Isnin, 17 Jun 2013

SPAD: Desakan PMBOA Menekan Pengguna-Utusan Malaysia 16/6/13

Gambar ini di ambil dari BORNEO POST, tertera kapsyen, Dato Ashraf Ali (tengah) di bawah tajuk artikel 'Bus Operator: Help Us with Our Problem' bertarikh pada 25 Mac 2011.
UTUSAN MALAYSIA, 17 Jun: Melapurkan kenyataan Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid berkenaan tuntutan tak munasabah Presiden PMBOA, Dato Ashraf Ali (tengah; gambar di atas). SPAD akan memanggil PMBOA, pada minggu hadapan untuk berbincang mencari penyelesaian. Pengerusi SPAD menyatakan tuntutan PMBOA tidak wajar. PMBOA turut membuat tuntutan enggan menjual tiket awal kepada pengguna, jika kerajaan tidak memenuhi tuntutan tak munasabahnya. Tuntutan PMBOA terlalu mendadak dan di buat serentak pada satu masa. Seharunya, PMBOA melihatnya dari sudut logik dan tidak menggangu penjualan tiket di musim perayaan. Sila baca artikel di Utusan Malaysia Online DI SINI

Carian awal, ambe ketemui info mengenai Dato Ashraf Ali. Ada sebuah firma guaman di Ampang dan di Kuala Lumpur, dikenali sebagai Ashraf & Co. Adakah, Dato Ashraf ALi ini seorang pengamal undang-undang? Jika benar beliau seorang pengamal undang-undang, apakah kecenderungan politik beliau? Dan bagaimana, beliau memperolehi gelaran Dato ? Ibupejabat PMBOA terletak di Ipoh. Cara Dato Ashraf Ali membuat ugutan dan ancaman kepada pengguna, untuk mendapatkan kenaikan tambang tak munasabah sebanyak 30 peratus, adalah satu perbuatan tak beretika. Sepatutnya, beliau yang bergelar Dato dan jika benar seorang pengamal undang-undang, beliau perlu tunjukkan sikap matang dan berhemah. Keutamaan pengguna di saat hari perayaan utama umat Islam wajar dihormati dan bukannya diberikan ugutan dan ancaman melulu.

Tuntuan tak munasabah PMBOA yang berbaur ancaman dan ugutan, memang tidak adil kepada para pengguna. Terutama kepada umat Islam yang nak balik beraya, Berjumpa ibu bapa mereka dan ahli keluarga mereka. Kita juga maklum, pengusaha bas ekspres, majoritinya adalah cina. Waima Presiden PMBOA, ada sikit rupa Melayu dan nama Melayu, tapi beliau bertindak dan bercakap bagi phak kepentingan perniagaan cina. Cina pula memang sedang menekan orang Melayu dari semua aspek dan bidang. Melakukan ancaman dan ugutan sedemikian, menunjukkan kepada kita semua, bahawa pengusaha bas ekspres yang bernaung di bawah PMBOA hanya berminat dengan untung.

Selama ini, pihak kerajaan membenarkan surcaj 10 persen, bagi membantu pengusaha bas ekspres tanpa membebankan pengguna melampau-lampau. Menurut pengerusi SPAD, diharapkan pengguna tidak terkeliru mengenai surcaj berkenaan. Pada hemat ambe, surcaj bukan kenaikan, ianya sekadar tindakan mencegah pengusaha bas ekspres mengenakan caj yang melampau-lampau kepada pengguna. Pengerusi SPAD turut menegaskan, PMBOA seharusnya mempertimbangkan segala bantuan yang diberikan oleh kerajaan kepada mereka selama ini. Menurutnya lagi, sudah banyak kali perbincangan diadakan, dan peranan SPAD menentukan pengguna tidak dibebankan lebih-lebih di musim perayaan.

PMBOA bertindak seperti sebuah organisasi lintah darat. Tidak mengutamakan kepentingan pengguna. Tidak menitikberatkan mengenai mutu perkhidmatan. Sebaliknya hanya berfikir mengenai kepentingan mereka sahaja. Tanpa rasa bersalah, PMBOA sanggup mengancam dan mengugut pengguna. Seolah-olah pengguna ini boleh diperkotak-katikkan oleh mereka. Apa perlunya PMBOA bertindak sedemikian? Mengenepikan terus kepentingan umum? Apakah PMBOA terlalu ingin dan berhajat, agar di hukum oleh rakyat?


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...