Khamis, 3 September 2015

POLITIK MALAYSIA TAK UBAH SEPERTI LORONG HAJI TAIB.

Bila Beliau Turun BERSIH, Ramai Plak sayang Beliau semula
Ini Betul-betul Macam Pergi Lorong Haji Taib. 

BISMILLAHI - ALLAH-HU-AKBAR 

Realiti bila kita tulis, memanglah akan menusuk kalbu kepada yang 'terasa'. Siapa suka 'Realiti' yang pahit dan masyem? arwah madey kerala pun tak suka. Jangankan beliau, ramai lagi politikus-politikus Malaysia cukup terasa dan tersinggung bila kita tulis pasal Realiti. Nak plak para jejuak mereka. Gerenti melompat tinggi-tinggi macam kera kena sambal belacan.

Ambe bukan nak mengutok sesiapa, ambe nak menulis mengenai realiti politik Malaysia di mata rakyat marhean macam ambe ini. 

Ok lah, kenapa ambe pilih tajuk  menyamakan Politik Malaysia dengan Lorong Hj Taib? Mudah je. Lorong Haji Taib dah pemes seantero dunia. Bukan sahaja pasal industri pelacuran, tapi begitu sinonim dengan gejala rasuah, ah loong, gelandangan, anak-anak jalanan, Bapak Ayam, Ibu ayam, ayam-ayam dan bilangan pelacur pelbagai gender lokal dan internasional. Termasuklah, hotel-hotel murah dan gejala dadah. Sesuailah, sebab Lorong Hj Taib, berada di tengah-tengah Kotaraya Metropolitan Kuala-Lumpur. Tapi namanya kemain 'Hj Taib'. Cuma kegiatan di situ takde kena mengena lah dengan pekerjaan umrah dan haji. Permainan dam ular dan dam haji ada ler. 

Apa plak kena mengena dengan Politik Malaysia? Yes ... ini part baik punyer. Banyak persamaan di antara Lorong Hj Taib dengan Politik Malaysia. You name it lah, apa yang takde dalam Politik Malaysia yang korang tak jumpa kat Lorong Hj Taib. Semuanya Ada ! Lubuk Duit, wa cakap sama lu. Apa jenis duit, lu olang pijam mata lah. Ada duit semua senang. Takde duit, lu pun melayang duduk Selayang cakap sorang-sorang, sapa pun tarak pandang.

Nama je suci bersih wara' beriman lagi bertaqwa, tapi kegiatan-kegiatan politikal Malaysia sama je seperti yang korang jumpa di Lorong Haji Taib tu. Korang sendiri fikir lah. 

Lorong Hj Taib ini dikuasai dan didominasi oleh puak-puak 'gelap; yang berkongsi. Jangan nak buat pasal kat situ. Tak balik korang ke rumah dengan selamat. Kawasan itu pun amat berdekatan dengan IPD yang memang dekat. 

Macam-macam cerita ada kat situ. Begitulah jugalah Politik Malaysia ini. Macam-macam cerita mengarot ada pasal macam-macam benda merepek. Tapi nama lorong kemain baik dan waraq. Macam itu jugalah apa yang berlaku dalam Politik Malaysia. Berjuang untuk rakyat lah, berjuang untuk pilihanraya bersih lah, nak selamatkan Malaysia lah, nak bebas rasuah lah dan paling besh nak hak samarata. Tapi itu semua cam nama lorong Hj Taib lah. Kegiatan sebenar pun macam Lorong Hj Taib lah. Melacurkan demokrasi. Melacurkan rakyat. Melacurkan segala-galanya demi kuasa & duit. 

Ada kuasa ada duit. Bila ada duit, kena kekalkan kuasa. Bila kekalkan kuasa, perlu lah lacurkan apa yang patut untuk dapat duit. Begitlah kitarannya. Tak ubah macam kat Lorong Haji Taib tu. Bila takde kuasa kena belanja duit untuk melanggan pelacur-pelacur demokrasi supaya terasa masih hebat di ranjang politik waima omor dah sampai peringkat E = Empty Tank, needs refuelling. Dapat syok sekejap sepancut dua kira oklah, nampaklah power renjers nya. 

