Selasa, 9 Julai 2013

Phoenix Bangkit - Menentang Arus Amalan Ekonomi Fiskal Keynesian Tunjang Meritokrasi Mutlak.

Bila sebut pasal ekonomi, semua menjadi 'blur'. Termasuklah ambe sendiri. Pening kepala berfikir siangmalam nak mencari sumber-sumber pendapatan untuk memperolehi 'matawang bernilai' bagi menampung penghidupan. Model ekonomi ada macam-macam, ikut teori dan buku akademik lah. Rahsia-rahsia 'kejayaan' berlambak-lambak di pasaran, tapi satu pun tak praktikal. Sudah berbagai 'transformasi' dan 'reformasi' di cuba dan diamalkan. Tapi hasilnya? Entah, ambe pun tak nampak dan merasainya.

Bila bertanya pendapat-pendapat oranglain yang sudah berjaya, jawapan klise, "Belum ada rezeki tu. Berusaha nanti sukses lah'. Adakah kejayaan kita di mulut mereka atau berada dalam tangan kita sendiri? Ambe tengok pula faktor-faktor di sekeliling dan menilai pada kacamata ambe sendiri, adakah ianya mesra-pengguna atau sebaliknya? Menurut, laporan FMT 7 Julai 2013, memetik laporan daripada Setiausaha Agong Persatuan Pengguna Islam Malaysia, Dato Nadzim Johan, karenah birokrasi perbankan, GLC termasuk PBT tidak menyediakan perkhidmatan yang mesra-bisnes kepada usahawan tempatan. Menurutnya lagi, pegawai-pegawai muda tidak tahu dan memahami tugas masing-masing. 

Sambil memberikan contoh-contoh yang ada, beliau berkata sesetengah pegawai muda nak mengajar usahawan yang lebih berpengalaman bagaimana hendak berniaga. Seterusnya, pinjaman mikro memberikan syarat pembayaran 'advance' tiga bulan, kos peguam, kos perkhidmatan dan macam-macam lagi yang menyusahkan usahawan Melayu. Pinjaman SME pun dikenakan caj deposit 10 peratus. Ada yang memohon lesen daripada Kementerian Pendidikan terpaksa melalui pelbagai kesukaran. Sesetengahnya, sudah menyewa premis selama dua tahun tapi masih belum memperolehi lesen kerana masalah teknikal mengenai aliran wang tunai. Paling ketara mengenai masalah yang dihadapi oleh pembeli rumah. Rumah tak siap tapi sudah perlu membayar kepada bank ansuran bulanan. 

Kemudian ambe tengok pula dalam kes terbaru di mana MPKj melarang dan tidak meluluskan permohonan untuk membuka pasar Ramadan. Peniaga nasi lemak di denda RM 1000 dan seorang pengusaha Melayu di denda RM50,000.00 oleh PBT di bawah regim komunis DAP PKR. Seterusnya, tengok pula keangkuhan Guan Eng dulu dan kini yang menolak DEB. Ini berlaku di mana-mana dalam negara kita.

Bila ambe tengok dalam lipatan sejarah ekonomi negara, ambe dapati orang Cina mendahului orang Melayu dalam ekonomi selama 213 tahun. Ekonomi Melayu dilemahkan oleh kuasa-kuasa imperialis Eropah selama 446 tahun sejak 1511. Ambe tengok juga bagaimana sebuah bank seperti Bank Bumiputera Berhad di telan dan ditukar menjadi CIMB (Cina India Melayu Bangla).

Ambe juga tengok bagaimana Tun Dr Mahathir dengan polisi ekonominya (bukan Keynesian, bukan Classic, bukan Adam Smiths) mampu membawa keluar negara dari kemelut krisis kewangan pada 90an dulu. Tun Dr Mahathir guna kaedah dan pendekatan ekonomi realistik dan pragmatik. Jadi amat jelaslah sekarang bahawa polisi-polisi ekonomi Keynesian, Adam Smith dan Classical hanya membunuh yang lemah dan membantu kelompok meritokrasi yang dah sedia kaya-raya. 


1 ulasan:

Azahari Rahman berkata...

kita perlu memulakan.melakukan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...