Isnin, 25 April 2011

LUCU, SANG COUNT KRISTO RUKIBIRU TERASA HATI.

A magpie wrote in his blog that "it is your (blog) house so you can invite or not invite anyone that you like or not like". Read here. Reminds me of what the Minister of Information purportedly told the Istana Budaya people recently, here.
1. Salahsatu kajian saintifik dalam bidang saikologi tidak lama dulu yang pernah dikeluarkan oleh Jabatan Psaikatris sebuah IPTA dalam tahun 1980an dan 1990an semasa membuat kajian mengenai impak kemajuan pesat ekonomi hasil polisi proaktif dan agresif pentadbiran Tun Dr Mahathir  ke atas kelompok masyarakat bandar menyatakan ,di petik, inter alia:-
Impak yang paling besar kepada masyarakat Bandar akibat perkembangan ekonomi ialah peningkatan taraf sosio ekonomi masyarakat dan perubahan mendadak corak pola pemikiran dan gaya hidup. Generasi muda lebih berkeyakinan dan menangapi mereka adalah golongan intelektualisma yang mampu membawa perubahan drastik arus pembaharuan dan menolak semua nilai-nilai yang dianggap dalam angan-angan panjang mereka sebagai nilai-nilai lapuk tradisi dan lama.
2. Tidak keterlaluan jika dikatakan kepada Count Kristo Rukibiru yang selama ini menganggap dirinya sebagai seorang intelektual yang membawa arus drastik Pembaharuan melalui idealisma lapok kurun ke 16 REFORMASI kerana beliau adalah anggota masyarakat bandar tahun 1980an dan 1990an dalam alaf 20 yang lanjut usianya sehingga ke alaf baru 21 merasakan bahawa dirinya perlu dipuji melambung sehingga ke langit 10.

3. Dalam usia emas, Count Kristo Rukibiru sepatutnya lebih banyak memikirkan adakah dia sudah mendaftar dirinya dalam mana-mana Khairat Kematian di kawasan Kariah yang ditetapkan oleh JAWI. Bukan apa, nanti dibimbangkan pula, ahli kariah setempat yang tidak mengakses internet tiada kenal pula siapa Rukibiru Sang Lagenda Kastria Intelek Urban kurun ke 20 yang pernah mengapai langit ke 10.

HIDUP DI KOTARAYA METROPOLITAN YANG MERUPAKAN HUB DAN KAWAH SEGALA IDEALISMA SERTA PERTEMUAN PELBAGAI BUDAYA, MEMANGLAH SERONOK DAN SUDAH TENTU BANYAK MEMPENGARUHI MINDA DAN INTELEKTUALISMA WARGA KOTARAYA METROPOLITAN SEPERTI COUNT KRISTO RUKIBIRU. TIDAK SALAH BAGINYA BERANGAN-ANGAN SEPERTIMANA ANGANNYA WATAK COUNT CRISTO. HIDUP BUKAN SEINDAH TINGGAL DI PULLMAN KUCHING. ADA MASANYA KENA 'CHECK-OUT'


1 MALAYSIA bukan PULLMAN 

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...