Jumaat, 6 April 2012

PR DRAKULA MUSNAHKAN BELIA, BN MEMBINA BELIA.

 
HBN -lwn- BERSIH 3.0

PAGI PENGHULU SEGALA HARI, kenalah bersopan dan beradab. Bukan pada hari Jumaat sahaja malah kalau boleh dan mampu pada setiap hari dan masa. Tapi maklumlah, tengah berperang dengan puak Dajal, jembalang, Hantu raya, Toyol, Pelesit, Jin Ifrit, Drakula dan Vampira Pakatan ini mana boleh buat macam tengah bercinta. Ketegasan wajib dipertunjukkan kepada puak-puak hantu dan jin ifrit Pakatan, Kalau tak, diaorang makan naik lemak dan naik minyak. Puak hantu dan jin ifrit Pakatan wajib di layan dengan tegas dan keras. Kalau sopan dan lembut. kita pula kena lanyak dengan mereka.

Ok lah hari ini kita buat perbandingan antara PR Drakula dengan BN dalam soal gerakkerja kedua pihak ke atas belia Malaysia. Kementerian Belia dan Sukan (KBS) selama beberapa tahun ini dan pada tahun ini telah memperkenalkan HARI BELIA NEGARA. Semua belia di ajak berkumpul selama 5 hari di Putrajaya. Macam-macam aktiviti disediakan untuk belia. Tujuannya ialah meraikan belia di samping membina jatidiri belia. Pada tahun lepas, HBN berjaya menghimpun seramai 1 juta orang belia. Pada kali ini KBS mensasarkan dua juta orang. Kalau terlebih dua juta orang kira bonus buat belia. 

HBN ini banyak manafaat kepada belia. Belia tak perlu Duduk dan Bantah tengah panas dengan harapan agar DAP PKR PAS akan berubah menjadi puak baik. Atau perlu menjerit, melalak, dan menyanyi lagu minta SPR memutihkan daftar pemilih. Pendekata, HBN adalah untuk belia dan apasaja yang belia lakukan adalah untuk diri mereka sendiri. takde kena mengena dengan apa-apa agenda politik. Masa inilah juga para belia boleh berniaga. Pengunjung ramai. Kalau jual barang harga RM 1 sama dengan gaji Penasihat Ekonomi Selangor selama 5 hari pada kadar pembelian 10,000 orang sehari dah dapat hasil RM10,000.00. Barulah berbaloi. Duit dapat, sistem pilihanraya tetap adil telus dan bersih juga. Boleh jumpa semua Menteri dan Perdana Menteri lagi pulak tu. Tak menyusahkan orangramai. Tak kena sumpah seranah orangramai. Mak bapak kat rumah pun hati senang. 

Kalau takat Duduk dan Bantah dan mungkin di bayar elaun RM200 apalah sangat, Nak RM200 sekarang tak susah manapun. Nak masuk dalam sejarah pun sebab Duduk dan Bantah apalah maknanya. Melakar nama dalam sejarah dan memberikan sumbangan besar kepada negara bukan terhad kepada Duduk dan Bantah. Kalau sertai HBN, duit dapat hasil berniaga. Seluruh dunia pun akan respek sebab belia Malaysia nampak berdisplin dan berdaya saing melakukan aktiviti positif. Bayangkanlah penjanaan ekonomi dalam masa 5 hari dengan jumlah pengunjung melebihi 2 juta! Aman. Tak kecoh. Dunia akan lebih menghormati belia.

Mana yang belum mendapat pekerjaan pada masa inilah berpeluang mencari pekerjaan di gerai-gerai pekerjaan. Sambil bersantai sambil buat duit. Buat aktiviti yang menyihatkan minda dan mencabar fizikal. Dapat hadiah. Dapat penghargaan. sistem pilihanraya tetap telus adil dan bersih juga. 

Mungkin kerana kejayaan-kejayaan besar HBN inilah maka ada pihak tak senang hati dan dengki pada belia. Tak suka tengok belia buat aktiviti positif. Hendak tengok belia menaruh nyawa pada mimpi-mimpi yang tak pasti. Sistem pilihanraya tetap adil, telus dan bersih seperti biasa juga.

Para belia mempunyai piihan. Samada untuk melakukan sesuatu untuk diri mereka sendiri melakukan sesuatu semata-mata untuk kepentingan belia tua dalam Pakatan Drakula. Sistem pilihanraya tetap adil, telus dan bersih juga.

TEPUK DADA TANYA IMAN!
Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...