Sabtu, 11 Februari 2012

TAK ADA MAKNANYA PERPADUAN KAUM. SEMUA MAIN IKUT KEPALA HOTAK JE.

SELAGI PARTI-PARTI POLITIK BERTERASKAN KEPENTINGAN KAUM CINA MALAYSIA MASIH BERSIKAP TOLOL DAN BODOH, selagi itulah PERPADUAN KAUM dan KEHARMONIAN AGAMA tidak ada maknanya. 

Maaflah , Hamba berpendapat bahawa apa yang berlaku sekarang seperti insiden di KFC kerana politik-politik berteraskan kaum Cina sendiri yang mengajarkan kebiadapan tersebut kepada komuniti Cina Malaysia selama ini. Selama 54 tahun merdeka, pemimpin-pemimpin politik kaum Cina masih berdegil mahu mengekalkan status-quo mereka yang dinikmati semasa zaman penjajahan British. Sudah tiba masanya untuk orang seperti Hamba mengkritik sifat dan sikap hipokrasi melampau pemimpin-pemimpin politik kaum Cina di Malaysia ini. 

Persatuan Cina seperti Dong Zhao masih mahu menjadikan budaya dan bahasa Mandarin sebagai bahasa pengantar mereka. Kebebasan yang diberikan kepada mereka disalahgunakan oleh mereka sendiri. Sepanjang 54 tahun, tidak ada satu pun pemimpin-pemimpin politik komuniti Cina yang benar-benar prihatin dan memikirkan bahawa mereka perlu berasmilasi dengan masyarakat tempatan..Tidak ada usaha daripada mereka pun untuk belajar menghormati budaya , bahasa, adat resam dan agama orang Melayu. 

Jemu dan sungguh bosan dengan sikap hipokrit mereka selama ini. Keras kepala tidak kena pada tempatnya. Terlalu mendesak dan mahukan kepentingan mereka sahaja diutamakan. Semakin lama mereka menjadi semakin biadap di luar kawalan. 

Semasa di alam persekolahan dahulu, Hamba mempunyai ramai guru-guru berbangsa Cina yang mengajar subjek-subjek penting seperti matematik, bahasa Ingeris, Sains, Fizik dan kimia. Hamba berani memperkatakan bahawa berlaku diskriminasi begitu hebat dan layanan jauh berbeza yang mereka berikan kepada pelajar kaum Cina dengan pelajar Melayu. Kami benar-benar terpinggir samasekali. Kami langsung tidak dipedulikan. 

Apabila tamat persekolahan dan menamatkan pengajian di IPTA, sekali lagi hamba dapati bahawa berlaku diskriminasi amat jelas di bidang kerjaya. Majikan Melayu boleh mengambil pekerja Cina tetapi akhirnya dikhianati oleh pekerja Cina. Majikan Cina pula enggan menerima pekerja Melayu. Pernah berlaku dalam sebuah syairkat pembinaan di mana seorang rakan Hamba menjawat jawatan arkitek tapak akhirnya dikesampingkan oleh anak Pengarah syarikat tersebut yang tidak tahu apa-apa pun kerana rakan Hamba itu orang Melayu !

Pemimpin Melayu wajib lebih vokal daripada terus menerus menikus dalam soal-soal diskriminasi yang berlaku ke atas Melayu selama ini. Apa nak ditakutkan pun? 

TEPUK DADA TANYA IMAN!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

TERBAEK.Memang kaum cina di malaysia tidak berminat utuk merasakan diri mereka sebahagian dari rakyat malaysia.Kaum ini masih berkiblat kan tanah besar cina dan ingin mengekalkan budaya tradisi tanah besar cina.Mereka ini tidak akan berpuas hati selagi tidak menguasai politik sepenuhya.Saranan saya jia tida puas hati di Malaysia ini baik HIJRAH ke negara lain.

Khalid Tak Gagap

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...