Jumaat, 16 Disember 2011

ANWAR IBRAHIM MEMBAWA WAHDATUL WUJUD.



MENGAMBIL IKTIBAR DARI SEJARAH PERKEMBANGAN DAKWAH ISLAM DI NUSANTARA & PERMASALAHAN YANG TIMBUL PADA HARI INI.


Hamba menyeru kepada semua kembali memperingati apa yang pernah berlaku di nusantara sewaktu di awal pengembangan dakwah Islam pada jaman Wali Sangga. Haruslah kalian mengerti bahawa pada jaman itu di nusantara sudah ada ajaran yang menyimpang dinamakan Wahdatul Wujud yang pada jaman ini dikenali sebagai Pluralisma dan Liberalisma dalam bentuk yang baharu.

Pembawanya adalah syeh syaithi Jenar atau Syeh Lemah Abang. beliau mengambil ajaran dari kitab Al Haq tanpa sebarang guru yang benar. Pengamal ilmu ini memang memiliki keluarbiasaan dan mampu mengelirukan akidah orang banyak seperti yang berlaku pada hari ini di Malaysia oleh PAS dan PKR. Ajaran ini telah di tentang habis-habisan oleh para Wali Sangga terutamanya Sunan Kalijaga.



Para Wali Sangga telah mengambil keputusan bermesyuarah terlebih dahulu dengan syeh syaithi Jenar bagi memastikan apakah keyakinannya itu dan apakah perlaksanaan ajarannya. Klip video di bawah. Berlaku perbincangan yang begitu menarik seperti di bawah ini.



Sunan Kalijaga menawarkan dirinya untuk menangkap syeh syaithi Jenar lalu berlakulah pengejaran yang melahirkan cerita menarik seperti yang diceritakan semula dalam klip video di bawah ini. Setelah beradu ilmu barulah Sunan Kalijaga berjaya menangkap syeh syaithi Jenar. Setelah diadili maka hukuman hudud pancung sampai mati dikenakan ke atas syeh syaithi Jenar di atas kesalahan menyebarkan ajaran yang merosakkan akidah rakyat.



Namun adakah ajaran Wahdatul Wujud itu sudah hilang? Syeh syaithi Jenar mempunyai ramai anak murid. Ajaran dan kefahamannya turut menyebar sehingga ke hari ini. Sampailah kepada Anwar Ibrahim mempelajarinya dan menyebarkannya pula kepada anak-anak muda di dalam PKR dan diikuti oleh PAS.

Disebabkan itulah anda melihat bagaimana celarunya dan kelirunya masyarakat Islam di Malaysia pada hari ini. Bagaimana dalam isu-isu mengenai akidah. PKR dan PAS mengambil pendekatan yang jauh berbeza dengan fahaman ahlissunnah wal jamaah. 

Anda berfikirlah sendiri setelah mengambil iktibar dari pengajaran sejarah. Lihatlah sendiri bagaimana Anwar Ibrahim beserta anak-anak didiknya merosakkan akidah dan kefahaman Islam di dalam PAS sehingga tiada seorang ulama' mahupun pemimpin di Malaysia pun mampu mengalahkan hujahnya. 

Keangkuhan dan kesombongan dalam tuturkata, tindakan dan pemikiran PKR, bekas Reformasi 98 dan PAS yang mendapat didikan daripada Anwar Ibrahim jelas terlihat oleh kita. 

Bukan sahaja Anwar Ibrahim patut dipenjarakan malah kesemua pengikut setianya wajib diperbetulkan semula akidah mereka. 

TEPUK DADA TANYA IMAN!

11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bn/umnoApcoLembu hhharam jadahhhh...

