INI ADALAH SIRI KE 3 DALAM PENDEDAHAN PENYELEWENGAN TAHALUF SIYASI YANG DIAMALKAN OLEH PAS. DALAM SIRI KE2, DIDEDAHKAN BAGAIMANA HUKUM JENIS TAHALUF SIYASI YANG DIAMALKAN OLEH PAS SEBENARNYA ADALAH HARAM HUKUMNYA DAN DIKETAHUI OLEH PAS, NAMUN PAS BERUSAHA MENGGUNAKAN PENDAPAT-PENDAPAT ULAMA HARAKI LAIN UNTUK MENJADIKAN YANG HARAM ITU HARUS. SIRI KE 3 INI MENDEDAHKAN BAGAIMANA PAS MEMANIPULASIKAN PENDAPAT-PENDAPAT ULAMA HARAKI LAIN UNTUK MENGHARUSKAN TAHALUF SIYASI YANG DIAMALKAN OLEH PAS.
DIPETIK DARI KERTAS KERJA KETUA PENERANGAN DPP PASIR MAS DI TULIS PADA 2008 bertajuk :
TAHALUF SIYASI DALAM KONTEKS
PERJUANGAN PAS DI MALAYSIA PASCA PRU-12 SERTA PANDANGAN GOLONGAN ULAMA HARAKI
MENGENAINYA
Oleh : Ahmad
Fadhli bin Shaari
Manakala
bagi golongan ulama haraki yang mengatakan tahaluf siyasi sebagai sesuatu yang
diharuskan, mereka berpegang dengan hujah-hujah berikut :
- Half
al-Fudhul : Ia merupakan satu peristiwa yang berlaku pada zaman jahiliyyah
iaitu perjanjian di antara beberapa qabilah untuk menolong golongan yang dizalimi.
Perjanjian ini telah disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW. Inilah yang
dimaksudkan oleh hadis baginda yang menyatakan :
وَأَيُّمَا حِلْفٍ كَانَ فِي
الْجَاهِلِيَّةِ لَمْ يَزِدْهُ الْإِسْلَامُ إِلَّا شِدَّةً
Yang bermaksud : Mana-mana
perjanjian yang dilaksakanan ketika jahiiyyah tidak akan ditambahkan (diubah)
oleh Islam melainkan semakin patut dilaksanakan
- membawa makna mana-mana perjanjian di zaman jahiliyyah yang bermaksud
kerjasama dan silaturrahim tidak akan berubah ketika Islam melainkan ia lebih
patut untuk dilaksanakan. Ini kerana Islam tidak akan mengharamkan sesuatu
perkara yang baik.
Hujah : Sekalipun Nabi SAW
menyaksikan perjanjian ini ketika jahiliyyah, tetapi kerana Nabi telah
memujinya semasa Islam, ia dianggap sebagai perkara yang baik. Ini menunjukkan
bahawa sekalipun yang berada dalam ikatan perjanjian itu orang-orang yang berakidah
salah, ia tetap dianggap perjanjian yang baik selagi mana tujuannya adalah
baik.
- Perjanjian
Rasulullah SAW dengan bapa saudaranya Abu Talib untuk menjaganya serta
memeliharanya dari ancaman kaum Quraisy. Tahaluf di antara mereka berdua
berlaku dalam beberapa peringkat :
2.1 Ketika Abu Talib melihat
bagaimana Nabi Muhammad SAW bertegas untuk melaksanakan dakwah sekalipun
terpaksa mati untuk Islam, Abu Talib lantas menyatakan : “Teruskan wahai anak
saudaraku, katakanlah apa yang kamu hendaki. Demi Allah, aku tidak akan
serahkan kamu kepada sesiapa selama-lamanya”
Kata-kata ini dibuktikan beberapa kali oleh Abu Talib di mana pernah beliau
mengetahui tentang sekumpulan kaum Quraisy yang merancang untuk membunuh Nabi
Muhammad SAW, lalu dikumpulkan bani Abdul Mutalib dan Bani Hasyim untuk
melindungi baginda SAW. Mereka semua berkumpul termasuklah yang masih kafir
untuk melindungi Nabi Muhammad SAW.
2.2 Peringkat berikutnya ialah
ketika kaum Quraisy melancarkan pemulauan kepada Bani Hashim dan Bani Abdul
Mutalib sebagai tindak balas kerana mereka melindungi Rasulullah SAW. Lalu
ditulis surat
penguatkuasaan di mana tidak dibenarkan sesiapa pun menikahi atau dinikahi oleh
kedua-dua kabilah ini. Juga tidak dibenarkan berlakunya urusan jual beli dengan
kedua-duanya. Surat
ini ditampalkan di dinding kaabah.
Hujah : Di dalam
peristiwa-peristiwa ini, dapatlah dibuat kesimpulan bahawa menjadi satu
keharusan jamaah Islam untuk mendapat perlindungan daripada orang yang bukan
Islam demi mencapai matlamat perjuangannya. Namun ia tidaklah sampai kepada peringkat
tunduk dan patuh sehingga menggadaikan perjuangannya.
- Perjanjian
Rasulullah SAW dengan Mut’im bin ‘Adi. Ia berlaku selepas kewafatan Abu
Talib dan sekembalinya baginda SAW dari menyebarkan dakwah Thaif.
Rasulullah SAW telah memasuki kota
Mekkah dengan perlindungan seorang musyrik yang bernama Mut’im bin ‘Adi.
