Rabu, 12 Oktober 2011

BACALAH .. FIKIRLAH ... RAHSIA BESAR NAMBABEWEE.

Lu Memang Lancau lah namebabewee ... lu mintak maaf pun 
Wa tetap tak suke sama Lu.
Wa benci Lu bukan bermakna wa benci semua Cina macam Lu.


NAMEBABEWEE & NASI LEMAK 2.0. Laksamana Cheng Ho bukan orang Cina tapi rakyat Empayar Ming. Beliau keturunan Uighur dari sebelah bapanya dan Hui dari sebelah ibunya. Tamaddun dan budaya Cina atau 'Chin' mengikut aspirasi Maharaja pertama China, menekankan wajib mengCINAkan segala puak di negara China, satu tulisan, satu negara bangsa dan satu bahasa. Maka diperanggapkan oleh semua bahawa Laksamana Cheng Ho adalah orang CINA.

Bermulanya BUDAYA KIASU (Tiada Mahu Mengalah) kerana peradaban dan budaya Cina diasaskan kepada semangat RASIS tulin. Timbulnya semangat menekankan keagungan bangsa mereka sehingga terbit filosof 'Bangsa lain adalah bangsa Gasar'. Filosuf ini tetap di pegang oleh mana-mana komuniti Cina di mana saja. Malah bangsa Inggeris sendiri pun mengakui bahawa 'The only straight thing about the Chinese are their hairs only'.


Budaya Kiasu inilah melahirkan produk-produk manusia degil, keras kepala, egositik dan enggan mempercayai bangsa lain selain bangsa mereka sendiri. Sikap melindungi bangsa sendiri amat kuat di kalangan mereka. Jangan di sentuh sedikit. Itu di anggap sebagai menindas mereka.

Berbeza dengan peradaban Melayu. Peradaban Melayu sentiasa menekankan sifat rendah diri. Jangan angkuh, Jangan sombong. Jangan menipu. Hormati tetamu. Hormati orang lain. Berkorban untuk kesenangan orang lain. Jadilah lilin membakar diri. Terangilah orang lain. Penuh kesopanan dan kesusilaan. Uniknya Melayu ini. Salah satu sifat orang Melayu yang amat terkenal dan menjadi ciri utama ialah sifat AMUK. Sifat ini muncul tatkala keadaan menjadi begitu terdesak dan tiada jalan keluar melainkan meluahkan segala-galanya.

Namebabewee adalah produk peradaban Kiasu manakala 1 Malaysia adalah produk peradaban Melayu. Mana mungkin di antara keduanya seiring sejalan? Mustahil Namebabewee menghasilkan sebuah produk berlandaskan kepada peradaban Melayu kerana beliau adalah produk Kiasu. Oleh itu semua hasil karyanya adalah LANCAU!


Hamba menulis kerana mak mertua hamba adalah orang Cina dan bapa saudara hamba bermenantukan orang Cina.

TEPUK DADA TANYA IMAN!

2 ulasan:

fulisiakantora berkata...

Assalamualaikum, aku anti-cina selagi mereka2 ini tidak mengucap 2 kalimah syahadah!!! ALLAHUAKBAR...

Tanpa Nama berkata...

tiada yang bagusnya dalam karya lancau namebabiwee ni..secara halus turut mengeji bangsa lain.. cuma orang melayu jer memang mempunyai sifat semula jadi iaitu melayu mudah lupa.... cepat memaafkan apa yang si lancau ni dah buat dengan mereka...oleh itu melayu2 lain sedarlaahh.. tanpa melayu bangsa cina ni pun tak akan kaya, sebab penyumbang utama bisness mereka adalah orang melayu jugak!!! jadi boikot jer apa sahaja si lancau BabiWEE ni buat...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...