Selasa, 26 April 2011

ASPIRASI GAGASAN NANYANG RAYA- DOMINASI LINGKUNGAN CHINA RAYA.

Dinasti Anak Pao

SEJARAH DAN FAKTA

1.  ASPIRASI GAGASAN NANYANG RAYA yang bermula pada era kepimpinan DR SUN YAT SEN yang menyeru semua orang Cina seberang Laut [Nanyang] agar berdominasi di mana saja mereka berdomisil yang menjadi rakyat empayar British demi memastikan kesinmbungan dan survival kaum Nanyang tidak tertindas.Suratkhabar NANYANG SIANG PAO adalah hasil dari Gagasan Nanyang ini.

2. Kejayaan besar Gagasan Nanyang ini ialah di Singapura. Maaf bukan hendak meletakkan sebarang permasalahan hubungan luar negara mahupun menimbulkan perkecohan hubungan Diplomatik tetapi ini adalah fakta sahih. Oleh kerana dari segi fakta, DAP merupakan cabang kepada PAP, aspirasi Gagasan Nanyang ini diteruskan oleh DAP.

3. Sebelum itu, MCA juga merupakan hasil daripada Gagasan Nanyang ini. Kepimpinan awal MCA, walaupun membawa Gagasan Nanyang ini telah bertolak ansur dan bersetuju untuk bersama-sama dengan UMNO dan Perikatan dan kemudiannya dalam Barisan Nasional kerana isu kerakyatan diselesaikan melalui Jus Soli.

4. Di atas persetujuan dan sifat bertolak ansur inilah, Pulau Pinang diamanahkan kepada MCA. Oleh itu, demi kemerdekaan dan perkongsian kuasa, UMNO telah bertolak ansur dalam 2 perkara besar, pertama, kerakyatan melalui Jus Soli dan kedua Pembahagian Wilayah Amanah Pulau Pinang kepada komuniti Cina.


1 MALAYSIA tolak Gagasan Nanyang Raya

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...