Khamis, 13 Jun 2013

MEDIA SOSIAL: Najib Mahu Kawalan Positif & Penguatkuasaan Undang-undang Sedia Ada.



KUALA-LUMPUR: DS Najib menegaskan, beliau tidak akan menguatkuasakan lesen bagi mengawal dan mendisplin portal internet. Sebaliknya, beliau mahu melaksanakan apa yang beliau namakan sebagai Kawalan Positif. Keharmonian Negara, akan dipertahankan melalui penguatkuasaan perundangan sedia ada; sebagai tindakan ke atas mana-mana pihak yang mengapikan kebencian dan sentimen perkauman atau memperlekehkan monarki; dan yang melakukan subversif ke atas demokrasi berparlimen. Beliau mahu mengujudkan suasana harmoni melalui kesedaran tanggungjawab, nilai dan prinsip dalam penulisan di media sosial. Beliau mahu masyarakat menjadi matang dan tidak menyalahgunakan media sosial.

Kawalan Positif.

Ambe amat mengalu-alukan kenyataan DS Najib tersebut. Cuma ambe kurang faham mengenai kaedah dan cara yang di sebut Kawalan Positif. Bagaimana hendak mengawal unsur-unsur negatif dengan positif? Kerana mengikut hukum alam keduanya saling menarik di antara satu sama lain. Dalam matematik pun, bila angka negatif di tambah dengan angka positif, hasilnya adalah negatif. Adakah penasihat DS Najib sekali lagi gagal memahami hukum alam dan logik mudah? Bunyi macam bagus, tapi adakah ianya praktikal dan strategi yang betul?

Penguatkuasaan Perundangan. 

Sejauhmanakah keberkesanaan penguatkuasaan perundangan sedia ada?
Sebelum ini, kita mempunyai ISA dan perundangan darurat, tapi ianya dimansuhkan. Seperti mana yang semua ketahui, mencegah itu lebih baik dari merawat. Akta-kata pencegahan sudah tiada. Yang ada hanya 'Akta' Merawat Luka di hati, yang tak berkesan langsung. Adakah sistem pendakwaan Pejabat Peguam Negara sudah benar-benar berkesan dan efektif ;dalam mendakwa sepantas kilat ; mana-mana pihak yang meniupkan kebencian, sentimen perkauman, memperlekehkan monarki dan menghasut subversif terhadap demokrasi Parlimen?

Pada hari ini kita lihat dan dengar, pihak berkenaan di tahan, di soal siasat dan kemudiannya dilepaskan, Malah ada majistret yang enggan mengeluarkan perintah reman lanjutan. Rakyat tak lupa bagaimana mereka dikecewakan oleh Pejabat Peguam Negara, semasa membuat beribu-ribu laporan polis ke atas perhimpunan BERSIH. Sehingga ke hari ini, masih tiada pendakwaan. Rakyat juga tak lupa mengenai kes SUARAM, yang sehingga ke hari ini. masih lagi tiada pendakwaan daripada Pejabat Peguam Negara. Adakah ini bentuk Kawalan Positif yang dimaksudkan?

Kematangan dan Tidak Menyalahguna Media Sosial. 

Penasihat DS Najib tak boleh mengharap puak anarkis DAP cinabeng dan PKR menjadi matang. Puak sosialis seperti dua puak itu, sentiasa agresif dan melanggar perundangan. Puak sosialis mempromosikan sifat dan sikap anti harmonis dan anarkis. Mereka takkan mengalah dalam tindakan mereka. Mereka anggap mereka adalah agen perubahan (revolusioner) yang tahu segala dan betul belaka. Manakala, pada kepercayaan mereka, puak reaksioner (kerajaan) adalah lembik dan bodoh.

Tak Belajar Dari Sejarah. 

Penasihat DS Najib pada kali ini, memang jelas tak belajar apa-apa dari sejarah negara. Semenjak selepas perang dunia kedua (1945-1948), semua unsur negatif dikalahkan melalui siri peperangan. Kemudian, barulah timbul keamanan dan keharmonian. Di kawal ketat dengan akta-akta pencegahan (Kuasa-kuasa Darurat). Keamanan dan kemakmuran negara selama 21 tahun di bawah Tun Mahahtir, adalah hasil dua darurat. Pihak komunis dan sosialis di tewaskan dan dikalahkan melalui tindakan darurat.

Pada 1969, puak sosialis dan ektrimis (pemberontakan sivil cinabeng) ditumpaskan melalui tindakan darurat. Selama pentadbiran Tun Dr Mahathir, penguatkuasaan undang-undang adalah amat tegas. Tiada kompromi. Kesemua unsur negatif ditundukkan dan dilumpuhkan serta-merta. Sentimen perkauman dan agama benar-benar dipelihara. Kepimpinan Tun Dr Mahahtir dihormati kerana beliau tegas dan no bullshit. Malah, beliau di anggap diktakor dan kuku besi. Realitinya, beliau dihormati dan mana ada cinabeng berani angkat muka.

Kesimpulan.

Kita tak boleh nak nafikan sejarah negara ini, yang menyaksikan pemberontakan sivil dan bersenjata dari kaum cinabeng sejak 1945 - 1969.  Kaum cinabeng kekal dengan dendam kesumat mereka terhadap Melayu. Puak sosialis dan komunis tetap dalam dendam mereka kepada Melayu. Api dendam mereka tak pernah terpadam. Sebab itulah selama ini kita tak pernah tengok pun sekolah vernakular di tutup. Kita menyaksikan bagaimana sejak 1969, puak cinabeng mengamalkan diskriminasi kaum dan rasisma secara pasif-aktif.

Kita tak pernah tengok pun, sebarang usaha dan komitmen, daripada kepimpinan cinabeng, membawa masyarakat cinabeng hidup bersama kaum lain. Mereka tetap menjadi eksklusif. Mereka masih kental dengan jatidiri kecinaan mereka. Mereka tetap tidak mahu mengalah. Mereka tetap enggan melupakan dendam mereka. Mereka tetap mahu Melayu ikut cakap mereka. Mereka tetap tidak menghormati Perlembagaan dan raja-raja Melayu. Mereka tak pernah berubah sikap dan mentaliti kecinaan mereka selama berdekad-dekad.

Menghukum mereka dengan tegas dan mentadbir mereka dengan kepimpinan No-Bullshit , adalah jawapan terbaik. Tak perlu berperang dengan mereka. Cuma, kekalkan ketegasan dan mendidik semula generasi baru cinabeng Malaysia. Amat perlu mendidik semula generasi baru cinabeng. Mereka menjadi suparasis kerana pendidikan di sekolah cinabeng. Jika mereka enggan berubah, mereka perlu di paksa berubah. Paling tidak, mereka perlu di paksa mentaati perundangan negara.  Amat perlu menundukkan pemimpin DAP cinabeng rasis dan anarkis PKR.

Kembalikan semula ISA dan akta pencegahan serta kuasa-kuasa darurat.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...