Rasulullah SAW menghargai pertolongan Mut’im sehingga baginda pernah
bersabda apabila memenangi perang Badar, “Sekiranya Mut’im bin Adi masih
hidup lalu memintaku membebaskan tawanan ini, aku akan lakukan untuknya..”
Hujah : Mut’im di dalam
peristiwa ini sekalipun tidaklah memberikan kebebasan dan pertolongan kepada
dakwah Islam tetapi melakukan sesuatu yang lebih besar dari itu iaitu menjaga
tubuh badan Nabi Muhammad SAW. Mut’im tidak pernah berniat untuk menjadi
pengikut Rasulullah SAW dan pendirian ini jelas ketika ia menjawab soalan dari
Abu Jahal.
Ini menunjukkan keharusan mendapatkan kerjasama dari orang yang tidak berniat
melaksanakan Islam di dalam urusan yang memberikan kebaikan kepada Islam dan
umatnya.
- Perjanjian
yang dibuat oleh Rasulullah SAW dengan kaum Yahudi ketika ditegakkan
negara Islam Madinah. Perjanjian yang melahirkan Sahifah Madinah ini
merupakan satu-satunya peristiwa besar dan terpenting yang menjadi hujjah
keharusan kaum muslimin menjalinkan perjanjian dengan orang-orang bukan
Islam di atas dasar memelihara kebajikan kedua-dua pihak.
Di antara isi kandungan
perjanjian ini ialah, “Kaum muslimin mempunyai haknya dan kaum Yahudi mempunyai
haknya. Dan di antara mereka hendaklah tolong menolong sekiranya diserang oleh
sesiapa. Dan di antara mereka hendaklah saling menasihati dan bekerjasama. Dan
janganlah sesiapa memungkiri janjinya. Dan hendaklah pertolongan diberikan
kepada yang dizalimi. Dan sekiranya berlaku apa-apa kepada pihak yang
menjalinkan perjanjian ini, maka tempat rujukan ialah kepada Allah dan Muhammad
Rasulullah SAW…”
Hujah : Inilah sebesar-sebar
hujah keharusan melakukan hubungan dengan non-muslim di dalam menegakkan negara
Islam. Dan tidaklah menjadi dasar Islam mengenepikan kaum musyrikin daripada
realiti kehidupan.
- Perjanjian
Rasulullah SAW dengan Bani Khaza’ah. Ia berlaku apabila baginda bersama
para sahabat ingin memasuki kota
Makkah untuk mengerjakan haji namun disekat oleh kaum Quraisy. Lalu
Rasulullah SAW mengutuskan pengintip dari bani Khaza’ah yang merupakan
seorang musyrik dan mereka melaporkan kepada Rasulullah SAW mengenai
pergerakan kaum Quraisy.
Bani Khaza’ah sebenarnya telah mempunyai hubungan dengan Bani Hasyim
semenjak zaman jahiliyyah dan mereka meneruskan hubungan baik mereka
dengan Bani Hasyim sekalipun berbeza akidah. Rasulullah SAW mengiktiraf
hubungan ini dengan memberikan syarat iaitu pertolongan tidak akan
diberikan kepada golongan yang zalim.
- Perintah
Rasulullah SAW kepada para sahabat agar berhijrah ke Habsyah semasa
ditindas di Makkah untuk mendapatkan perlindungan dari Raja Najasyi yang
merupakan seorang Nasrani pada masa itu turut merupakan dalil kepada
keharusan untuk mendapatkan perlindungan dari orang yang bukan Islam di dalam
menjaga kemaslahan umat Islam.
Persoalannya adakah dalil-dalil yang mengharuskan TAHALUF SIYASI ini boleh mengatasi DALIL-DALIL QATIE' AL QURAN yang mengharamkan TAHALUF SIYASI sepertimana yang diamalkan oleh PAS yakni bekerjasama dengan KAFIR HARBI DAP dan SYUBAHAR MUDARAT PKR?
PAS mengamalkan TAHALUF SIYASI dengan KAFIR HARBI DAP dan SYUBAHAT MUDARAT PKR dan syarat-syarat TAHALUF SIYASI yang diharuskan menurut pendapat-pendapat ulama-ulama Haraki (ulama yang terkemudian dan terkenal dengan WAHHABIYAH dan pemikiran TAJDIDIYAH) dipenuhi dan sesuai dengan apa yang PAS dakwa sehingga mengharuskan PAS berTAHALUF SIYASI dengan KAFIR HARBI DAP dan SYUBAHAT MUDARAT PKR?
Kita sendiri lihat bagaimana ISU LARANGAN PENJUALAN ARAK, ISU PEMBINAAN NEGARA ISLAM PREMIS PUSAT HIBURAN, KALIMAH ALLAH, PENGGUNAAN HADIS & AL QUR'AN OLEH KAFIR HARBI, ISU MURTAD, HUDUD, ZINA, PEMBUANGAN BAYI, ISU LARANGAN PUSAT HIBURAN BEROPERASI dan ISU HIRABAH / BUGHAH serta ISU KES LIWAT ANWAR IBRAHIM amat jelas pendirian PAS di dalam isu-isu tersebut lebih MERUNDUK TUNDUK LEMAH LONGLAI KEPADA KEHENDAK KAFIR HARBI DAP & SYUBAHAT MUDARAT PKR. Adakah ini jenis TAHALUF SIYASI yang diharuskan dalam ISLAM?
TEPUK DADA TANYA IMAN!