Ahad, 13 November 2011

BDTB BHGN 1 BAB 3: SATU KAU PUNYA 10 AKU PUNYA BAGI-DOL.



BAHAGIAN SATU
Bab 3:
''Satu Kau Punya 10 Aku Punya Bagi-Dol''

Seorang hamba rakyat telah berhimpun di sebuah medan berucap depan sebuah komplek beli belah termahal di dunia. Dek kerana tempatnya hampir dengan laut makanya mau tak mahu masin jugalah mulutnya walaupun berbau busuk arak. Matanya sepet perutnya buncit tapi cakapnya lebih besar daripada seluruh kawasan Putrajaya. Marahlah hamba rakyat tersebut memaki hamun mencaci semua pemimpin politik bangsa Melayu agama Islam. Menurutnya selama ini puak nomadnya didiskriminasikan. Tak diberikan biasiswa. Takdiberikan peluang menjawat jawatan dalam Perkhidmatan Awam. Takde jawatan dalam syarikat minyak nasional. Takde diskaun beli rumah. Takde kuota dalam serba serbi. Ini tak adil katanya. Mana boleh puak nomadnya yang paling banyak bayar cukai di layan seperti babi sekandang. Menjerit-jeritlah ia marah sana sini. Setelah habis ia berucap maka turunlah hujan dengan lebat. Habis basah semuanya yang hadir termasuklah dirinya sendiri. Terpaksalah ia berlari mencari perlindungan daripada hujan. Akhirnya menumpang berteduh di bawah payung makcik yang jual karipap daging. Sambil mengelap-ngelap badannya yang basah dan ia mula berbicara kepada makcik penjual karipap.

"Makcik lu tau ka, makcik hidup susah itu olang sana idup sinang linang. Tengok apa dia olang kasi tolong sama makcik.. Wa manyak sidih sama makcik tau!" katanya dengan penuh semangat berkobar-kobar. Makcik penjual karipap itu senyum saja. Sambil menghulurkan tuala kering dan menghidangkan sepinggan karipap daging serta air teh tarik panas kepada hamba rakyat tersebut. Tanpa mengucapkan terimaksih kepada makcik tersebut, hamba rakyat itu pun mula makan sambil mulutnya tak berhenti-henti memaki hamun pemimpin Melayu Islam. Zalim katanya. Makcik penjual karipap hanya senyum-senyum sahaja. 

Akhirnya apabila telah selesai ia makan minum hasil pemberian makcik karipap itu, tiba-tiba makcik karipap itu bersuara " Anak, selama ini makcik tak pernah minta apa pun daripada kamu daripada puak nomad kamu. Setiap hari makcik pergi bantu semua peniaga puak nomad kamu. Makcik tak pernah bising pun bila puak peniaga nomad kamu naikkan harga barangan. Makcik tetap beli juga walaupun di tempat makcik ada kedai orang makcik. Dulu kedai runcit puak nomad kamu kecik je macam reban ayam. Lama-kelamaan perniagaannya unutng besar sebab orang Melayu Islam banyak bantu beli barang"

"Orang kampung makcik selalu jual barang-barang murah kat peniaga nomad kamu sampai mereka berjaya cemerlang.Tak pernah pun selama ini orang kampung makcik minta walau satu sen pun daripada peniaga runcit nomad kamu tur atau apa-apa bantuan daripada peniaga nomad kamu tur" 

"Dulu peniaga nomad kamu tu takde tanah takde harta takde apa-apa tapi orang kampung tolong jual tanah berekar-ekar kepadanya. Setiap hari peniaga nomad kamu asik kata tak untung tak untung niaga tak untung. Hidup susah walaupun dulu dia takde kereta hari ini dia ada sepuluh biji kete mercedes."

"Ya la makcik sibab olang wa kuat kelije tau. Hali-hali kelije. Manyak lajin tau" sanggah hamba rakyat tersebut dengan nada sombong.

" OOoo kalu begitu lah kata kamu, apakata kamu merajinkan diri kamu tolong jaga gerai makcik ini tanpa upah sedikit pun sebab makcik pun dah beri kamu makan minum dan perlindungan tanpa makcik kenakan sebarang bayaran kepada kamu' sindir makcik penjual karipap tersebut. Hamba rakyat terus terdiam. Tanpa berkata dan memandang kepada makcik penjual karipap tersebut, hamba rakyat itu terus beredar dari situ. Dengan takdir Allah SWT baru beberapa langkah hamba rakyat itu melangkah tiba-tiba petir menyambar. Terjelempuklah hamba rakyat itu jatuh habis terbakar separuh badannya. Mengerang-negerang kesakitan. Lalu hamba rakyat itu meminta tolong kepada makcik penjual karipap " Makcik ! Makcik Makcik ! Haiyaak tolong sakit wooo sakit woooo wa sakitt" katanya terjerit terpekik terlolong. Lalu makcik penjual karipap itu berkata " Aiseh ... kamu mintak tolonglah kepada bangsa nomad kamu kan kamu kata puak nomad kamu rajin-rajin belaka' Lalu matilah hamba rakyat itu sampai sudah takde seorang pun bangsa nomadnya mahu membantunya.

TEPUK DADA TANYA IMAN!


Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...