Parti yang layak memerintah negara pada masa akan datang adalah Parti Gabungan PAS, PKR & DAP ( PAKATAN RAKYAT ).
Sila Promosikan Halaman Ini. Cadangkan pada rakan-rakan anda ok !!!
Himpunan Rakyat Malaysia Yang Mahukan Pakatan Rakyat Memerintah Malaysia Pada PRU Akan Datang. Tumbangkan Barisan Nasional & Gantikan Dengan Pakatan Rakyat.
Kami Boikot Utusan Malaysia, UMNO Kaki Fitnah, Gelombang Reformasi II, Perajurit Keadilan, Kami Boikot Buletin Utama TV3

Jas Salleh berkata...

Mampukah Kebathilan (Pakatan Rosak) menghapuskan HAQ? :)

Tanpa Nama berkata...

Bro : Rasional lah sikit....

Takkan tak nampak mana yang elok dan mana yang tidak elok ..Toksah Taksub sangat.

Dimahsyar nanti ..Nik Ajis, Hadi awang atau Harun Din takkan jawab untuk Bro depan Allah swt. Sendiri sendiri la. Pemimpin PAS pon masing-masing terchungap2 BRO. (Gua pon sama juga).

Tolong jangan jualkan ROH mu Bro !

Tanpa Nama berkata...

As-salam..

Nak tegur sikit..klu tuan x memahami tentang wahdatul wujud..jgn main hentam je..Pegangan Bapak Anuar Bapak Ibrahim aka BABI lansung x kenal pegangan itu..harap tuan blogers berhati2 dalam menulis benda yang bukan bidang kita..kita tak suka dtuduh sesat..so jgn tuduh org lain sesat..

Jas Salleh berkata...

bak pesan sunan kalijaga perlaksanaannya yang dipersoalkan kerana bisa saja umat menggampangkannya tanpa pengertian yang wajar

Harap faham jangn fikir blogers ini semua tak reti satu benda dalam bab2 akidah

Tanpa Nama berkata...

Biar apapun diamalkan .... Yang jelas PAS mahupun Melayu PKR9once upon a time Islam ) jelas lebih banyak menympang dari tuntutan dan ajaran yang dibawa Rasulullah.Banyak sangat kemungkaran .. sehingga mengadai Aqidah demi dunia yang sementara fana' ini.

Andi_Husin berkata...

Assalamualaikum..
Tuan Jas Salleh..Boleh terangkan wahdatul wujud itu ape..sekian..

Jas Salleh berkata...

WAHDATUL WUJUD ITU ADALAH PAHAMAN PLURALISMA YANG MENGAJARKAN MENYATU BERSAMA AL KHALIQ , PERNYATAAN YANG BOLEH MENGELIRUKAN UMAT.

Andi_Husin berkata...

Jadinya, ia boleh mengelirukan umat islam la..

Persoalan kedua:- Roh kita ini diciptakan daripada Siapa?,daripada apa dzatNya? dan siapa penciptaNya?

Bukankah Roh itu diambil sebahagian daripada NurNya Allah, lalu dimasukkan ke dalam jasadnya Adam.

“Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh dariKu, maka hendaklah kamu sujud kepadanya.(Al-Hijr,ayat 29)

Mulianya manusia berbeza dari makhluk ciptaan Allah swt yg lain adalah kerana manusia itu mempunyai sebahagian dari NUR ALLAH swt iaitu ROH.


Persoalan Ketiga:- Ada kata, Allah itu lebih dekat dgn kita lebih daripada urat leher kita sendiri. Katanya lagi, Allah itu lebih dekat dgn kita lebih dari hati kita sendiri. Jadinya, apakah maksudnya itu?

Abu Hurairah pernah berkata:- Sesungguhnya ilmuku ibarat 2 karung guni, sekarung boleh kuberikan/kuajarkan dan sekarung lagi jikalau kuajarkan, nescaya aku akan dicerca, dituduh murtad dan kamu akan memancung kepalaku.

WAHDATUL WUJUD itu tidak salah bagi yang mengerti dan mengalaminya, tetapi mesti dirahsiakan krn ia sebahagian drp rahsia2 Allah swt.Spt video yg saudara Upload, memg itulah yg akan terjadi.

