Rabu, 27 April 2011

Membungkamkan Ekstrimis Memilih Kesederhanaan- Mematuhi Saranan Y.A.B Perdana Menteri



1. Siapakah yang mengatakan kepada rakyat Raja Tanah Melayu pada suatu masa dahulu sebelum merdeka setelah pihak British memberikan pra-syarat sebagai halangan melemahkan semangat kemerdekaan pada tempoh waktu itu bahawa 'KITA TERIMA CINA DAN INDIA SEBAGAI SAUDARA-SAUDARA KITA' Tidak lain tidak bukan ialah Al Marhum Tunku Abdul Rahman Al-Haj Bapa Kemerdekaan Malaysia dan Perdana Menteri Pertama. Adakah seruan ini merupakan seruan Rasisma menurut piawaian Cina bangsat DAP?

2. Wajib kita ingati , pada tahun-tahun pasca perang dunia ke 2 dan pra merdeka, 1945 - 1957, komuniti kaum Cina di Tanah Melayu [British Malaya] merupakan rakyat British atau tiada kerakyatan akibat keadaan huru-hara di Tanah Besar China pada waktu itu. Kerakyatan yang jelas pada waktu itu ialah Rakyat Raja Kesultanan Melayu dan rakyat British.

3. 1 fakta penting yang tiada diketahui umum pada masakini ialah mengenai kuasa-kuasa Sultan Melayu yang boleh mengeluarkan Sijil Kerakyatan kepada mana-mana orang yang memohon menjadi rakyat Raja. Kerakyatan di Tanah Melayu pada waktu itu terbahagi kepada 2 iaitu Kerakyatan British dan kerakyatan Raja.

4. Manakala pentadbiran pula terbahagi kepada 3 kelompok iaitu Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu dan Negeri-negeri Selat. Kenapa fakta ini penting ? Bersambung lagi.

Kita perlu bertanya kembali persoalan-persoalan sejarah berdasarkan fakta sejarah bagi mencari jawapan apakah selama ini UMNO, MCA dan MIC mengamalkan dasar Rasisma semata-mata berasaskan kepada Politik Kaum masing-masing atau fakta sebenarnya ialah walaupun UMNO MCA MIC ditubuhkan bagi memperjuangkan untung nasib kaum-kaum yang diwakili tapi adakah pada masa menuntut kemerdekaan UMNO MCA MIC masih berfikiran demikian atau telah memilih untuk memperjuangkan untung nasib semua kaum di dalam PERIKATAN?



1 MALAYSIA memilih kesederhanaan

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...