Banyak lagi nak tulis, tapi ambe simpan sikit untuk esok ya. Bukan apa, sekali sekala tu korang bukak mata luas-luas lah. Apasaja isu politikal dan apasaja yang politikus buat, mereka akan terima balasan jua nanti. Lambat atau cepat. Kekayaan dan kemewahan yang mereka ada pun bukan kekal lama mana beno pun. 

Apapun lah, setiap lima tahun sekali, kita semua ada Pilihan lah untuk tukar mana-mana politikus yang ada. Itu pun kalau korang tak termakan umpan politikuslah. 

11 ulasan:

Unknown berkata...

Penulis ingat org selayang tak de duit dan cakap sorg sorg ke?... Kurang ajar punya penulis...

Unknown berkata...

asal ada nama salleh je mesti sama level penulisan macam Keruakman...pity

Abu Bakar berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Abu Bakar berkata...

Kerana 'dosa che det' itulah yang berusaha membangunkan ekonomi Malaysia hingga berjaya dan dikenali dunia.

Dulu Malaysia dikenali dunia kerana pemimpin Malaysia yang hebat dan berwawasan iaitu Datuk Seri Dr. (Tun) Mahathir Mohamad, lagenda Malaysia moden yang membangunkan negara ini menjadi sebuah negara industri, membangunkan kemodenan di Malaysia untuk kesejahteraan rakyat, menjadi juara memperjuangkan kebenaran dan keadilan di peringkat antarabangsa.

Tetapi kini Malaysia dikenali dunia kerana pemimpin Malaysia yang juga 'hebat' tapi hebat menyonglap wang negara, hebat mempergunakan kuasa untuk memanipulasikan siasatan terhadap jenayah kerana jenayah itu melibatkan pemimpin itu juga. Malahan menjadikan negara ini hak milik peribadi pemimpin itu dan ahli keluarganya sahaja, bebas berbuat sesuka hati mengganggu pentadbiran awam, malahan terus menipu rakyat dan pihak antarabangsa dengan berbagai penipuan yang berbelit-belit hingga dirinya sendiri yang terbelit, tetapi masih tak sedar diri dan terus menipu. Pemimpin itu adalah Najib.

Sedarlah semua.

Jas Salleh berkata...

ambe dah kata gerenti jejuak arwah madey kerala terluncat-luncat macam kera kena sambal belacan ... ambe sebut apsal selayang, ada orang terasa yer ... amacam, besh tak sambal belacan ini ? Belacan impot Kerala tau

Gabenor johor berkata...

terbaikkk admin..org yg kutuk tu pencacai madey..UMNO United Madey National Organisation

Unknown berkata...

betul la tu Jas Salleh Keruakman..ramai betul komen dlm posting ko ye..? aku tulis komen je, baca posting tahap sampah memang haram bagi aku..Jangan marah ye Jas Salleh Keruakman..selalu la syok sendiri ye buat posting...tak pernah la pulak aku jadi pencacai Madey! Mesti ko dengan Gabenor Johor yg cerdik biasa jadi pencacai ye tak? ha.ha.ha..buat la byk2 lagi posting syok kulum barang sendiri ye..ribu2 komen aku tengok..ha.ha..

Unknown berkata...

Apsal ko tak sebut kelate? Machang ke?... sibuk pasal selayang apa hal... Aku org selayang bukan org madey Kerala la...

Unknown berkata...

Apsal ko tak sebut kelate? Machang ke?... sibuk pasal selayang apa hal... Aku org selayang bukan org madey Kerala la...

Unknown berkata...

Apsal ko tak sebut kelate? Machang ke?... sibuk pasal selayang apa hal... Aku org selayang bukan org madey Kerala la...

Jas Salleh berkata...

tapi ko baca gak Eyam Gizmo pedehal pun apa ko nak fikir kerana Kebenaran bila di tulis sudah pasti akan di benci.

Ambe buat sambal belcan selayang, so sapa rasa pedas faham2 je la hasbullah Sulaiman hu hu hu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...