Jumaat, 24 Ogos 2012

15 AHLI KOMITI DAP SELANGOR... BERAPA RAMAI MELAYU?

Pemegang Jawatan bagi Komiti Negeri DAP Selangor yang terpilih pada November 2010 akan berakhir menjelang November 2012 ini. Jumlah yang dipertandingkan ialah limabelas jawatan ahli komiti. Pada 2010, tidak ada sekur pun ahli DAP Melayu dicalunkan bagi mengisi mana-mana kekosongan 15 jawatan ahli komiti DAP negeri Selangor. 

Satu perkara menarik mengenai sistem pemilihan jawatan ahli komiti DAP di setiap negeri. Terdapat dua peringkat pemilihan. 

Peringkat Pertama:- Pencalonan dan pemilihan limabelas orang ke Komiti Negeri. Pada peringkat ini Perwakilan akan mengundi secara terbuka calon-calon yang bertanding. Bagaimankah cara di buat? Siapakah yang mencalonkan? Adakah pencalonan tersebut bebas atau terikat dengan keputusan lebih atas dari perwakilan? 

Peringkat Kedua: Kesemua limabelas orang calon yang menang akan melakukan 'Undi Rahsia' pula sesama mereka untuk melantik siapa menjadi Pengerusi, Timbalan Pengerusi, Bendahari, Setiausaha, Setiausaha Kerja. Pada peringkat ini akar umbi sudah tidak mempunyai apa-apa kuasa untuk mencelah bagi melantik mana-mana limabelas orang ke mana-mana jawatan. 

Sistem Pemilihan DAP ini tidak memberi ruang dan peluang kepada mana-mana orang Melayu untuk bertanding mengisi kekosongan mana-mana limabelas ahli komiti. Orang Melayu cuma menjadi pemilih akar umbi sahaja tanpa ada kuasa mutlak dan penentu pemegang jawatan dalam DAP Selangor. 

Sistem yang digunapakai oleh DAP ini menyamai sistem pemilihan Politburo Komunis. Bersifat diktaktor dan otokratik menindas. Tidak demokratik kerana akar umbi tidak berpeluang memilih calon-calon mereka terus memegang jawatan Pengerusi dan sebagainya. Mereka yang sudah berkuasa akan tetap berkuasa selamanya. 

Itulah di antara perkara-perkara yang dirahsiakan oleh pemimpin cauvinis rasis DAP kepada ahli Melayunya. 

Laungan slogan Ketelusan, Kredibiliti dan Akauntabiliti adalah retorik politik DAP sahaja. Tidak ada unsur demokratik di dalam DAP sebenarnya kerana adanya UNDI RAHSIA. Tidak ada Hak samarata. Tidak ada peluang untuk meningkat. Kesemua hak-hak di gantung dan di tindas oleh yang berkuasa. 

Jadi kepada Melayu yang menjadi ahli DAP anda hanya merupakan nombor sahaja dan tidak signifikan kepada DAP yang mengamalkan kerahsiaan dan penipuan. 

1 ulasan:

warkahpenafikir berkata...

Bang Jas Salleh..ini abbb..join my blog...sayonara...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...