Jumaat, 1 November 2013

PRK SG LIMAU - 200 ORANG NELAYAN MELAYU APA STORI?


Pengundi cinabeng cuma ada seribu lebih sahaja di DUN Sg. LIMAU. Pada Pru 13 lalu, arwah Tok Zizan menang majoriti dua ribu lebih. Diandaikan, pengundi cinabeng di Sg. LIMAU SUDAH INSAF... BN masih kurang undi seribu lebih untuk mengatasi PAS. Dan kita tahu pengundi cinabeng memang pandai ambil kesempatan dalam politik. Soal BN menang atau kalah bukan menjadi keutamaan mereka. Janji depa boleh duit peruntukan sahaja untuk sekolah kaum depa sahaja. Duit percuma yang depa perolehi daripada kemurahan hati pemimpin BN sudah tentu akan dilaburkan untuk mendapat keuntungan. Kemudian depa tunggu lagi PRU14. Berlakon opera cina lagi...dapat lagi duit peruntukkan percuma. Apa ada hal... goreng je la apa yang patut. Gerenti dapat sebab pemimpin BN kemarok undi depa. 

Dalam masa yang sama, dua ratus orang nelayan Melayu dalam Dun Sg.Limau dok merungut mengenai dominasi cinabeng yang sering masuk kawasan persisiran pantai. Nelayan Melayu alami kesukaran kerana depa cuma ada sampan kecil saja. Apa perasaan depa bila depa dapat tahu kaum cinabeng yang selama ni dok tekan depa dapat peruntukkan berjuta daripada pemimpin BN? 

Ada dua kegiatan ekonomi tradisi yang besar di DUN Sg. Limau, satu perikanan dan satu lagi penanaman padi. Setakat ini belum lagi ambe dengar Menteri Asas Tani bersuara mengenai apa yang beliau nak bantu pengundi sana yang bergiat dalam kerjaya sebagai nelayan. Paling tidaklah, undi depa pun penting juga. Dua ratus orang itu boleh bawa dua ribu undi kepada BN sekali harung saja. 

Daripada BN Pusat dok labur dan tabur kepada cinabeng di DUN SG LIMAU, lebih baik depa tabur dan labur kepada pengundi Melayu. Dah tentu pengundi Melayu lebih tahu membalas budi BN berbanding cinabeng. 

Dah lah pemimpin PAS dok tabur benih padi dalam ayaq bendang paras kepala lutut, suatu tindakan yang tak menguntungkan orang kampung. Takkan pemimpin BN juga nak buat perkara yang tak mendatangkan manafaat kepada orang kampung disana. 

Puak cinabeng pandai ambil kesempatan dan dapat duit berjuta. Orang Melayu kenapa tak mahu ambil kesempatan juga? Paling tidak kita nak tengok jugalah duit berjuta jatuh ke riba orang kampung baik petani maupun nelayan. 

Masih ramai lagi anak-anak Melayu disana yang lebih perlukan peruntukan berjuta berbanding anak-anak cinabeng disitu. Masih ramai lagi orang Melayu yang lebih berhak dapat peruntukan percuma berjuta ringgit berbanding puak cinabeng disana. 

Masa PRK seperti inilah sepatutnya orang Melayu dalam kawasan DUN SG LIMAU menerima DURIAN RUNTUH DAN DUIT JATUH DARI LANGIT daripada kedua pihak yang bertanding. Malah kedua pihak yang bertanding adalah orang Melayu. Tapi kenapa cinabeng yang sudah khianati BN juga yang dapat durian runtuh dan duit dari langit? 

Dimanakah keutamaan orang Melayu disisi BN dan PAS? Kenapa orang Melayu tak dapat merasai durian runtuh dan duit dari langit sepertimana puak cinabeng dapat? 

Jadi ambe merayulah kepada kedua pihak ... tinggal beberapa hari lagi ne .. hangpa kasi lah orang Melayu disana kenyang merasai duit dari langit dan durian runtuh plak. Terutama mereka yang menjadi nelayan tu. Kesian depa. Hangpa tak kesian ka kat depa? 


Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...