Khamis, 6 Jun 2013

GRADUAN MELAYU DIDISKRIMINASI OLEH SEKTOR SWASTA CINABENG.

Soal amalan diskriminasi kaum cinabeng terhadap graduan Melayu bukan rahsia lagi dah. Amalan itu telah lama berlaku. Tak ramai graduan MELAYU diberikan peluang dan ruang untuk naik dalam sektor swasta milik cinabeng. Malangnya, masih ramai yang nak pertahankan sikap cauvinis dan perkauman cinabeng. Dok puja cinabeng macam cinabeng dok puja roh tok nenek moyang mereka.

Jangan sikit pun fikir lah cinabeng ini nak bantu Melayu dan beri peluang kepada Melayu. Sejak dari SRJKC, mereka telah di ajar bahawa Melayu ini tarak guna satu sen. Pemalas, tak bijak dan tak produktif. Mereka sikit pun tak menghormati sentimen-sentimen bahasa dan budaya Melayu serta agama Islam. 

Sejak 1948 lagi puak cinabeng menunjukkan penentangan terbuka, samada secara bersenjata atau sembunyi-sembunyi. Hanya keturunan Baba dan Nyonya sahaja yang benar-benar asimilasi dalam persekitaran Melayu. Kehadiran cinabeng di Malaysia ini lebih banyak buruk dari baik. Kita je yang terhegeh-hegeh nak berbaik-baik dengan cinabeng.

Cinabeng sendiri tak berapa suka dengan Melayu. Mereka juga tak suka tengok Melayu berjaya. Bila cinabeng berbaik-baik dengan Melayu, kerana mereka nak dapatkan sesuatu sahaja. Bila cinabeng bantu Melayu itu kerana mereka nak peralatkan Melayu tu. Cinabeng yang hormati Melayu amatlah sedikit bilangannya. Terbukti dalam PRU13, cinabeng yang mahu bersama Melayu hanyalah 10.8 peratus sahaja. 

Sebenarnya, orang Melayu ini sahaja yang terhegeh-hegeh nak berbaik dengan cinabeng. Walhal realitinya, cinabeng sendiri tak nak terima kebaikan dan budi baik Melayu. Nak cari cinabeng yang tahu berterimakasih kepada Melayu pun tidak ada. Dalam semua aspek , cinabeng melakukan amalan diskriminasi terhadap kaum-kaum lain.

Dalam syarikat swasta milik cinabeng, yang diutamakan oleh mereka ialah warna kulit dan yang sebangsa dengan mereka. Graduan Melayu diketepikan dan dipinggirkan. Tangga gaji pun berbeza. Malah dalam mana-mana perhubungan yang terjalin, cinabeng yang dapat untung besar. Hak kita, cinabeng ambil dan kikis. Hak yang pada cinabeng, mereka tak beri sedikit pun.

Dalam pertubuhan dan organisasi mereka sendiri pun, cinabeng hanya menjaga kepentingan mereka sahaja. Di luar pun, cinabeng hanya jaga kepentingan mereka. Pendekata, dari bangun tidur sehingga dalam lena, cinabeng hanya fikir diri mereka sahaja. Di mana-mana jua, cinabeng sukar untuk menerima orang di luar bangsa mereka. 

Oh ya, sebelum ambe berhenti seketika, berkenaan dengan PRU 10. Cinabeng pada masa itu nampak peluang baik. Bukan kerana kesetiaan mereka kepada BN. Mereka undi BN kerana ianya memberikan kelebihan kepada mereka. Puak DAP multirasis pun tak kisah cinabeng undi BN en-blok waktu itu. Kini, mengundi BN bukan lagi peluang terbaik buat cinabeng. Sebab itulah majoriti pengundi cinabeng taknak undi BN. Ditinggalkan sedikit undi kepada BN, agar Melayu jadi serbasalah. 

Justeru itu, nak buat apalagi kita terhegeh-hegeh dengan puak cinabeng? Kita layan je mereka macam biasa. Apa yang mereka minta daripada kita, akan diberikan setelah mereka beri 6 kali ganda apa yang mereka minta. Kena buat cara begitu. Barulah cinabeng faham erti PERPADUAN dan HIDUP BERTOLERANSI.


Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...