Isnin, 30 Disember 2013

SPAD: KAJIAN TAMBANG FLEKSIBEL BAS SEKOLAH.@SPADChannel

Tambang bas anjal

BERITA HARIAN pada 29hb Disember 2013, menyiarkan berita mengenai SPAD akan memperkenal mekanisma kadar bagi bas sekolah pada pertengahan tahun depan. Tambang fleksibel bagi keseragaman tambang bas sekolah dibandar dan diluar bandar dengan syarat perkhidmatan yang lebih berkualiti. Pengusaha yang mahu menaikkan kadar tambang perlu memberikan perkhidmatan yang lebih baik.

Ini berbeza dengan pendekatan rejim Pakatan Turun yang hanya memberikan subsidi RM300 tanpa mengambilkira mutu perkhidmatan bas sekolah. Itupun mereka hanya berjanji sahaja, kerana setakat ini belum diketahui samada mereka telah melaksanakannya atau tidak. 

Seperti biasa, saranan SPAD itu diberikan kiritikan berdasarkan gosip liar oleh bloger rejim Pakatan Turun. Kononnya cadangan Tambang Anjal adalah tipu helah dan muslihat untuk menaikkan kadar tambang bas sekolah tanpa mempedulikan unsur kebajikan dan sengaja menyusahkan rakyat. Itu adalah reaksi biasa daripada puak anti Kerajaan BN. Semua benda dan usul daripada kerajaan BN mereka akan tuduh macam-macam dan beri gamabran negatif. Dah memang kerja mereka begitu. 

Tapi kita tidak seperti mereka yang terlalu emosi. Kita faham apa yang SPAD akan lakukan diatas sifat menang-menang kepada semua pihak. Lagipun SPAD tidak sesekali membuang unsur kebajikan dan bebanan kepada rakyat. SPAD akan mengimbangi kepentingan semua pihak tanpa menjejaskan kepentingan rakyat. SPAD tidak bertindak seperti yang digambarkan oleh puak anti Kerajaan BN.

Fungsi dan peranan SPAD adalah jelas. Yakni menambahbaik mutu perkhidmatan pengangkutan awam darat di Malaysia tanpa menjejaskan kepentingan rakyat, Kita jangan cepat melatah yang bukan-bukan bila mendengar SPAD akan perkenalkan mekanisma Tambang Anjal pada pertengahan tahun depan. Ianya bukan helah menaikkan tambang bas sekolah tanpa mengambilkira kepentingan rakyat.

Kerajaan BN tak zalim. SPAD juga tak zalim. Dan kezaliman bukan peel kelaziman BN pun. Yang menuduh kerajaan BN zalim ialah puak-puak anti BN. Mereka membutakan hati mereka dari melihat kebaikan-kebaikan banyak BN. Ramai tidak tahu akan kewujudan bas GO-KL yang percuma disekitar bandaraya Kuala Lumpur. Adakah perkhidmatan percuma itu satu kezaliman kepada rakyat?

Kita tidak perlu menjadi prejudis terlampau dan melampau-lampau dalam hal ini keatas SPAD dan kerajaan BN. SPAD tidak akan sesekali melakukan kezaliman keatas rakyat melalui mekanisma Tambang Anjal nanti. 


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...