Selasa, 2 April 2013

#PRU13 - TUN DAIM , BN SAHIH MENANG 2/3 MAJORITI LAH

Tun Daim seorang Otai Politik dan bisnesman yang disegani oleh komuniti Cina Malaysia. Kata-katanya laku dan didengari oleh Taikun-taikun Cina Malaysia.
Beliau seorang pendiam tapi berbisa dan menyengat.
Beliau tak suka ambil tahu hal-hal peribadi oranglain kerana sikapnya yang privasi. Omputih kata Tun Daim jenis orang 'No-nonsense and Privacy Type'

Tun Daim dalam satu temuramah dengan suratkabar berbahasa Cina (30hb Mac 2013) mengatakan faktor calun MB Selangor adalah mustahak. Sumber artikel asal mengenai temuramah tersebut ialah mula di ulas oleh bloger Helen Ang. 

Tun Daim menjawab banyak soalan-soalan yang ditujukan kepada beliau oleh wartawan berkenaan. Tun Daim memperjelaskan pendapatnya mengenai peluang cerah BN dalam PRU 13. (Ini sebagai menjawab soalan-soalan berkenaan yang ditanyakan oleh wartawan terbabit- kalau tak tanya Tun Daim pun tak sentuh)






















Mengenai peluang BN, Tun Daim menyebut BN mempunyai peluang amat cerah untuk menang lebih 2/3 majoriti. 

Selangor boleh jatuh ke tangan BN semula jika BN dapat mengemukakan calun MB Selangor yang boleh di terima ramai dan sesuai. Di Kedah, beliau berpendapat rakyat Kedah bersedia membantu Mukhriz Mahathir menjadi Menteri Besar Kedah.

Manakala BN masih mempunyai peluang menawan Pulau Pinang tetapi sukar kerana mentaliti dan keadaan selesa para pengundi bandar di Pulau Pinang. Di Kelantan akan berlaku satu perubahan tampak yang berimpak besar. Di Perak, peluang BN adalah  lebih cerah sedikit berbanding DAP PKR PAS tapi akan berlaku pertandingan amat sengit.

Ini berdasarkan kepada kesilapan DAP PKR PAS yang begitu besar di negeri-negeri yang mereka tawan. Ketiga parti tersebut gagal total melaksanakan semua janji-janji mereka dalam manisfesto PRU12 lalu. Ini menyebabkan DAP PKR PAS di lihat sebagai tidak mempunyai kredibiliti oleh rakyat. 

Tun Daim menafikan YAB PM terlepas peluang keemasan membubarkan Parlimen seperti yang di jaja oleh pemimpin DAP. Beliau berkata pembubaran boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja. 

Beliau turut menasihati pengundi-pengundi Cina Malaysia agar berhati-hati dan berfikir secara mendalam sebelum mengundi. 

"Apa yang anda dapat dengan menghukum BN?" soalnya.

Tun Daim juga yakin pada kali ini pengundi akan mengundi berdasarkan kepada tiga faktor utama iaitu menolak penyelewengan, ekonomi dan masa depan. 

Beliau turut menyindir Lim Kit SIang yang mahu bertanding di Johor Bahru dan berkata jika DAP mahukan perubahan, ianya sepatut bermula dari dalam DAP sendiri. Yakni menukar mana-mana pemimpin veteran DAP seperti Lim Kit Siang ke muka-muka baru. Beliau tidak menolak kemungkinan bahawa kehadiran Kit Siang

"Lim Kit Siang sudah melebihi 70 tahun beliau sepatutnya memilih untuk bersara seperti saya" katanya.
Action Party claims to change, there should be more new faces, rather than only daily Lim Kit Siang it.
"Lim Kit Siang over 70-year-old to talk about change, he should be like me, choose to retire.
"Action Party want to change, they should bring new faces to replace the party leader, do not always Lim Kit Siang, Lim Kit Siang from 1969 as leader of the Action Party has forty years the Congress Party, MCA and UMNO years, it has changed a lot of leaders.
"They (Action Party) always stressed the need to change, but they themselves are immutable, Lim Kit Siang or Action Party leaders today. Tan Sri Daim said DAP promised the abolition of the toll station, but they (DAP) build a tunnel with a toll station, showing the contradictions of their policies . - terjemahan google
Nadanya sama dengan nada Tun Dr Mahathir semasa berucap di Johor baru-baru ini. Malah Tun Dr Mahathir menyeru semua pengundi agar menjadikan Johor sebagai Perkuburan kekal mematikan kerjaya ahli politik veteran seperti Lim Kit Siang.

Ucapan Tun Dr Mahathir itu telah mendapat reaksi marah kerana Lim Kit SIang terasa hati di sindir dan di perli pedas dan tajam. Lim Kit Siang mencabar agar Tun dr Mahathir bertanding di 

Mengulas mengenai kejadian di Lahad Datu, Tun Daim berkata ianya menjadi satu kelebihan kepada BN walaupun ia tidak di rancang oleh pihak itu.

Tun Daim terkenal dengan ramalan tepat mengenai PRU12 lalu. Tak hairanlah pandangannya mengenai PRU 13 amat ditunggu-tunggu oleh semua pihak. 

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...