Ahad, 29 Disember 2013

SPAD: 3.6 JUTA ADUAN SETAHUN, BILA BUAT ADUAN BERI LER BUTIRAN PENUH @SPADChannel


10,000 aduan sehari SPAD terima. Jadi, tak sia-sia SPAD jadikan peraturan kepada semua kenderaan kategori PERKHIDMATAN AWAM DARAT (bukan motorsikal, feri, kapalterbang, kren atas bangunan tinggi, pembancuh simen dan sebagainya) meletakkan LOGO nya dan NOMBOR TALIAN ADUAN.

Banyak juga lah salah-laku oleh pemandu-pemandu kenderana dalam kategori PERKHIDMATAN AWAM DARAT. Bila dah cecah 10,000 aduan sehari , bermakna dalam sebulan ada 300,000 aduan dan salam setahun ada 3,600,000 aduan ! Berapakah jumlah pemandu yang terlibat dalam PERKHIDMATAN PENGANGKUTAN AWAM DARAT dan berapakah jumlah kenderaan dalam kategori PERKHIDMATAN AWAM DARAT ?
Dari situ kita dah tahu , rakyat Malaysia ni memang kuat MENGADU, hehehehe. Asal ada je sikit tak berkenan dihati mereka, mereka mengadulah. Tapi mereka tak ambil tahu samada mereka buat ADUAN atas dasar yang betul atau salah. Takpalah, abaikan saja.

Dan membuktikan betapa perlunya ada S.P.A.D. selain JPJ, POLIS TRAFIK dan PUSPAKOM. Bukan mudah dan senang nak menguruskan semua ADUAN. Terutama, bila dalam masa 24 jam sahaja, sudah ada 10,000 aduan ! Dalam setiap jam ada 416.7 aduan bersamaan dengan 7 aduan pada setiap minit. 

Dato' Paduka Che Hasni , Pengarah Penguatkuasa SPAD.

Menurut Pengarah Penguatkuasaan SPAD, Dato Paduka Che Hasni, akibat kekurangan butiran lengkap dalam aduan, hanya 2,000 aduan sahaja yang boleh diproceed. Dan pesalah dikenakan tindakan. Jadi disini ambe nak highlight kepada semua pengadu lah. Aduan-aduan anda smeua eloklah lengkap. Lengkap yang bagaimana? Seperti berikut:-

1. Lokasi dimana kesalahan itu berlaku.
2. Masa dan tarikh.
3. Jenis kenderaan dan no, plat kenderaan
4. Terangkan dengan jelas apa kesalahan yang dilakukan.
5. Gambar, jika sempat.

Aduan boleh juga diemel setelah menalipon talian Hotline SPAD. Seeloknya, anda buat pengaduan melalui emel dengan butiran lengkap seperti diatas. dan anda perlu ingat, bukan semua tindakan pemandu itu dalam kategori Kesalahan. pada fikiran kita ia adalah satu 'Kesalahan' sebab kita pun tak angkat pot apa jenis kesalahan yang boleh didakwa. Kita main hantam saja mengadu. itu salah ini salah. Akhirnya, kita persalahkan SPAD ! Tak molek lah begitu. 

“Kita nasihatkan pengguna jalan raya memberi laporan lengkap dan memenuhi segala maklumat lanjut seperti lokasi kejadian, nombor pendaftaran kenderaan dan kesalahan. Ini memudahkan SPAD untuk mengambil tindakan secepat mungkin selepas menerima laporan pengguna jalan raya,” nasihat Dato Paduka Che Hasni kepada semua pengadu seperti yang ambe sebutkan diatas.

Jadi, buatlah pengaduan yang lengkap butiran dan ambil tahulah apa jenis kesalahan yang boleh diambil tindakan oleh SPAD. Jangan Hantam Keromo saja yea. Rugi korang. selamat Mengadu. 

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...