Sabtu, 7 Februari 2015

KUASA & HAK PENGGUNA/PEMBELI - RETORIK RASIS POLITIKUS DAPIGS

1880an - Masalah Sosial Ketagihan Candu Di Kalangan Buruh Kasar komuniti Cina. Perang Candu Menyebabkan Kejatuhan Empayar Qing (Empayar Gasar Mongolia) Yang Membekalkan Candu adalah Kartel-kartel Kongsi Gelap komuniti cina yang menjadi barua dan anjing British.

Di mata politikus dapigs, tiada yang betul dan baik mengenai Melayu dan Islam. Kita perlu memahami sebab-musabab dan punca prejudis berkenaan. 

Kita tahu dan memang sedar lah, ramai pemimpin dapigs pada hari ini, berketurunan dari kumpulan pengganas komunis dulu. Tak timbul pun soal Pejuang Kemerdekaan di kalangan mereka. Pengganas komunis Malaya dulu perjuangkan sebuah negara komunis yang meminggirkan terus hak-hak asal ketuanan orang Melayu.

Komuniti cina Malaysia kecuali keturunan Baba dan nyonya, rata-rata adalah kelas buruh kasar di awal penghijrahan mereka ke Tanah Melayu. Kemudian mendapat layanan 'Anak Emas' daripada British yang pening kepala nak lawan pemberontakan orang Melayu. 

Kita ambil contoh paling mudah lah. Sejarah Yap Ah Loy. Siapa berani sangkal yang Kuala Lumpur ni bukan Yap Ah Loy yang bukak. Kuala Lumpur jadi maju pun sebab British bekap Yap Ah Loy. 

Nak bukak sejarah Yap Ah Loy ni, korang kena bukak sejarah Perang Kelang dan Ampang. Yap Ah Loy berjaya menguasai Kuala Lumpur-Ampang kerana di bantu pihak British. Asalnya, hak melombong di Kuala Lumpur, Sungai Gombak dan Ampang masih di bawah penguasaan Sultan Selangor. 

Tapi dek berlaku ketidakpuashati di atas kadar kutipan cukai timah, maka persatuan-persatuan pelombong komuniti cina pun join sama lah Perang Kelang. British pun amik kesempatan. Tapi akhirnya, Yap Ah Loy menghalakan muncung senapang yang diberikan oleh British terhadap puak Melayu yang dibantunya dalam Perang Kelang. Dan bermulalah sejarah pembohongan kata Yap Ah Loy bukak Kuala Lumpur. Korang jangan gelak lah. 

Sejarah Perang Kelang-Ampang ini ramai dah buat-buat lupa. Ini sejarah tempatan yang amat jarang diperkatakan. Maka sejarah berkenaan berlanjutan sampai sekarang.

Dari situlah bermula kartel-kartel dan penguasaan ekonomi dalam segala bidang. Bila berlaku pertambahan penduduk, perubahan sosio-ekonomi, kemerdekaan dan macam-macamlah fasa sejarah, itulah yang ada nampak pada hari ini.

Politikus komuniti cina dakwa kita ne dengki dan irihati terhadap kejayaan ekonomi mereka. Mereka juga mendakwa, merekalah yang membangunkan dan memajukan ekonomi negara. 

Sebenarnya, sejarah membuktikan sebaliknya. Mereka berjaya bukanlah sebab mereka kerja kuat dan takde hasad dengki dan irihati. Kalau Yap Ah Loy dulu tak campur tangan dalam Perang Kelang dan kemudian khianati puak Melayu yang di sokong nya; gerenti sekarang politikus komuniti cina dalam dapigs, mca dan GERAKAN tak wujud langsung.

Satu perkara terlepas pandang, ialah industri perlombongan bijih timah di lembah Kelang dimulakan dan digiatkan oleh Sultan Selangor. Bukannya pelombong-pelombong komuniti cina bawah Yap Ah Loy. Tapi masa tu, orang Melayu tak ramai lah. Memerlukan tenaga buruh lain untuk industri berkenaan.

Pelombong-pelombong komuniti cina cuma dapat pajakan untuk melombong sahaja dan bukan membuka kawasan lombong. Hak ke atas lombong masih lagi kepunyaan pembesar-pembesar dan Sultan Selangor.

Lagipun masa tu, anak beranak pembesar-pembesar Selangor semua kaya-raya belaka. Mana ada yang nak kerja kat lombong-lombong bijih timah masa tu. Sebab semuanya tokeh-tokeh besar belaka. 

Itu pasal lah Yap Ah Loy akhirnya timbul rasa dengki dan irihati terhadap pembesar-pembesar Melayu. Bila berlaku perang saudara, beliau join sebab beliau opurtunis. Di awal pun Yap Ah Loy tak di terima dalam persatuan komuniti cina. Memang ada pergaduhan dalaman juga dalam persatuan di mana Yap Ah Loy masukki. Tapi nasib Yap Ah Loy baik sebab pandai bodek pegawai British. Kaki kuat bodek British tu si Yap Ah Loy. 

Bila penguasaan pembesar-pembesar Selangor mulai merosot di lembah Kelang akibat Perang Saudara, masa itulah Yap Ah Loy amik kesempatan dengan di bantu sepenuhnya dek British. Barulah, kumpulan pemodal komuniti cina lain datang melabur pula sebab komuniti cina bawah Yap Ah Loy dah sakau semua. 

Apa plak kaitannya dengan apa yang berlaku pada hari ini? Sejarah tak pernah menipu, Puak yang dengki dan irihati sebenarnya bukanlah orang Melayu. Tetapi komuniti-komuniti cina penghijrah yang diberikan pajakan melombong dibawah Yap Ah Loy lah yang dengki dan irihati terhadap Melayu.

Puak yap Ah Loy lah puak kartel pertama penyangak ekonomi mikro dan makro di Malaysia. Bermula dari pemegang konsesi sehingga menjadi pemilik lombong bijih timah plak. Kuat bodek British. Cer fikir, sapa beri ide kat british mintak taraf warganegara sebagai syarat dan terma kemerdekaan? 

Maka, bibit-bibit irihati dan dengki itu diwarisi oleh keturunan-keturunan mereka yang kita kenali pada hari ini. Sekolah-sekolah vernakular pula menjadi tempat untuk mewarisi dengki dan irihati itu dari satu generasi ke satu generasi sampailah sekarang. Dan suburlah serta makin mendalam Prejudis terhadap Melayu dari zaman ke zaman. Ada faham ka? 

Politikus komuniti cina kena berubah lah dan keluar dari  budaya kiasu dan warisan dengki berkenaan. Barulah kita boleh hidup harmoni serta aman damai. 

Dan Melayu pula, kenalah berusaha keluar dari zon selesa serta kurangkan pergeseran politikal sesama sendiri. Barulah boleh kita menukar dan mengubah prejudis buruk ke atas kita. 

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...