Ahad, 1 Februari 2015

HARGA MINYAK TURUN - KESEMPATAN YANG SELALU DIABAIKAN.


1 hb Febuari 2015, sudah tiga kali harga petrol dan disel di pam diturunkan. Ini berkaitan langsung dengan penurunan harga minyak mentah sedunia. Turut dipengaruhi faktor nilai matawang Euro menyusut terhadap Ringgit. Tapi, puak pembekal, pemborong dan peruncit masih gagal menurunkan harga barangan dan produk mereka. Kenapa agaknya? 

Selama 57 tahun kita di tipu hidup-hidup oleh puak pengimpot, pengeluar, pembekal, pemborong dan peruncit. Sebenarnya, Mekanisma Harga Barangan takde kena mengena pun dengan turun atau naiknya harga petrol dan disel di pam. 

Mekanisma Harga Barangan dan produk serta perkhidmatan di Malaysia lebih dipengaruhi oleh sifat tamak dan Agenda Mensabotaj Negara. Maka, sekelian malaon-malaon yang selama ini kenyang buncit perot menipu dan menghisap darah pembeli dan pengguna perlu diberikan pengajaran oleh rakyat!

Maka Temberang puak malaon-malaon berkenaan selama 57 tahun kini terbongkar dan terdedah ! Mana pergi puak pendemo TURUN tajaan Rafizi? Tak nak ke demo mendesak dan menekan malaon-malaon berkenaan untuk Turunkan Harga Barangan, Produk & perkhidmatan mereka?

Makin jelaslah temberang puak malaon-malaon kartel berkenaan kan. Depa selama ini meletakkan beban kesalahan ke atas gomen Melayu untuk kalih perhatian awam daripada mereka. 

Satu sahaja nak ajar malaon-malaon kartel berkenaan, yakni BOIKOT dan BERDEBAT dengan diaorang masa beli barangan. Tanya dulu harga dan persoalkan mereka kow-kow. 

Kita takkan lupa mengenai kempen-kempen politikal sebelum ini. Yang membantah kenaikan harga petrol dan disel di pam. Waima diberikan pelbagai penjelasan, ianya di tolak dengan alasan Malaysia negara pengeluar minyak mentah. Namun, kita lupa, bagi petrol dan disel yang sudah di proses, Malaysia adalah negara pengimpot terbesar melalui Singapura. Ya, Singapura, tempat di mana berlakunya eksibisi hasil karya Vincent Tongkang menghina Melayu dan Malaysia. 

Tanpa Subsidi ke atas petrol dan disel, nampaknya mekanisma Rasionalisasi Subsidi berjaya di waktu harga minyak turun. Sekaligus, membuktikan kepada kita polisi Rasionalisasi Subsidi ada benarnya. 

Maknakata lah, ringkas kata, pendeka kata , tak terkata, apa yang dijelaskan oleh gomen Melayu Islam selama ini adalah betul dan benar belaka. Ya la Melayu Islam mana reti nak berbohong, masuk neraka nanti tau ! Yang suka berbohong dan temberang ialah pepuak yang tak percaya ada surga dan neraka serta siksa kubur. 

Yang paling kuat temberang plak ialah puak yang jenis suka-sama-suka sesama jantina. Itu dop masuk lagi yang jenis keturunan Komunis. Lagi kuat temberang. Cam puak yang kata Setiausaha Agung PAS tak setaraf kalipah lantikan untuk berdebat, Memang malaon belaka puak-puak camtu. Kalah otoromen. 

Balik ke pangkal jalan punya stori, bila malaon-malaon kartel tu masih degil nak mampos buang tebiat 69, elok lah gomen Melayu Islam ini tarik balik subsidi disel yang depa selalu dok jual tengah laut. 

Lesen-lesen tanah pertanian pun molek benorlah gomen Melayu Islam tarik balik. Bior puak kartel tu gi tanam sayur kat depan tandas awam. Selain itu, gomen Melayu Islam perlu lah jugak seligi kepala-kepala kartel malaon-malaon itu sekali sekala. 

Mungkin gomen Melayu Islam amat perlu lah perkenalkan peraturan-peraturan keras seperti sita dan rampas barangan, produk serta perkhidmatan yang masih mengenakan kadar amat tinggi. Atau denda 100 kali ganda dari perbezaan harga berpatutan dengan harga melambung yang dikenakan malaon-malaon berkenaan. 

Pasal nilai ringgit. Ini kisah baik punyer. Dah tersebar di segenap ceruk pelusuk negeri bergosip yang ada malaon nak kaut untung. Itu malaon memang kurang ajor lah. Bukan je kurang ajor tapi takde hati perot. Memang patut malaon tu kena maki hamun.

Malaon berkenaan nak cuba nasib dan meniru gaya lanun spekulator matawang Soros. So, ambe nasihatkan korang amik tau la pasal malaon sekur tu. Nanti ambe perjelaskan siapakah malaon berkenaan dan apakah startegi malaon tu. 

Tu la apsal, buat apa sokong puak cauvinis, komunis dan liberal lagi? Dah tau parti dapigs dan pkr tu parti penjahanam dan parti malaon, korang nak undi dan sokong jugak. Bukan marah, nak nasihat sikit. 

Kalu nak marah sangat kat gomen Melayu Islam pun, jangan lah sampai undi dan sapot parti-parti malaon dan haprak cam dapigs dan pkr tu. Lagipun, apa ontong hidup nak marah-marahkan gomen Melayu-Islam? 

Masa minyak naik harga, puak-puak kartel malaon camtu lah yang dok penaik harga barangan sampai mencekik darah. Bila harga minyak turun, malaon-malaon tu tak reti plak nak turunkan harga barangan. 

Pasaran modal di Malaysia ini dianggarkan sejumlah RM200 biliyun. Besar jumlahnya tu. Tapi kenapa kartel malaon-malaon masih kuat mencekik darah rakyat dalam bisnes diaorg? 

Apa yang mendorong diaorg buat begitu? Sikap Tamak, rakus dan cauvinistik yang mendorong mereka bertindak camtu. Tambahan lagi, kebanyakan malaon-malaon tu keturunan komunis yang kalah perang dulu. 

Rakyat patut sedor lah. Selama ini yang mencekik darah mereka sampai nak kering ialah puak-puak kartel malaon-malaon itu. Kempen BOIKOT BARANGAN patut dimulakan sekali lagi untuk mendesak dan memberikan tekanan kepada kartel malaon-malaon tu turunkan harga.

Apakata didedahkan sahaja konspirasi jahat dan agenda sabotaj ekonomi puak-puak malaon-malaon lanun ekonomi tu ?



Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...