Rabu, 4 Mei 2011

KAUM CINA MULA MERASA TERPINGGIR DAN TERANCAM (8):Silap & Khilaf

1. Jangan bertanya kepada kaum Cina apa yang mereka mahu atau apa yang mereka inginkan, tapi bertanyalah kepada pemimpin-pemimpin kaum Cina samada dalam mana-mana parti politik dan persatuan suku Cina, apakah kemahuan mereka?

2. Komuniti kaum Cina yang bukan beragama Islam mengamalkan budaya resam berasaskan kepada keperluan kebendaan semata-mata. Ini pula diperkuatkan dengan sokongan amalan kekuatan jasmani melalui seni mempertahankan diri mereka. 

3. Mereka ada satu penyakit sosial yang amat teruk dan paling huduh sekali, iaitu memandang rendah kepada bangsa lain. Sekiranya, bangsa itu lebih maju dan lebih handal daripada mereka, mereka akan menganggapnya sebagai satu ancaman besar yang perlu diseimbangkan kekuatan itu dan mereka akan menyisihkan diri mereka dari kelompok tersebut. 

4. Sejarah membuktikan bahawa kaum Cina ini hanya boleh disatukan melalui peperangan dan kekerasan. Seterusnya, sejarah membuktikan bahawa orang luar Empayar Qing menguasai mereka selama 268 tahun. Setiap pemberontakan bermula dari kaum petani mereka. 

5. Kaum Cina Malaysia mengalami terlalu banyak trauma sejarah dan penjarahan sejarah yang melahirkan satu penyakit sosial yang memerangkap pemikiran mereka. Penyakit sosial ini ialah Sifat Memberontak, Sifat Angkuh, Sifat Sombong dan Sifat Tamak. Kesemuanya dizahirkan di dalam perlakuan disebutkan sebagai KIASU - Sifat Tidak Mahu Mengalah. 

6. Kiasu ini berpunca daripada diaspora kaum Cina yang menjadi kelompok nanyang yang terbuang dari Tanah Besar China. Kebanyakan mereka adalah pemberontak dan kelompok agresif contohnya seperti Kapitan Cina Yap Ah Loy, kumpulan kongsi gelap Ghee Hin dan Hai San.

7. Diaspora Nanyang bermula sejak jatuhnya Dinasti Ming pada 1644 seterusnya mengalami lagi diaspora besar-besaran pada tahun -tahun penguasaan bangsa Eropah dalam abad 17, 18 dan 19. Empayar British merupakan pelindung dan sekutu kuat kepada imigran Cina yang menjadi kumpulan Nanyang. Kumpulan Nanyang di anggap sebagai subversif dan pengkhianat oleh Tanah Besar China tetapi bagi China Taiwan, kumpulan Nanyang adalah sekutu mereka. Tanah Besar China tetap menjadi impian dan cita-cita mereka. 

8. Kaum Cina Malaysia meneruskan tradisi Kiasu dan amat bergantung kuat kepada sifat ini kerana terperangkap dalam pemikiran mereka bahawa orang Melayu mahu menindas dan menzalimi mereka pada setiap masa serta mahu menafikan hak-hak mereka sebagai manusia termasuk menyekat kebebasan mereka. 

9. Pada masa Dinasti Ming, telah berlaku pelayaran hebat oleh Laksamana Cheng Ho yang telah meletakkan benih-benih kaum Cina di Tanah Melayu di bawah jagaan dan amanah Sultan Melaka.Kaum Baba dan Nyonya selama ini tidak dipernah difikirkan oleh pemerintah Melayu untuk dijadikan sebagai pemampan kepada sifat Kiasu kelompok Nanyang. 

10. Budaya Baba dan Nyonya merupakan percantuman budaya Cina dan Melayu yang bermandatkan kekuasan Maharaja Cina dan Sultan Melayu. Jika diikutikan, perjanjian antara Maharaja Ming dengan Sultan Melayu Melaka ialah Menantu dengan Bapa Mertua. Bermakna,waris sah kepada kesultanan Melayu pada masakini adalah sememangnya sejak 1414 dahulu merupakan Pelindung dan pewaris kepada takhta Dinasti Ming.Dinasti Ming sudah tiada tapi yang ada kekal sehingga kini ialah Sultan-sultan Melayu yang mempunyai pertalian darah dengan Sultan Melaka. 

JS BERHENTI DI SINI DAHULU. JANGAN FIKIR SULTAN-SULTAN MELAYU INI TIADA TAHU. INI ADALAH ENTRI TERAKHIR JS DALAM PERSOALAN INI BUAT MASA INI SEBAGAI PEMBUKA MATA DAN MINDA UNTUK SEMUA. HIDUPKANLAH KEMBALI LEMBARAN SEJARAH, JANJI TETAP JANJI WALAUPUN IANYA DI BUAT 600 TAHUN DAHULU ATAU 53 TAHUN DULU. SAMA SAJA. 

JS SUDAH PUN BERKIAS MENGENAI PENYELESAIAN MASALAH KAUM CINA MALAYSIA. TUMPASNYA PEMBERONTAKAN KAUM CINA MELALUI PKM, DAP DAN SETERUSNYA ADALAH KERANA LEMBARAN SEJARAH LAMPAU. 

JIKA MASIH TIDAK PERCAYA, BERTANYALAH KEPADA WARIS-WARIS BABA DAN NYONYA, KENAPA BUKIT CINA DI MELAKA ITU TIDAK BOLEH DI USIK ? KENAPA PERIGI PUTERI HANG LI PO MASIH BERAIR? 

INGAT, DALAM BUDAYA KAUM CINA, SEGALA HARTA BENDA DI TANAM BERSAMA. TERFIKIRKAH KITA APAKAH YANG TERTANAM DALAM JIRAT-JIRAT BABA DAN NYONYA  TERSEBUT?

SELEBIHNYA ALLAH SUBHANAHU WA TA'ALA YANG LEBIH MENGETAHUI.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...