Maka, adalah diperlukan bahawa Penulis perlu memahami hakikat sebenar maksud WAHDATUL WUJUD sebelum menyamakan dengan sesuatu, dikhuatiri mendatangkan salah tafsiran.Pelajarilah ilmu ini,kelak Penulis akan merasai kenikmatannya.

Wassalam

Jas Salleh berkata...

Kepada Art Vespa,

Inilah yang berlaku di dalam ajaran Wahdatul Wujud yakni merasa terlalu yakin bahawa rahsia Ruh itu diketahui semuanya di samping mengadakan apa yang tidak pernah diucapkan oleh Abu Hurairah.

Persoalan Ruh hanya sebahagian kecil sahaja yang diperungkapkan kepada manusia. Manusia tidak diberikan ilmu melainkan sedikit saja bagi mengenali siapakh DIA dan Ssiapakah AKU.

Hakikat Ruh adalah persoalan yang mengungkapkan makrifatullah yang terkandung di dalam hikmah rukun Islam ke 6.

Makrifatullah hanya mengungkapkan dan memberikan pengertian kepada Hakikat Insan. Tidak lebih dari itu

Ternyata kefahaman Wahdatul wujud bukanlah pengungkapan Rahsia di dalam Rahsia melainkan hanya kepuraan mengetahui.

Bak kata Sunan Kalijaga ' Orang yang megetahui belum tentu lagi mengerti'

Kepada tuan Art Vespa apabila belajar sesuatu ilmu itu maka wajiblah tuan mengerti apa yang dipelajari, Jika tidak ilmu itu hanya merupakan alasan untuk berbuat kejahatan sahaja.

walaikumusalam

Tanpa Nama berkata...

kenapa memperkatakan perkara yang bukan ahli wahdatul ujud adalah ilmu allah yang allah campakan kedalam hati hamba yang ia kehendaki bukan didapati melalui akal krn itu akan menimbulkan andaian yang akhirnya bercanggah dengan akidah ahlusunah waljamaah krn adanya ilmu itu ada bagi bukan ahli ada ilmu dari ahli kepada bukan ahli ada ilmu bagi ahli bagiahlinya sahaja ada ilmu bagi ahli yang ahli bagi ahli yang ahlinya sahaja banyak tapisan dan bagi ilmu ada displin yang tersendiri itulah sebabnya syeh siti jenar di hukum kerana melanggar displin ilmu itu dan haknya. dalam ilmu untuk mengenal allah syariat ,tarikat hakikat dan marifat jadi ikutlah susunanya faham betul betul syariat tanpa hakikat hampa hakikat tanpa syariat zindik wahdatul ujud dalam pergertian marifat jika dibawa ke syariat maka sesatlah ia jadilah bertuhan diri sendiri jadilah plural. wahdatul ujud itu fana yang allah campakan pada hamba yang berjalan kepadanya kerana asyik pada allah sehingga menhilangkan yang lain ianya bukan hukum ianya hal keadaan kena faham tu jadi bila ambil sebagai hukum salah tu itu yang ditegur oleh wali sembilan pada syeh siti jenar dan diajar pada yang bukan ahli sehingga menimbulkan kesalah fahaman sehingga bercanggah dari akidah ahlu sunah waljamaah cuba cari cerita alhillaj dengan gurunya dan ketika gurunya menghukumnya ketika diminta oleh pemenrinth ketika itu .tapi yang pastinya saya setuju dengan anda kerana yang cuba membawa ajaran tersebut pun tak faham pakai taksir ikut nafsunya sendiri dia tu ahli ke kalau ahli ianya tak cintakan dunia kuat syariat suci hatinya wali ada dua satu wali allah satu wali syaitan wali syaitan banyak bawa ajaran hakikat tapi tersasar dari hakikat yang hak cuma tipu daya menyesatkan manusia yang alim ada yang sesat pada amal sesat pada ilmu sesat pada perjalanan sesat orang awam pada maksiat tubuh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...