Ahad, 12 Ogos 2012

BUDAK KECIL KELANTAM MAIN API.


SALAH satu lagu yang menjadi fobia kepada Kit Sialan ialah 'Anak Kecil Main Api'. Lagu ini sebuah lagu patriotik yang mendalam maksudnya. Hanya mereka yang matang sahaja mampu menterjemahkan lagu tu ke dalam tindakan. Mereka yang masih kebudakan peel nya seperti kebanyakan ketua-ketua cawangan impot cap budu ketereh tak mampu nak menterjemahkannya. Ramai yang bangang tapi nak ngaku lebih pandai daripada DS Najib dan jemaah menteri. Lagu itu juga turut menjadi fobia kepada beberapa orang ketua cawangan dan pemimpin impot cap budu ketereh Selangor.

Selepas tragedi 13 Mei 1969, PAS dan UMNO berjaya dipadukan di dalam BARISAN NASIONAL. Pada 1970an pada waktu anak kelahiran Cerok Tok Kun mula buat peel gampangnya menyebabkan hubungan silaturrahim itu berjaya dipecahkan oleh ABIM di bawah teraju dari Cerok Tok Kun. Sejak itulah, budak-budak kecil Kelantam mula bermain api sehingga sekarang. 

Perpecahan umat Islam dalam politik disebabkan pepuak PAS Kelantam bermain api. Ini membawa pengaruh besar kepada mentaliti orang Kelantam bila mereka berhijrah ke luar Kelantam. Apabila ada di antara mereka menjadi ketua-ketua cawangan di Selangor peel gampang cap budu ketereh turut di bawa bersama. 

Kelompok ini baik di peringkat kepimpinan cawangan, dalam perkhidmatan awam dan di dalam grup siber memang kuat membodek. Mereka suka membaruakan orang lain. Segala peluang yang ada mereka sapu. Strategem yang mereka rancangkan pula semua bersifat bangang nak mampos. Mereka tak cerdik cuma perasan lebih cerdik daripada orang lain. 

Salah satu punca kekalahan UMNO Selangor pada PRU 12 bukanlah kerana 'Batang Penyapu' tetapi kerana 'Botol Budu Cap Ketereh' impot. Pepuak ini membawa budaya Politik gelandangan bersifat Gampang Barua. 

Bagi memastikan sepenuhnya perpaduan di kalangan umat Melayu Islam di negara ini, pepuak budak kecil Kelantam perlu ditransformasikan terlebih dahulu, Mereka perlu dipulihkan dari Semangat Gampang Barua. Mereka perlu dibimbing ke arah kematangan berpolitik. 

Pepuak ini juga perlu ingat bahawa jangan fikir gedebe mereka sahaja kerana gedebe orang lain juga ada. Mengkritik pepuak berok dan kera Politik gampang barua tidak akan menjejaskan peluang BN nak menang di Selangor. Tapi membiarkan puak berok dan kera Politik Gampang Barua akan menjejaskan peluang BN nak menang di Selangor.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...