Ahad, 21 Oktober 2012

INI KLIP VIDEO TERBAIK KALAU TAK TONTON AMATLAH KERUGIAN.


Kita baru sahaja memerdekakan bangsa dan tanahair ini dari penjajahan. Baru 55 tahun sahaja tak sampai seratus tahun lagi. Pada tahun 2057 barulah kita mencecah usia kemerdekaan 100 tahun selepas hampir satu milenium lebih menjadi bangsa yang merdeka sebelum Melaka jatuh pada 1511.

Kita sekarang pada tahun 2012 dan dalam tempoh 45 tahun kita menjejak kemerdekaan ke 100. 

Dalam tempoh 8 tahun lagi kita bakal menjejak 2020 untuk menilai kembali prestasi kita dalam mencapai Wawasan 2020. Pada tahuun itu kita menjejak usia 63 tahun Merdeka.

Dan selepas itu (2020) dalam tempoh 34 tahun barulah kita menjejak 100 tahun merdeka. Terasa macam panjang lagi dan jauh tapi sebenarnya begitu dekat. Pejam celik...pejam celik dah sampai 2057. Bermakna anak-anak kecil yang lahir dari tempoh 1hb Januari 2001 sehingga 31hb Disember 2001 dan selepasnya mampu mencecah ke usia di mana dapat menyambut 100 tahun kemerdekaan negara. Agaknya bagaimana keadaan semasa itu ?

Mampukah generasi itu merasai dan menghayati erti kemerdekaan satu bangsa merdeka dalam  negara yang merdeka ? Usia hamba mungkin tak sampai ke sambutan 100 tahun kemerdekaan. 

Pernahkah kita terfikirkah mengenai itu semua ?

Apa peranan kita pada hari ini untuk mewarisi semua semangat perjuangan mendapatkan kemerdekaan negara ini?

Setiaphari kita sibukkan diri dengan urusan seharian.

Berapa masakah kita luangkan kepada anak-anak bangsa untuk mendidik mereka mengenal erti Kemerdekaan ini?

Pakatam asik sibuk ngata dan ngumpat keji kemerdekaan negara melalui tulisan dan lisan orang pelarian bernama Isham Rais yang gagal dan keciwa dalam perjuangannya sendiri.

Jadi sampai bila kita hendak ikuti PANCARAGAM POLITIK PAKATAM YANG TIDAK MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK ?


BINASALAH PAKATAM DAN CACAIMARBA PAKATAM.
Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...