Ahad, 25 September 2011

JOM KETAHUI ! JUAL ASET UNTUK LUNASI HUTANG, BIJAK ATAU BANGANG?

C.A.T. Sebenarnya Seekur Harimau Putih yang memakan arnab.


Anda semua wahai pengundi, rakyat, anak jati dan permukim tetap di Selangor wajib ketahui tindakan lawak jenaka puak korporat keparat PKR Selangor di bawah kepimpinan tokoh keparat penyangak ekonomi bangsa Khalid Gagap dan penasihat ekonomi RM1.

Bagi memutihkan tindakan merompak ekonomi rakyat Selangor dan dalam menjawab pertanyaan oleh ADUN Teratai Lee Ying Ha, si penyangak keparat ekonomi bangsa mengakui telah melakukan tindakan penjualan aset-aset bernilai dan berstrategik untuk mengutip kembali hutang-hutang lapuk Talam Corporation kepada kerajaan negeri Selangor.

Sungguh mudah. Melangsaikan hutang melalui penjualan aset-aset bernilai si penghutang. Adakah tindakan ini menguntungkan atau sebenarnya merugikan? Sebelum menjawab persoalan itu, kita senaraikan dahulu apakah aset-aset yang telah dijualkan oleh MBI (Menteri Besar Incorporated) tersebut.

Hutang Talam Coporation kepada kerajaan negeri Selangor ialah berjumlah RM 392 juta.(Tidak diperincikan bagaimana dan apakah jenis hutang yang dimaksudkan). 

Bagi maksud perlunasan hutang itu MBI telah menjual aset-aset yang di rampas daripada Talam Corporation (tidak diperincikan bagaimanakah ianya menjadi aset Talam Corporation)
1. Penjualan tanah 400 ekar di Ulu Yam 
2. Penjualan saham Ulu Yam Golf Resort
3. Penjualan tanah 12 ekar di Puncak Jalil
4. Penjualan aset Menara Talam di Pandan
5. Penjualan tanah seluas 2263.53 ekar di Bestari jaya
6. Penjualan tanah seluas 1322.4 ekar di Bukit Beruntung
7. Penjualan tanah di Danau Putra.


Persoalan yang amat jelas di sini ialah:


Pertama,mengenai kebijakan tindakan penjualan aset-aset yang bernilai itu. Tidak adakah pilihan dan alternatif selain menjual aset-aset tersebut? Atas kaedah penilaian apakah diputuskan untuk menjual aset-aset tersebut?


Kedua ialah kepada siapa dijualkan aset-aset tersebut dan kenapa pembeli itu di pilih? Atas dasar apa? Atas proses apa? Adakah ianya bersih telus dan bermanafaat kepada rakyat?


Ketiga, adakah semua transaksi itu berniat baik dan bersih daripada sebarang penyelewengan kuasa serta rasuah yang melibatkan pembayaran komisen dan kepentingan konflik?


Kesemua persoalan di atas tidak ada dalam jawapan yang diberikan oleh Khalid Gagap sebaliknya hanya memaklumkan sepintas lalu tanpa memperlihatkan sebarang komitmen tinggi menjaga dan memelihara intergriti, ketelusan dan kecekapan yang diwar-warkan.


Hanya menyebut bahawa semua transaksi di semak oleh Akauntan Negara selepas ianya terjadi dan penyediaan lapuran Kertas Putih tanpa diperbincangkan secara terperinci di dalam sidang DUN menimbulkan banyak keraguan munasabah dan menggamit sejuta persoalan mengenainya. 


Sepatutnya setiap transaksi sebelum, semasa dan selepas dibentangkan di dalam sidang DUN untuk semakan dan perbahasan.


Barulah ianya dikatakan memperlihatkan komitmen tinggi dalam melaksanakan apa yang dilaungkan oleh Pakatan Pro Komunis sebelum ini. 


Apa guna memperbincangkannya selepas transaksi berlaku dan dinyatakan dalam Kertas Putih? Manusia penyangak keparat ekonomi boleh saja menipu dan mengindahkan kata-kata bagi menutupi kejelekan perbuatan mereka. Pembohongan dan penipuan biasa saja dilakukan dalam Kertas Putih bagi memutihkan segala kehitaman perbuatan mereka.


Ini menunjukkan bahawa pentadbiran Khalid Gagap menggunakan helah muslihat meletakkan kejahatan mereka dengan mempersalahkan tindakan pegawai-pegawai kerajaan negeri yang tidak mempunyai kuasa untuk membatalkan sebarang arahan pihak pentadbiran Eksekutif negeri seperti beliau.


Adakah itu tindakan wajar dan munasabah daripada sebuah pentadbiran yang selama ini mengagungkan konsep C.A.T? 


Atau C.A.T ini sudah beREFORMASI menjadi seekur HARIMAU YANG KELAPARAN?


Hukumlah mereka (DAP-PKR-PAS) melalui peti undi .. ANDA MAMPU MELAKUKANNYA !


TEPUK DADA TANYA IMAN!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Malaysia digadai kepada Global China..

Cina Malaysia pun tak boleh hidop mcm ni..

Penang digadai Lim guan Eng..Amsteel diambil alih China steel.

korang taula diorang ni push mcm babi..minyak masak dari longkang, makan janin & bayi, dll

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...