Ahad, 13 Oktober 2013

Kemenangan KJ adalah Kemenangan Liberalisma - Kerana Kempen Atau Apa ?


Bloger Din Turtle berpendapat bahawa kemenangan KJ adalah 'Kemenangan Puak Liberal keatas puak Melayu Jati dalam UMNO. Beliau mendasarkan analisa beliau kepada kenyataan KJ yang tak pernah disiarkan diakhbar Melayu, tapi disiarkan diakhbar pro Pakatan Haram, :-
"Kalau kemenangan itu kemenangan yang besar, ini adalah pengesahan bahawa saya sedikit sebanyak telah berjaya membawa pemikiran progresif ini menewaskan kuasa konservatif dalam parti Umno," 
"Saya anggap pemilihan kali ini sebagai satu pertarungan antara pemikiran progresif dalam parti kita dan pencabar-pencabar saya malangnya bawa pemikiran regresif yang ke belakang.
"Jadi bagi saya kalau sekiranya kalau saya berjaya dan diberi amanah oleh akar umbi, saya rasa ini pengesahan bahawa pendekatan dan pemikiran  progresif ini sebenarnya diterima oleh akar umbi,"- Mkini.
Manakala bloger The Unspinners  memetik analisa Din Turtle dan melemparkan satu persoalan:-
Adakah Perwakilan memberikan kemenangan besar kepada KJ, kerana menerima Liberalisma atau kerana Kempen Yang Berkesan?
Manakala, bloger lain menyeru agar 'Kembali Bersatu' setelah keputusan dibuat. Pada hemat ambe, istilah 'Pemikiran Progresif' adalah istilah Badut Sarkas yang dicipta oleh KJ untuk memasarkan peribadi beliau dan bukan UMNO/BN. Ternyata strategi Pemasaran KJ berjaya. Tetapi itu belum bermakna, perwakilan yang memberikan mandat besar kepada KJ , menerima 'Pemikiran Progresif' acuan KJ si Liberal. Kejayaan Strategi Kempen dan Pemasaran Politikal KJ banyak dibantu dengan ugutan ETIKA juga. Diatas nama, 'Menjaga Persatuan dan Ukhuwah' dalam UMNO, ramai bloger yang kritikal tapi konstruktif, akur kepada ETIKA. Dengan harapan agar ianya juga dipatuhi dan ditaati oleh para penyandang seperti KJ. Malang, sebaliknya berlaku. Disebalik kepatuhan dan ketaatan kepada ETIKA untuk memastikan 'Persatuan Dalam UMNO' dijaga dan dipelihara, penyandang mengambil sepenuhnya kesempatan untuk 'Berkempen Acuan' mereka. 

Dan amat menimbulkan kecurigaan, apabila Dato Raouf gagal memenuhi 'Janji Beretika' untuk mengumumkan keputusan penuh sebanyak dua kali. Ambe menyeru semua , Ya Kita memang patut 'bersatu' selepas 'Pertandingan' tapi itu tidak bermakna, kita akur kepada 'sebarang kecurigaan' kerana sebarang keputusan wajib nampak telus dan perlu telus, Kalau dah dua kali buat lawak sarkis dimana telusnya dan nampak telusnya?

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...