Sabtu, 1 Oktober 2011

LAST MINIT STORI. CINATOKRASI-MEMBERI YANG TAK NAK KASI.

Pepatah Melayu ' Orang Memberi Kita Merasa' pepatah Cinatokrasi 'Melayu Memberi Kita Olang Tatak Kasi'. Di petik sepenuhnya daripada blog Gelombang Wangsa Maju yang memetik dari APA.


Persidangan Agung Tahunan Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia 2011 (Hua Zong)yang diadakan di Kuantan pada 24 September telah meluluskan beberapa usul berhubung isu politik, ekonomi, kebudayaan, pendidikan, sosial dan agama. Usul-usul tersebut adalah seperti berikut:


Politik:-

1.Menggesa kerajaan, pemimpin parti dan dermawan supaya mengotakan janji apabila mengumumkan sebarang pemberian atau bantuan kewangan.

2.Menggesa kerajaan supaya melaksanakan sistem meritokrasi dalam pengambilan pegawai dan kakitangan awam supaya ianya tidak dimonopoli oleh satu kaum sahaja.

3.Menggesa kerajaan supaya melaksanakan peraturan setiap warganegara yang berusia 21 tahun ke atas layak menjadi pengundi secara automatik.


.Menggesa kerajaan supaya mengkaji kursus Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) supaya menepati konsep “1Malaysia” dan menghalang pegawai perkhidmatan awam daripada menyebarkan konsep atau pemikiran ekstrim perkauman.

5.Semasa menggubal akta untuk menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Hua Zong menggesa kerajaan supaya tidak melaksanakan penahanan tanpa bicara. Di samping itu, menggesa kerajaan supaya memansuhkan semua akta yang bertentangan dengan hak asasi manusia, di antaranya Akta Rahsia Rasmi, Akta Penerbitan dan Pencetakan dan Akta Universiti.

6.Menggesa kerajaan supaya berlaku adil terhadap semua kaum dengan berlandaskan konsep “1Malaysia” apabila melaksanakan rancangan transformasi ekonomi negara.


7.Menggesa kerajaan supaya mengambil lebih ramai pegawai dan kakitangan awam dari kalangan kaum Cina menyertai perkhidmatan awam. Iklan pengambilan jawatan juga hendaklah disiarkan dalam media bahasa Cina supaya kaum Cina dan kaum lain lebih ramai menjadi pegawai dan kakitangan awam. Di samping itu kerajaan juga tidak lagi menganggap kaum Cina tidak berminat untuk berkhidmat dalam perkhidmatan awam.



Ekonomi:-


1.Menggesa kerajaan supaya membuka tanah pertanian untuk semua kaum supaya kaum tani mempunyai tanah bagi membantu pembangunan pertanian di negara ini.

2.Menggesa kerajaan supaya memerangi rasuah serta membuka tender supaya syarikat-syarikat yang berupaya dapat bersaing.

3.Menggesa kerajaan supaya mengkaji cadangan melaksanakan sistem gaji minima. Di samping itu, menggesa kerajaan supaya mengawal inflasi bagi menjamin pertumbuhan ekonomi dan menjaga kebajikan pekerja.



Kebudayaan:-


1.Menggesa kerajaan supaya berlaku adil terhadap budaya semua kaum dan menjamin penggiat budaya mendapat peluang dan bantuan kewangan yang saksama tanpa mengira kaum.

2.Menggesa kerajaan supaya mewartakan beberapa rumah ibadat, binaan-binaan lama, jirat atau kubur sebagai warisan peninggalan sejarah dalam usaha meningkatkan semangat kemanusiaan agar semua kaum dapat memahami sejarah serta mendorong pembangunan industri pelancongan di negara ini.



Pendidikan:-


1.Menggesa kerajaan supaya menghapuskan pengenalan sekolah bantuan penuh dan bantuan separuh kerajaan. Kerajaan juga digesa supaya berlaku adil dalam memberi bantuan kewangan kepada sekolah semua aliran.

2.Menggesa kerajaan supaya membina dan menambah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC)berdasarkan kepada keperluan, melaksanakan latihan guru yang sistematik untuk menyelesaikan masalah kekurangan guru di SJKC.


3.Menggesa kerajaan dan masyarakat Cina menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina termasuk permohonan untuk menubuhkan sekolah, peruntukan kewangan yang tidak mencukupi, kekurangan guru, lembaga pengurus dan lain-lain.

