Jumaat, 12 Ogos 2011

PEMBALUNAN KHAS KEPADA MALIK ITIK KASIM. SIRI SATU,

DALAM MENJAWAB ISU LARANGAN PEMBACAAN AL QUR'AN MENGGUNAKAN PEMBESAR SUARA DI SELURUH MASJID & SURAU DI PULAU PINANG, MANGKUK HAYUN SOSIALIS RELIGUS PKR YANG BERNAMA MALIK 'ITIK' KASIM menyatakan di dalam Kenyataan Media (Rasmi) beberapa perkara pokok dan kita maklum kenyataan tersebut hanyalah kosmetik yang telah diskripkan bersifat 'Udang di Sebalik Mee Udang'. Terlebih dahulu kita gariskan beberapa poin penting di dalam kenyataan Media yang telah dibuat oleh Malik 'Itik' Kasim. MALIK 'ITIK' KASIM tanpa segan silu menyatakan di dalam Kenyataan Media seperti berikut:-
  1. Beliau sebagai EXCO HAL EHWAL AGAMA ISLAM yang duduk makan gaji dan elaun buta di dalam JHEAIPP yang tidak mengatasi MAIPP berdasarkan kepada ENAKMEN PENTADBIRAN AGAMA ISLAM  [PP] 2004 bahawa beliau TIADA TAHU MENGENAI FATWA YANG DIKELUARKAN OLEH MAJLIS FATWA NEGERI PULAU PINANG berkenaan dengan larangan tersebut.

  2. Beliau hanya mengetahui mengenai FATWA tersebut setelah membaca suratkhabar. 

  3. Bahawa pentadbiran negeri Pulau Pinang (tanpa menyebut dengan jelas siapa) tidak campurtangan di dalam FATWA berkenaan

  4. Bahawa FATWA berkenaan adalah ATAS TINDAKAN & USUL MAJLIS FATWA NEGERI PULAU PINANG sendiri.

  5. Bahawa beliau telah memberikan hadis yang dijadikan dalil oleh FATWA berkenaan. Hairan Di dalam suratkhabar tidak menceritakan mengenai hadis tersebut tapi bagaimana beliau boleh tahu?

  6. Beliau telah memberikan butiran terperinci FATWA berkenaan, rujukan mesyuarat Majlis Fatwa Negeri Pulau Pinang yang membuat FATWA berkenaan dan tindakan yang di buat oleh JHEAIPP selepas menerima pemberitahuan daripada MAJLIS FATWA NEGERI melalui MAIPP. Hairan bilakah ini berlaku sebelum atau selepas Malik Itik membaca suratkhabar?
Apakah yang anda dapat simpulkan daripada apa yang Malik Itik nyatakan dalam kenyataan Media nya?

Malik Itik tidak menyebutkan samada MAJLIS FATWA NEGERI PP [MFN] dan MUFTI mempengerusikan MESYUARAT MFN memperbincangkan mengenai isu pembacaan al Qur'an dengan menggunakan pembesar suara bertindak di atas arahan YDPA, atas usulnya sendiri atau mana-mana pihak sepertimana mengikut seksyen 47 Enakmen Pentadbiran Agama Islam [PP] 2004.  Lihat di bawah seksyen 47 berkenaan.



Seksyen 47 Enakmen Pentadbiran Agama Islam [Pulau Pinan] 2004 menyatakan dengan jelas bahawa Jawatankuasa Fatwa menyediakan sesuatu fatwa dan bermesyuarat atas suatu persoalan yang belum muktamad atau yang menimbulkan kontroversi atau yang berhubungan dengan Hukum Syarak apabila :-

1. Di atas arahan YDPA atau 

2. Di atas kehendaknya sendiri, atau

3. ATAS PERMINTAAN MANA-MANA ORANG MELALUI SURAT YANG DIALAMATKAN KEPADA MUFTI

KESIMPULAN:-

1. Malik Itik telah secara halus mempersalahkan MUFTI dan JAWATANKUASA FATWA kononnya mereka membuat FATWA berkenaan di atas KEHENDAK MEREKA SENDIRI. Betul ke ? Kalau begitu apakejadahnya minit ke 6.2 ini?


HELO MALIK ITIK SIAPAKAH YANG MEMBUAT PENGADUAN KEPADA MUFTI SEHINGGA MEMAKSA MUFTI & JAWATANKUASA FATWA BERMESYUARAT MENGENAI ADUAN TERSEBUT MENGIKUT SEKSYEN 47 EPAI?

SIAPAKAH YANG MENGADU INI ?

BOLEH TAK MALIK ITIK BERIKAN PENJELASAN?

TAPI DALAM KENYATAAN MEDIANYA 
KITA SUDAH TAHU SIAPA MENGADU KEPADA MUFTI
SUDAH TENTULAH 
'PENTADBIRAN NEGERI PULAU PINANG'
YANG DISEBUTKAN OLEH MALIK ITIK.

KEPALA HOTAK KO LAH MALIK ITIK !

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...