Ahad, 8 Julai 2012

CATATAN SEJARAH YANG CUKUP MENARIK DARI BLOGER LAMAN PAHANG.

20120101

Rawa di Pahang
Berikut adalah serba ringkas catatan olen Neguai tentang Rawa di Pahang.

RAO [RAWA]{diPAHANG}
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG
Mencari@menyusun keturunan itu harus dibuat supaya tidak putus zuriat
Khas untuk AHLI WARIS PAHANG di seluruh Malaysia yang mencari kebenaran dalam sejarah silam yang hilang

INGATAN

NABI MUHAMMAD S.A.W. { RASULULLAH} MENYEBUTKAN :   KETURUNAN DARI BANI HASHIM [sebelah ibu] DAN BANI ABU MUTALIB [ sebelah ayah], TIDAK BOLEH MAKAN [AMBIL/MENERIMA] HARTA ZAKAT DAN SEDEKAH.

Tanggapan  yang keturunan nabi [ susur dari saidina ali dan Fatimah rasulullah kepada saidina hussain]  tidak boleh makan harta zakat perlu diperjelaskan dan diperbetulkan. Bukan sahaja dari susur tersebut sahaja yang dimaksudkan tetapi melibatkan susur yang lain dari bani hashim dan bani abu mutalib. Kalau ada ahli waris yang termasuk dalam susur  keturunan yang tersebut beringat-ingatlah.
Padah nya amat berat dan dasat kepada mereka dan keturunan mereka.

TOLONGLAH JUJUR DALAM MENYUSUN SALASILAH, JANGAN SEMBUNYIKAN  YANG BENAR DAN SALAH (menipu)DARI SUSUNAN KETURUNAN

Jangan dipersalahkan orang lain [hidup atau mati] diatas kekeliruaan yang telah berlaku, kita sebagai ahli waris yang masih bernafas dan bernyawa ini [yang mempunyai akal dan NUR islam pemberian dari ALLAH, berfikirlah dengan waras], harus memperbetulkan  tanggapan yang salah  dan jangan sekali-kali hanya bersangka-sangka semata-mata kerana kita akan dipersoalkan didepan ALLAH , dipadang mashar pada hari pembalasan nanti. Adakah tuan-puan telah ada jawapan untuk mempertahankan diri,,,,,, untuk itu???????

YA ALLAH ya tuhankami, kami berlindung pada Engkau dari hembus bisik syaitan dan kami berlindung kepada Engkau dari kehadiran syaitan.

YA TUHAN KAMI, BERILAH  KAMI DARI SISIMU RAHMAT DAN SEMPURNAKANLAH BAGI KAMI PETUNJUK DARI URUSAN-URUSAN KAMI.

Ya Tuhan kami, tuanglah kesabaran atas diri kami dan tetapkanlah pendirian kami dan tolonglah kami terhadap orang-orang kafir.
Ya Tuhan kami, janganlah kiranya Engkau jadikan hati kami sesat setelah Engkau berikan kami petunjuk dan berilah kami rahmat pada sisimu, sesungguhnya Engkau zat yang Maha Pemberi Kurnia.

Soalan;
1. RAWA apa maksud nya?
2.Orang RAWA nak khawin , cari orang GUAI, kenapa? Dan apa maksudnya?

Jawapan;
RAWA disebut dalam bahasa RAO makna 
1.    Sawah, Paya atau Pamah
2.    RAO adalah nama pahlawan utama MAJAPAHIT, yang pulang ke tanah Rawa dan keturunannya digelar orang RAO. Apabila orang Rawa nak khawin,  cari orang guai ,  sebab Rawa Guai adalah jati dan keturunan diRAJA , dari seorang yang bergelar MAHARAJA OMBAK,( dalam bahasa kita) dan ini ada susur galur dari keturunan Raja AGONG ISKANDAR ZULKAINAIN. Sultan Taufik yang ada sekarang adalah sultan yang ke 35 sejak cucu iskandar zulkanain. [ ini bukan dongen]

Baca seterusnya di sini LAMAN PAHANG
Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...