Sabtu, 9 Mac 2013

SEORANG PENGGANAS KIRAM III SUKU DI TEMBAK, LAHAD DATU TENANG, BOM BERBUNYI.

*MAAF* TIADA GAMBAR nanti ramai tak boleh nak makan.

KPN - Sidang media pagai tadi jam 8 pagi memaklumkan bahawa seorang lagi pengganas Kiram III suku berjaya ditumpaskan. Tangkal Kebal berupa ayat-ayat suci Al Quran ditemui pada badan pengganas yang mati di tembak. Agak mendukacitakan kerana tangkal tersebut dipasangkan di celah kelangkang.

Keadaan di sekitar Lahad Datu aman walaupun bunyi bom kedengaran. Takpe lah. Bunyi bom bukan bunyi 'kematian'.

Melalui maklumat, bekalan makanan ke Tawi-tawi dan kepulauan Sulu sudah terhenti. Kini Kiram III suku menghadapi tekanan daripada orang-orang Tausug sendiri kerana bekalan makanan dari Sabah terhenti akibat onar nya sendiri.

Selama ini bekalan makanan melalui jalan perdagangan dari Sabah menjadi talian hayat kepada orang-ornag Tausug di kepulauan Sulu. Kini ianya terhenti sementara waktu. Nampaknya kedegilan Kiram III suku turut menyusahkan orang-orang Tausug lain. Tapi orang-orang Tausug pun masih belum bertindak tegas terhadap Kiram III Suku. 

Masih tiada lagi tanda-tanda saki baki pengganas Kiram III suku mahu menyerah diri dan meletakkan senjata. 

Setakat ini jumlah orang yang di tahan berjumlah hampir 75 orang dan yang terbunuh seramai 53 orang pengganas. Kiram III suku masih bernyawa lagi sedangkan orang-orang mati terbunuh. Apa punya pemimpinlah Kiram III suku. Rela melihat orangnya mati dan beliau menikmati kehidupan. Kimak punya manusia. 

Ng Lum Yong dalam satu ceramah baru-baru ini mendedahkan bahawa beliau dimaklumkan oleh rakannya dari Filipina bahawa SUARAM telah menaja kumpulan pengganas Kiram III suku sejumlah USD 2juta. 

Berpuluh NGO sudah pun mendesak agar siasatan segera dilakukan ke atas SUARAM.

Usaha Anwar Ibrahim mahu mengalih isu Lahad Datu melalui flip-flop Azalan Lajim bapa kepada Saiful tidak begitu berjaya. RBF ada mengeluarkan versi ceritanya mengenai apa yang berlaku. Yang bersumpah laknat adalah Saiful bukan bapanya. So apa saja bapa Saiful nak melalak takde makna melainkan memberi gambaran kepada kita bahawa kes liwat II begitu menakutkan Anwar Ibrahim. Logik akal kata, kalau takut makna nya betul  lah Anwar Ibrahim ada sebut ' Can I Fuck U Today' dan selepas itu berlaku lah 'Fucking Backside'. 

Seorang sahabat pernah berkata , "Jika krisis Lahad Datu lewat selesai ada kemungkinan besar ianya akan merebak dan menjadi pencetus kepada tindakan-tindakan ganas lain"

Cuma ambe pelik lah Pejabat Peguam Negara buat apa sekarang ini?
Beratus laporan Polis sudah di buat tapi Pejabat Peguam Negara macam terkial-kial nak memulakan prosiding pendakwaan. 

Pada analisa dan pemerhatian ambe, anggota keselamatan kita berjaya menguasai keadaan. Kesabaran tinggi amat diperlukan untuk memenangi satu-satu pertempuran dan menghadapi keganasan pengganas Kiram III suku. 

Pencegahan juga perlu dilakukan dengan tegas dan segera. 
Amat molek lah jika bekas-bekas anggota tentera yang setia kepada negara di panggil dan di minta nasihat mereka.
Masih ramai lagi bekas anggota yang mempunyai pengalaman kombat masih hidup dan boleh mengongsi pengalaman mereka.

Sebenarnya, kita sebagai rakyat Malaysia pun boleh membantu negara di dalam keadaan krisis dengan melapurkan kepada pihak polis sebarang maklumat. Tapi janganlah main lapor je. Kang naya kan orang plak. 

Selain itu, kita perlu lah berhati-hati supaya keselamatan anggota kita terutama identiti mereka dan famili mereka tidak bocor ke pihak musuh! Hati-hatilah bila berborak di warong-warong kopi tu.

Sama-sama kita mendoakan anggota keselamatan kita selamat dan akhirnya pengganas Kiram III suku menyerah diri sepenuhnya. Semoga keamanan dan kedamaian kembali semula. 

JANGAN UNDI DAP PKR PAS DAH!

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...