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam darat didorong oleh faktor kesesakan lalulintas dan tambang yang jauh lebih rendah dari menggunakan kereta persendirian.

SPAD memfokuskan peningkatan penggunaan pengangkutan awam darat di bandar sehingga menjadi 40 peratus menjelang 2030. Keselesaan pengguna diutamakan diberikan perhatian. Sistem pengangkutan teksi, monorel, sistem LRT dan MRT serta bas sedang pertingkatkan.

70 peratus rakyat Malaysia tertumpu dibandar-bandar utama. Oleh itu SPAD selaku badan yang diamanahkan, memberikan fokus kepada bandar-bandar utama seperti Kuala Lumpur, Kuching, Georgetown, Ipoh dan Johor Bahru. Memang logiklah sebab rakyat lebih ramai berada dibandar-bandar utama nampaknya.

Pada Oktober lalu, pihak kerajaan telah meluluskan Pelan Induk Pengangkutan Awam Kebangsaan. SPAD berpendapat adalah molek bila kesemua mod pengangkutan awam darat dibandar diintergrasikan bagi memberikan keselesaan maksimum kepada pengguna. 

Dikawasan bandarlah paling banyak kedapatan mod perkhidmatan pengangkutan awam kerana permintaan yang tinggi.  Setakat ini, SPAD menyediakan bas percuma GO-KL bagi sekitar pusat bandaraya. Perkhidmatan yang mendapat sambutan menggalakkan dan pengiktirafan dunia. Paling menarik mengenai GO-KL ialah disediakan capaian internet percuma WiFi.

Ini adalah usaha SPAD membawa warga kota menggunakan pengangkutan awam. Sekurang-kurangnya warga kota mampu ada mod pengangkutan alternatif dan kepantasan bergerak dari rumah kediaman ke tempat kerja mereka. Tanpa kesesakan lalulintas yang memenatkan mereka. Oleh itu, selalu ler beri pandangan dan cadangan kepada SPAD. Reaksi dan maklumbalas anda amat dihargai oleh SPAD demi keselesaan anda semua. Rajin-rajin lagi ke laman web SPAD dan twitter SPAD untuk memberikan pandangan dan maklumbalas. 

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...