4.Menggesa kerajaan supaya mengiktiraf sijil menengah Cina supaya pemegang sijil tersebut layak memasuki institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan perkhidmatan awam serta mengelakkan golongan cerdik pandai berhijrah ke luar negara.

5.Menggesa kerajaan mengiktiraf pengajian dari universiti China dan Taiwan.

6.Membantah sekeras-kerasnya novel “Interlok“ dijadikanbuku teks sastera untuk tingkatan lima bagi mengelakkan budaya satu kaum mempengaruhi pemikiran pelajar.

7.Menggesa semua institusi pengajian tinggi supaya melaksanakan pemilihan kampus secara adil bagi mengembalikan demokrasi dan autonomi pelajar.


8.Menggesa kerajaan supaya mengambil tindakan tatatertib yang tegas terhadap mana-mana pihak yang membangkitkan sentimen perkauman, perosak keharmonian beragama dan kenyataan-kenyataan ekstrim dikalangan guru dan media.


9.Menggesa kerajaan supaya memulihkan hak kerakyatan Lim Lian Geok dan mengiktiraf beliau sebagai patriotik negara serta menghapuskan dasar diskriminasi terhadap pendidikan bahasa ibunda.



Sosial:-

1.Menggesa kerajaan supaya meningkatkan insfrastruktur di kampung baru Cina termasuk membina jalan raya, dewan orang ramai dan rumah ibadat serta melaksanakan rancangan pembersihan dan memperindahkan kawasan.


2.Menggesa kerajaan supaya melaksanakan konsep rakyat didahulukan, memperuntukkan kewangan untuk kegunaan semua tanah kubur dan jirat. Di samping itu membantu memperbaiki insfrastruktur termasuk membina jalan raya, memperbaiki perparitan, menebas rumput, mengecat dan lain-lain.

3.Menggesa kerajaan supaya mempermudahkan dan mempercepatkan proses permohonan untuk mendapatkan hak kerakyatan.

4.Menggesa kerajaan supaya menghapuskan pengenalan kaum dan agama dalam borang permohonan rasmi.

5.Menggesa kerajaan supaya mengawal ketat permohonan pertukaran daripada tanah kediaman kepada tanah industri.

6.Membantah keras rancangan tenaga nuklear dan menukar kepada janakuasa.

7.Membantah sekeras-kerasnya rancangan pembinaan Lynas di Kuantan.

8.Menggesa kerajaan supaya memperkemaskan peraturan mencegah dan mengawal bencana alam termasuk memperbaiki sistem saliran, bantuan kebakaran dan lain-lain.

9.Menggesa kerajaan supaya bekerjasama dengan pakar perubatan, pakar psikologi, pakar pendidikan dan media bagi mencari punca kes membunuh diri kalangan muda-mudi bagi mengurangkan berlaku kes tersebut
.
10.Menggesa kerajaan supaya peka terhadap suasana ekonomi yang kurang memberangsangkan termasuk mengawal kenaikan harga barang bagi meringankan beban ekonomi rakyat yang berpendapatan rendah.

11.Menggesa Syarikat Tenaga Nasional Berhad (TNB) supaya tidak menuduh pihak tertentu mencuri bekalan elektrik jika tidak cukup bukti.



Agama:-



1.Menggesa semua pemimpin agama supaya mengadakan dialog dan kerjasama bagi mengelakkan berlaku perkara-perkara yang tidak diingini.

Ihsan : AKU PEDULIK APA!

PAKATAN 'TIPU' RAKYAT MELABELKAN UMNO SEBAGAI UMNOPUTRA DAN BERBANGGA DENGAN KONSEP MERITOKRASI YANG SEBENARNYA ADALAH CINATOKRASI.

GAGASAN 1 MALAYSIA CINATOKRASI PUTARBELITKAN UNTUK KEPENTINGAN CINATOKRASI CAM NAMEBABEWEE SUWEY.

TEPUK DADA TANYA IMAN!

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalau ikut puak ne, depa pun mahu jadi PM juga, baru adil, kan.

Jas Salleh berkata...

memang betul tu bro!

Dot berkata...

ambo nak tanyala pembangkang pr tu semua:

KALAU MELAYU & PEMBANGKANG DI SINGAPORK MINTAK SEMUA NI DI SINGAPORK NU, AGAK2 KERAJAAN KIASU SINGAPORK TU LULUSKAN SEMUA KA?

MAMPUS TALAK KASILA..KASI BIAR MAMPUS ADA LA...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...